InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Prijzen zonnesystemen

Prijzen zonnesystemen

Als u geen hoge energierekening meer wilt hebben, dan kunnen zonnepanelen voor u een perfecte uitkomst bieden. Door de jaren heen zijn zonnepanelen steeds wat goedkoper geworden en het rendement is omhoog gegaan. Voordat u over gaat op het aanschaffen van zonnepanelen, moet u eerst goed weten waarom u deze zou willen en hoeveel geld u hieraan wilt uitgeven.

Zonnesystemen

Zonnesystemen bestaan uit vier onderdelen:
  1. zonnepanelen
  2. montage materiaal
  3. omvormer
  4. meters en teruglevering
Deze onderdelen samen zorgen voor een maximale opbrengst.

Opbrengsten

Zonnepanelen zetten zonlicht om in energie. Het vermogen van zonnepanelen wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Er zijn zonnepanelen van 100, 200 en 300 Wp. Om u een beeld te geven: Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.900 Wp per jaar. Als u geheel in uw eigen energiebehoefte wilt voorzien, zou u om alle kosten te dekken, het volgende aantal zonnepanelen moeten aanschaffen:
  • 39 zonnepanelen van 100 Wp
  • 20 zonnepanelen van 200 Wp
  • 13 zonnepanelen van 300 Wp

Twee soorten zonnepanelen

Er zijn twee verschillende soorten zonnepanelen. Deze verschillende soorten zijn: de monokristallijn en de polykristallijn zonnepanelen. Het verschil zit in de kleur, prijs en het rendement. Kort gezegd: de monokristallijn zonnepanelen zijn over het algemeen duurder, maar hebben een hoger rendement. Het verschil in rendement komt door de manier waarop beide zonnepanelen gemaakt worden.

Prijzen zonnesystemen

Zonnesysteem monokristallijn

  • 1000 Wp: 1.800,-
  • 1500 Wp: 2.370,-
  • 2000 Wp: 2.900,-
  • 2500 Wp: 3.700,-
  • 3000 Wp: 4.100,-
  • 3500 Wp: 5.000,-
  • 4000 Wp: 5.400,-
  • 4500 Wp: 6.170,-

Zonnesysteem polykristallijn

  • 1000 Wp: 1.650,-
  • 1500 Wp: 2.200,-
  • 2000 Wp: 2.800,-
  • 2500 Wp: 3.400,-
  • 3000 Wp: 3.900,-
  • 3500 Wp: 4.700,-
  • 4000 Wp: 5.200,-
  • 4500 Wp: 5.830,-

Installatiekosten zonnesystemen

De installatiekosten zijn voor lastig om weer te geven, want deze hangen teveel af van verschillende factoren:
  • Locatie
  • Hoogte
  • Soort dak
  • Hoeveelheid zonnepanelen
Voor u is het belangrijk dat u zich goed inleest in verschillende leveranciers, zodat u goed kunt vergelijken en zien wat de beste optie voor u is.

Wat wilt u met zonnepanelen

Voordat u overgaat tot het aanschaffen van zonnepanelen, is het belangrijk dat u voor uzelf een goed beeld heeft van wat u van de zonnepanelen wilt. Wilt u uzelf volledig in de energiebehoefte voorzien, of wilt u enkel een deel van uw energierekening op wekken? Ook is het niet geheel onbelangrijk om te weten hoe groot het oppervlakte van uw dak is, dus hoeveel zonnepanelen u in eerste instantie kwijt zou kunnen. Als u deze vragen heeft beantwoord, kunt u kijken welke en hoeveel zonnepanelen u nodig heeft.

Het energieverbruik van een gemiddeld gezin

Voordat u over gaat tot de aanschaf van zonnepanelen is het belangrijk om te weten hoe hoog uw energieverbruik is. Het energieverbruik verschilt namelijk per huishouden. Hierom gaan we uit van een gemiddeld energieverbruik per huishouden. U kunt over het algemeen 85% van het totale vermogen van uw zonnesysteem opwekken. Op deze manier komt dat neer op:

Aantal personenGemiddeld stroomverbruik in kWhBenodigd vermogen
1 2.065 kWhOngeveer 2.430 Wp
23.385 kWhOngeveer 3.983 Wp
34.113 kWhOngeveer 4.839 Wp
44.637 kWhOngeveer 5.456 Wp

De bovenstaande cijfers kunnen afwijken van uw daadwerkelijke verbruik. Met deze cijfers proberen wij u een inzicht te geven in uw verbruik en wat u kunt verwachten met betrekking tot de hoeveelheid zonnepanelen u nodig zal hebben om uw energieverbruik te dekken.

Benieuwd geworden?

Als u zonnepanelen aan zou willen schaffen is het verstandig dat u zich van te voren goed oriënteert. Of laat u desnoods voorlichten door een zonnepanelenspecialist. Zo komt u alles te weten wat u moet weten over zonnepanelen en zult u nooit voor verrassingen komen te staan.
© 2014 - 2019 Willemijnt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zonnepanelen-weetjes.nl/zonnepanelen/
  • http://www.zonnepanelen-weetjes.nl/zonnepanelen/prijzen-zonnepanelen.html

Reageer op het artikel "Prijzen zonnesystemen"

Infoteur: Willemijnt
Gepubliceerd: 23-04-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!