InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Waterpomp van wasmachine

Waterpomp van wasmachine

Waterpomp van wasmachine Bijna dagelijks staat de wasmachine in veel huishoudens te draaien en eigenlijk kunnen we ook niet meer zonder. Maar soms gaat een apparaat wel eens kapot. De eerste vraag die in ons opkomt, is vaak wat de oorzaak is en hoe het euvel verholpen kan worden. Wanneer niet direct zichtbaar is wat er aan de hand is, wordt meestal een storingsdienst gebeld. Buiten de garantieperiode is reparatie van de wasmachine meestal een dure grap, vooral vanwege de kosten van arbeidsloon. Soms kan men echter een probleem ook zelf oplossen, maar dan moet men wel eerst weten wat het probleem is. De mensen die een beetje handig zijn, kunnen zeker buiten de garantieperiode zelf even een aantal punten nalopen om het probleem te analyseren.

Onderhoud van de wasmachine

Net als andere apparaten is het ook belangrijk je wasmachine goed te onderhouden, waardoor deze langer mee gaat. De buitenkant van de wasmachine is prima te onderhouden door hem regelmatig schoon te maken. Controleer ook regelmatig de rubberen ring van de wasmachine, want deze kan gaan lekken als de rand mankementen vertoont. Ook de wasmiddelenlade moet je regelmatig schoonmaken, want dit voorkomt het aankoeken van het wasmiddel. De afvoerpomp is ook een belangrijk onderdeel om regelmatig te controleren, want dit voorkomt verstopping ervan.

Wat doet de waterpomp?

De waterpomp in je wasmachine zorgt er voor dat het vuile water uit je wasmachine wordt gepompt. Als je de wasmachine aanzet dan merk je dat hij direct water gaat oppompen en hij neemt ook gelijk je wasmiddel mee. Als je het wasmiddel voelt dan merk je dat dit een beetje vettig is. Dit water wordt steeds door de pomp afgevoerd en je kunt dan ook begrijpen dat dat vettige water voor problemen kan zorgen.

Waardoor gaat de waterpomp stuk?

Soms vraag je je af hoe het mogelijk is dat de waterpomp van je wasmachine stuk is gegaan. Dit kan vele oorzaken hebben. Je hoort en leest steeds vaker dat je op lagere temperaturen moet gaan wassen en dat je was door de huidige kwaliteit van het wasmiddel net zo schoon is. Dit is niet alleen bevorderlijk voor het milieu, maar dus ook voor je wasmachine. Want het is dus waar dat door heet water je waterpomp veel sneller stuk gaat. Er komt namelijk meer kalk in de wasmachine als je de was wast op 90 graden en het is niet alleen de pomp die hierdoor sneller slijt, maar ook je kleding slijt hier sneller van.

Reparatie van de waterpomp van een wasmachine

De waterpomp van de wasmachine is dus een belangrijk onderdeel. Als dit stuk is, kun je niet meer verder wassen en zal het water in je wasmachine blijven staan. Je kunt dan een monteur bellen of als je handig bent zelf een nieuwe waterpomp plaatsen in je wasmachine. Op het internet kun je tegenwoordig van elke wasmachine de beschrijving vinden en dat niet alleen, ook staat er beschreven hoe je de pomp moet vervangen. Ook zijn er op het internet vele witgoedzaken te vinden die onderdelen van de wasmachine verkopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.huishouplaza.nl
  • www.raakonderdelen.nl

Reageer op het artikel "Waterpomp van wasmachine"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!