InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Kunststof kozijnen - wat u beslist moet weten!

Kunststof kozijnen - wat u beslist moet weten!

Wanneer u van plan bent om nieuwe kunststof kozijnen aan te schaffen is het belangrijk om eerst wat informatie te verzamelen over het product. Bij het maken van een keuze is het goed om te weten welke mogelijkheden er zijn. Nieuwe kozijnen koopt u immers niet elke dag en het is prettig om te weten waar u nu precies op moet letten voordat u tot koop overgaat.

Wat zijn de mogelijkheden?

Kunststof kozijnen zijn verkrijgbaar in een vlak en in een renovatieprofiel. Het vlakke profiel heeft een dikte van 7 cm. Het renovatieprofiel heeft een dikte tussen de 10 en 13 cm. Dit verschilt per merk. Het renovatieprofiel lijkt het meest op hout terwijl het vlakke profiel wat strakker en wat moderner uitziet. Naast de gladde oppervlakten zijn de kozijnen meestal ook verkrijgbaar in een houtnerfstructuur. De verkrijgbare kleuren in houtnerfstructuur zijn beperkt maar meestal ook aan de binnenzijde leverbaar. Een vrij recente ontwikkeling zijn de rechte hoekverbindingen aan de buitenzijde. Hierdoor zijn de kunststof kozijnen qua uiterlijk bijna niet van hout te onderscheiden.

Voordat u een offerte aanvraagt is het verstandig om u van tevoren te oriënteren over de mogelijkheden. Prijzen kunnen het beste vergeleken worden wanneer bij alle aangevraagde offertes ook hetzelfde aangeboden wordt. Denk daarbij niet alleen aan de kleur en het profiel maar ook aan de indeling van de kozijnen. Vooral bij voordeuren en achterdeuren worden vaak goedkopere alternatieven of stelposten aangeboden waardoor het moeilijker wordt om prijzen te vergelijken.

Ramen en deuren die zich op de begane grond of boven een plat dak bevinden dienen uitgevoerd te worden met SKG beslag. Met het SKG beslag zijn de kozijnen extra beveiligd. Het SKG beslag is leverbaar in de volgende drie uitvoeringen:
  • SKG1 - 3 minuten vertraging bij inbraak

Het SKG beslag is bedoeld om een gelegenheidsinbreker buiten de deur te houden. Professionals bereiden zich voor en beschikken over geavanceerde materialen waardoor het voor deze groep wel mogelijk is om ook met het SKG beslag binnen te komen. Gelukkig worden slechts 5% van de inbraken gepleegd door professionals.

Wat is nu precies het verschil?

Kunststof kozijnen bestaan in verschillende uitvoeringen, maar er zijn ook verschillende merken verkrijgbaar. Het aanzicht van de kozijnen verschillen dan ook per merk. Het merk kozijnen zegt enkel iets over de kwaliteit van het kunststof zelf en niets over bijvoorbeeld de inhoud (de gebruikte staalprofielen) of over het hang- en sluitwerk. De kunststof profielen worden altijd leeg (zonder staalversterkingen e.d.) bij een fabriek aangeleverd waar deze tot kozijnen verwerkt worden. Wanneer u een offerte aanvraagt bij twee verschillende bedrijven met hetzelfde merk betekent dit niet automatisch dat het om dezelfde kwaliteit gaat. De ene leverancier kan met goedkopere materialen werken en daardoor ogenschijnlijk dezelfde kozijnen aanbieden voor een “betere” prijs.

Het is verstandig om te vragen waar de kozijnen gefabriceerd worden en laat dit eventueel op papier zetten! De garantie die op kunststof kozijnen gegeven wordt is voor een groot deel gebaseerd op fabrieksgarantie. Mocht uw leverancier failliet gaan, dan kunt u tenminste daar nog terecht mochten zich problemen voordoen met uw kozijnen! (let wel op! Het gaat dan niet over zaken die met het monteren van de kozijnen te maken hebben!)

Waar u op moet letten

Veel artikelen en websites geven informatie over de voor- en nadelen van kunststof kozijnen. Uiteraard is dit ook erg belangrijk, maar wat speelt nog meer mee? Vraag verschillende offertes aan maar neem ook de moeite om diverse bedrijven te bezoeken! Op deze manier ziet u zelf de verschillen. Staat er een doorsnede van het profiel dat u overweegt aan te schaffen bekijk deze dan goed. Bekijk het aantal kamers in het profiel of vraag ernaar bij de verkoper. De meeste kozijnen hebben een 5 kamersysteem. Til de doorsnede van het kozijn eens op en voel het gewicht. Probeer de kozijnen uit in de showroom! Beoordeel zelf en laat u niet teveel leiden door een verkoper.

Wanneer u zich uitvoerig heeft laten informeren over de kozijnen en u tot de aankoop overgaat, laat uw wensen dan duidelijk op papier zetten. Een bestelbon moet helder zijn voor beide partijen. Neem de bestelbon altijd mondeling door voordat u deze voor akkoord tekent!

Wanneer u overgaat tot het kopen van kunststof kozijnen doe dan GEEN AANBETALING! Bedenk u dat een bedrijf dat zijn financiële administratie in orde heeft de kozijnen vooruit kan financieren en geen aanbetaling nodig heeft!
© 2013 - 2019 Plienthe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kosten kozijnen?De prijzen van kozijnen kunnen erg verschillen. Er zijn veel verschillende aanbieders die andere prijzen hanteren. U kun…
Wat kosten nieuwe kunststof kozijnen?Het plaatsen van nieuwe kozijnen is een dure aangelegenheid. De meeste mensen kiezen er voor om er kunststof kozijnen in…
Zijn kunststof kozijnen beter: Voordelen, nadelen en tipsWanneer je mensen hoort vertellen over veranderingen in hun nieuwe huis, zit daar bijna altijd vervanging van de kozijne…
Energiebesparing door kunststof kozijnenKunststof kozijnen winnen nog steeds aan populariteit. Wat uitstraling betreft zijn ze nauwelijks meer van houten kozijn…
Houten kozijnen vervangenKozijnen hebben helaas niet het eeuwige leven: er zal een moment komen waarop het kozijn aan vervanging toe is. Hoe weet…

Reageer op het artikel "Kunststof kozijnen - wat u beslist moet weten!"

Infoteur: Plienthe
Gepubliceerd: 05-08-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!