InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Slakken hoe bestrijden

Slakken hoe bestrijden

Slakken hoe bestrijden Slakken drijven tuiniers in vochtige zomers vaak tot wanhoop. Het tuincentrum kan hulp bieden bij bestrijding van slakken als je slaplantjes zijn aangevreten en slijmsporen dragen. De meest beproefde methode: voor enkele euro's een zak schelpen in het tuincentrum kopen en die rond de groentebedden uitstrooien. Goedkoop en zeer effectief! Maar ook op andere manieren kan het tuincentrum uitkomst bieden bij de bestrijding van slakken.

Bestrijding naaktslak niet eenvoudig

De Spaanse wegslak is een naaktslak met gevarieerde kleuren, van roodbruin tot zwart. Deze warmtebestendigde slakkensoort werd midden jaren 50 uit het Middellandse Zeegebied naar onze streken overgebracht. Uit de eitjes van de Spaanse wegslak (en ook de akkerslak) ontwikkelen zich in vochtige zomers honderden hongerige nakomelingen, met een voorliefde voor jonge plantjes.

Door zijn bittere smaak en sterke slijmproductie heeft de Spaanse wegslak weinig natuurlijke vijanden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze naaktslak zich zo talrijk kan vermeerderen. Er bestaan meerdere methoden om de ongewenste gasten te bestrijden, maar het gros ervan werkt niet afdoende. De naaktslak is immers zó sterk, dat ze met aromatische afweerplanten of met versperringen van as, dennennaalden, koffieprut en schelpen nauwelijks te weren is. Gebruik daarom liefst een combinatie van verschillende maatregelen.

Gebroken eierschalen en/of schelpen

Het meest effectieve en milieuvriendelijke middel tegen slakken is het aanbrengen van een barrière van gebroken eierschalen rondom de groentebedden en of bloemplanten (zoals hosta's). De beestjes kruipen daar niet graag met hun gevoelige slijmhuid overheen. Het is natuurlijk wel zaak om ervoor te zorgen dat er zich nog geen slakken in de groentebedden bevinden zijn als u een dergelijke barrière aanbrengt. Ook moet u ervoor zorgen dat de kwelgeesten niet van bovenaf tussen uw groentebedden kunnen binnendringen. Vermijd daarom overhangende takken van nabij staande bomen en/of struiken. En voor wie het opsparen van voldoende eierschalen te lang gaat duren: voor pakweg 5 euro koopt u in het tuincentrum een zak van zo'n 15 liter zeeschelpen waarmee u hetzelfde effect bereikt

Tuincentrum biedt ook uitkomst met slakkenkorrels

Wie slakkenkorrels strooit, moet de gebruiksaanwijzing op de verpakking goed doornemen en de juiste dosering gebruiken. De meeste middelen bevatten metaldehyde. Het feit dat dit preparaat ook lange tijd in de biologische landbouw was toegestaan, illustreert al dat er weinig op tegen is. Het werkt trouwens alleen op slakken en bijvoorbeeld niet op regenwormen, kevers of egels.

Ook ijzerfosfaat is een bruikbare biologische stof, maar je hebt er ongeveer tien maal zo veel van nodig als van een preparaat dat metaldehyde bevat. Gebruik je middelen op basis van methiocarb hou er dan rekening mee dat je minimaal twee weken moet wachten voordat je de groenten voor consumptie kan gebruiken.

Wil je slakkenkorrels inzetten tegen akkerslakken dan is niet de totale hoeveelheid slakkenkorrels per vierkante meter doorslaggevend, maar het aantal losse korreltjes. Hoe meer korreltjes, hoe korter de route van elke slak erheen. Verkruimel daarom de slakkenkorrels tot kleinere korreltjes en strooi die op de bodem.

Slakkenafrastering uit tuincentrum helpt

Eveneens in het tuincentrum verkrijgbaar is een voor slakken ondoordringbare slakkenafrastering waarmee je de jonge groenteplantjes ook heel goed kan beschermen. In de regel bestaat zo'n afrastering uit het tuincentrum uit metalen profielen die in de bodem worden gestoken. Weliswaar is een professionele slakkenafrastering in aanschaf niet goedkoop, maar ze gaat wel jaren mee.

Versnijden werkt ook goed

Het versnijden van slakken is eveneens een probaat middel, maar de aanblik ervan is niet bepaald opwekkend. De vrees dat bij het stuksnijden slakkeneitjes vrijkomen en de plaag alleen doet verergeren, is ongegrond, omdat de eitjes in de open lucht direct uitdrogen.

Een bierval maken

Plaats als val een plat, overdekt en met bier gevuld schaaltje tussen de groenteplanten. Maar houd er rekening mee dat bier veel slakken aantrekt uit de omgeving! Om te voorkomen dat de slakkenpopulatie erdoor toeneemt, moet je zon bierschaal bij voorkeur alleen binnen een slakkenafrastering gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Hoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenHoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenWanneer het vochtig is buiten, is dit de ideale leefomgeving voor een slak. Slakken zijn voornamelijk 's nachts actief.…
Slakken bestrijdenMet een slakkenvanger kun je slakken in de tuin lokken en verwijderen. Meerdere slakkenvangers werkt nog effectiever om…
Naaktslakken in je tuinNaaktslakken in je tuinVeel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moei…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Slakken, hoe jaag ik ze mijn huis uitAlhoewel het nou niet direct een leuk onderwerp is hebben veel mensen, vooral in oudere woningen, last van ongewenst bez…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slakken hoe bestrijden"

Reacties

Hennes van den Heuvel, 19-05-2017 16:31 #3
Ja je kunt wel milieu vriendelijke slakken korrels hebben maar er doet nu het volgende probleem voor: ik heb slakken korrels gekocht op basis van ijzer fosfaat van Bayer en telkens als ik strooi dan zijn de volgende dag alle korrels verdwenen door kraaien.

W. Westland, 15-05-2015 12:33 #2
De beste natuurlijke slakkenbestrijding is het stimuleren van de aanwezigheid van vogels, egels en kikkers in je tuin. Deze eten ze of hun eitjes. Sinds ik een tuin heb waar veel vogels in voorkomen gebruik ik nooit meer slakkenkorrels of een ander middel. En mijn Hosta's, bekend om hun aantrekkingskracht op slakken, zijn helemaal slakvrij. Reactie infoteur, 15-05-2015
Een zeer bruikbare aanvulling meneer of mevrouw Westland! Dank u wel.

Irene, 15-07-2010 23:00 #1
Ik ga dit weekend naar Oostenrijk op vakantie. Vorig jaar hadden we daar op de camping veel last van naaktslakken! Ik vond er zelfs een keer 1 in mijn slaapzak! Hoe goor is dat! Heeft iemand een goed idee deze makkelijk op afstand te houden?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!