InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mollen verjagen en bestrijden

Mollen verjagen en bestrijden

Mollen verjagen en bestrijden De mol is een schattig diertje, maar wordt door vele mensen (met een tuin) gehaat, omdat het dier een tuin volledig kan verbouwen. De vele molshopen zijn een doorn in het oog en kunnen ook verzakkingen in de tuin en bestrating veroorzaken. Hoe bestrijden we de mol? Als het toch zo'n schattig diertje is kun je wellicht eerst proberen het dier te verjagen.

Hoe ziet een mol er uit?

De mol kan een hoop ellende aanrichten in je tuin door veel gaten te maken in het tuinoppervlak. Tegelijkertijd zijn deze bijna blinde dieren ook erg nuttig. De mol zorgt via het gebouwde gangenstelsel voor een goede drainage en beluchting van de tuingrond. Daarbij eet het dier een hoop schadelijke insecten, die niet goed zijn voor je tuin. Mollen zijn te herkennen aan hun zeer spitse neus en kan tot 16 cm lang worden. Ze hebben zeer ontwikkelde poten met klauwen die naar buiten gedraaid zijn. Hiermee kunnen ze heel gemakkelijk graven. De mol doet alles op de tast en is nagenoeg blind. Ook is het gehoor en geur van het beestje minimaal.

De vijanden van de mol

Buiten de mens heeft de mol veel vijanden die zijn voorbestaan kunnen bedreigen. De mol doet er dus verstandig aan om veel onder de grond te blijven en veel goede ontsnappingsroutes te maken via zijn gangenstelsel. Indien de mol voldoende voedsel heeft gehad zal het dier een voedselvoorraad aanleggen voor het geval dat. Hij bijt bijvoorbeeld de kop van een regenworm af, hierdoor is de worm niet dood, maar kan de worm zich niet meer bewegen. De vijanden van de mol zijn:

  • Mens
  • Kat
  • Uil
  • Vos
  • Reiger
  • Ooienvaar
  • Valk
  • Bunzing

Hoe verjaag je de mol?

De mol verricht echt wel nuttig werk in je tuin, maar desondanks zijn er maar weinig mensen blij met mollen in de tuin. Het gazon kan ernstige schade oplopen. Ook de eventuele bestrating kan verzakken en je kunt door dit alles blessures oplopen als je in zon gat of verzakking stapt. Een mol kan in een zeer korte tijd een compleet gangenstelsel graven in je tuin. De manieren om een mol te verjagen zijn:

Trillingen

Een mol heeft een hekel aan trillingen, dus zal hiervoor uit de weg gaan. Je kunt apparaatjes kopen die deze trillingen veroorzaken. Steek zon apparaatje in zon gang en de mol zal dit gaan ontwijken en wellicht wel met de noorderzon vertrekken.

Mollenpatronen

Dit zijn zwavel rookbommen. Deze kun je inzetten om de mol te verjagen. Zorg dat alle gaten dicht zijn en stop in het laatste gat wat je dicht doet een mollenpatroon. Steek dit mollenpatroon aan. Het gangenstelsel zal zich vullen met deze zwavelrook. De mol wordt letterlijk uitgerookt en zal worden verjaagd.

Fles

Ja, het kan ook nog simpeler. Steek een fles zonder bodem in de molshoop. Zorg dat de opening van de fles wind vangt. Door de wind ontstaat een fluittoon die door de gangen van de mol weerklinkt. De mol gaat zich hieraan irriteren en zal wellicht weg kunnen gaan.

Keizerskronen

Keizerskronen is een bepaalde beplanting die niet geliefd is bij de mol. De bloembollen van deze plant, die wel tot 100 centimeter hoog kan worden, verspreiden een geur waar de mol een hekel aan heeft.

Mottenballen

Mottenballen kun je in de gaten van de molshopen steken. Zorg vervolgens wel dat je deze weer luchtdicht afsluit.

Het bestrijden van de mol

Er zijn mollen die zich niet zo makkelijk laten verjagen. Mochten de bovenstaande manieren niet hebben gewerkt kun je overgaan tot drastischere maatregelen. Normaliter zal er slechts één mol actief zijn per gebied, met uitzondering van de paringstijd (tussen eind februari en begin maart). Je zult ook het gangenstelsel moeten vernietigen, want anders wordt dit weer overgenomen door een andere mol.

De mollenklem

Dit is de makkelijkste manier om de mol te doden. Als je de mollenklem op de juiste manier plaats kun je de mol binnen een dag vangen. Volg de onderstaande stappen om zo effectief mogelijk de mol te vangen.

  • Allereerst moet je controleren of de mol nog actief is. Dit doe je door alle uitgangen dicht te maken. Het kan zijn dat de mol een tijdje diep onder de grond zit, omdat daar ook de insecten zitten. Je zou dan de grond kunnen natspuiten, om zodoende de mol naar de oppervlakte te lokken.

  • Je moet een plaats bepalen waar je de mollenklem gaat plaatsen. De beste plek is tussen twee molshopen in of in een gang die naar het water loopt (van bijvoorbeeld een vijver). Probeer de gang te lokaliseren door middel van in de grond te prikken.

  • Graaf een gat waar de klem goed in past. Check wel even of de mollengang goed doorloopt. De bodem van het gangenstelsel zal glad aanvoelen.

  • Span de mollenklem goed strak en kijk uit voor je handen. Plaats de klem met de poten naar beneden en zorg ervoor dat het lipje in het midden van de gang zit.

  • Zorg er weer voor dat de gang weer volledig donker wordt. Dit kun je afdekken met donker zeil, een houten plank of een emmer op het gat te plaatsen.

  • Zodra de mol door deze gang komt en met zn rug over het lipje gaat is de mol direct dood

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mollen bestrijdenMolshopen in uw tuin zijn een lelijk gezicht. Toch zijn mollen nuttige diertjes waarvan het jammer zou zijn als deze ver…
Mollen vangen of verjagen, hoe doe je dat?Mollen vangen of verjagen, hoe doe je dat?Mollen zijn nuttige dieren, ze eten larven, slakken en regenwormen. Door het graven van gangen, beluchten ze de grond en…
Mollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjagerMollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjagerDe meeste mensen hebben liever geen mollen in hun tuin. Ze veroorzaken schade en het is meestal een hele klus om ze te v…
Bestrijden van mollen in de tuin! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken en mollen. Maar…
Mollen, wonderlijke ondergrondse dieren!Iedereen kent wel molshopen, maar een echte mol zien we niet zo vaak. Waarom maakt een mol nu eigenlijk hopen? Zijn ze e…
Bronnen en referenties
  • www.neerlandstuin.nl
  • www.beesies.nl
  • www.mollen.info

Reageer op het artikel "Mollen verjagen en bestrijden"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 18-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!