InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjager

Mollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjager

Mollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjager De meeste mensen hebben liever geen mollen in hun tuin. Ze veroorzaken schade en het is meestal een hele klus om ze te vangen. Naast een mol te vangen, kunt u er ook voor kiezen om een mol te verjagen. Dit is een diervriendelijke methode waarbij de mol in leven blijft. Door een mol te verjagen, gaat de mol op zoek naar een nieuwe woonomgeving. Hopelijk is dit een woonomgeving waar hij voor andere tuinliefhebbers geen overlast veroorzaakt.

Wat is een mol

Een mol is beestje van ongeveer 10 tot 15 centimeter lang en weegt meestal 60 tot 140 gram. Het leven van de mol vindt voornamelijk ondergronds plaats in gangenstelsels die zelf door de mol worden gegraven. De mol voedt zich met wormen en andere ondergrondse beestjes, zoals engerlingen, emelten en naaktslakken. Mollen komen voornamelijk voor in tuinen die een rijk bodemleven hebben. De mol is te herkennen aan zijn zwarte glanzende vacht. Veel mensen denken dat de mol blind is. Dit is echter niet zo. Wel is de mol slechtziend. Waar het zicht van de mol slecht is, is zijn reukvermogen en gehoor goed ontwikkeld. Hierdoor hebben ze snel in de gaten waar voedsel te vinden is of waar de vijanden zich bevinden.

Voortplanting van een mol

In het voorjaar gaan de mannetjes op zoek naar een vrouwtje. Dit doen ze ondergronds door gangen te graven totdat ze een vrouwtje tegenkomen. Na de paring duurt de draagtijd van het vrouwtje ongeveer 28 dagen. Vervolgens worden er ongeveer drie tot zes jongen geboren. Deze jongen worden zonder vacht geboren en krijgen pas na twee weken een vacht. Na 2 maanden kunnen de jongen zelfstandig leven en verlaten ze het nest. Hierna gaan ze een eigen territorium uitzetten. De mol is na ongeveer 11 maanden geslachtsrijp en kan zich hierna voortplanten.

Wat voor schade kan een mol aanrichten?

Mollen kunnen door hun graafwerkzaamheden grote schade aanrichten in tuinen en weilanden. Dit resulteert in molshopen en verzakkingen door ondergrondse tunnels.

Weilanden

In de weilanden kunnen door activiteiten van een mol, molshopen en verzakkingen ontstaan. Dit kan gevaarlijk zijn voor bijvoorbeeld paarden en koeien. Er bestaat een risico dat deze dieren hun poten kunnen breken.

Tuin

In de tuin kan een mol schade aanrichten aan het gazon en bestrating. Door het ontstaan van molshopen kan een mooi strak gazon rigoureus veranderen in een slagveld. De bestrating in uw tuin kan verzakken doordat de mol ondergrondse tunnels graaft. Wanneer hij onder uw bestrating doorgraaft, is de kans op verzakkingen groot.

Hoe kan ik mollen verjagen met trillingen en geluid

Het gehoor van een mol is goed ontwikkeld. Ze hebben daarom een hekel aan storende geluiden zoals hogen tonen. Hiernaast zijn mollen gevoelig voor trillingen.

Verjagen met geluid

Een manier om mollen te verjagen is om bodemloze glazen flessen in een mollengang te plaatsen. Door de wind die over de flessenhals blaast, kan de mol door een fluitend geluid verjaagd worden. Wanneer u deze methode wilt toepassen, kunt u het beste om de 1 à 2 meter een fles in de grond plaatsen. Het ziet er misschien niet uit, lege flessen in uw tuin, maar het is wel een methode die u kunt overwegen.

Verjagen met trillingen

Een mol kunt u naast geluid ook met trillingen verjagen. Dit kan met een ultrasone mollenverjager. Een ultrasone mollenverjager werkt op batterijen of op zonne-energie. Door het apparaat in de grond te plaatsen, zendt het apparaat trillingen uit. De mol raakt door deze trillingen geïrriteerd, omdat het zenuwstelsel van de mol wordt aangetast. Hierdoor gaat het beestje opzoek naar een nieuwe leefomgeving.

Het plaatsen van een mollenverjager

Een mollenverjager is eenvoudiger te plaatsen dan een mollenklem of mollenval. De mollenverjager moet u plaatsen op een plek in de grond waar de mol de afgelopen paar dagen actief is geweest. Het aantal mollenverjagers dat u nodig hebt, is afhankelijk van de kwaliteit van uw mollenverjager of de grootte van uw tuin. Het kan zijn dat één mollenverjager in uw tuin al voldoende is.
Wanneer u een mollenverjager in uw tuin heeft geplaatst, zult u merken dat na ongeveer drie dagen de activiteit is afgenomen. De verwachting is dat binnen twee weken mollen zijn verdwenen. Heeft u binnen drie of vier dagen geen resultaat gemerkt, dan is het mogelijk om de mollenverjager te verplaatsen naar een plek waar de mollen het actiefst zijn.

Voordelen mollenverjager

Het gebruik van een mollenjager heeft een aantal voordelen, zoals:
  • Eenvoudig te gebruiken
  • Diervriendelijk
  • De mol wordt verjaagd

Nadelen mollenverjager

Naast voordelen heeft een mollenverjager ook een aantal nadelen, zoals:
  • U hebt meerdere mollenverjagers nodig in een grote tuin
  • De mollen zijn pas na 2 weken weg uit uw tuin
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mollen vangen/verjagenMollen vangen/verjagenMollen zijn nuttige dieren, ze eten larven slakken en wormen en beluchten de grond. Maar de molshopen die ze maken ontsi…
Mollen bestrijdenMolshopen in uw tuin zijn een lelijk gezicht. Toch zijn mollen nuttige diertjes waarvan het jammer zou zijn als deze ver…
Bestrijden van mollen in de tuin! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken en mollen. Maar…
Het beschermen van je tuin tegen schadelijke dierenHet beschermen van je tuin tegen schadelijke dierenHet beshermen van je tuin tegen schadelijke dieren is iets wat elke tuinbezitter in zijn achterhoofd moet houden. Sommig…
Tips voor onderhoud van het gazonTips voor onderhoud van het gazonHeeft u al een mooi, groen gazon, dat er uit ziet als een biljartlaken? Waarschijnlijk niet. Veel gazons liggen er minde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ASSY, Pixabay
  • https://www.tuinenbalkon.nl/tuinvraag-hoe-kom-ik-van-mollen-af
  • http://www.melkbusshop.nl/blogs/kenniscentrum/de-mol-dier/
  • http://www.wezan.nl/dieren/ongediertebestrijding/mollen-bestrijden/mollen-verjagen/

Reageer op het artikel "Mollen verjagen met een diervriendelijke mollenverjager"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 26-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!