InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinbeelden en beeldentuinen

Tuinbeelden en beeldentuinen

Tuinbeelden en beeldentuinen Tuinbeelden geven een tuin een persoonlijk karakter en zorgen bovendien voor extra sfeer. Tuinbeelden zijn er van allerlei verschillende materialen; beton, brons of natuursteen. Ook zijn er tuinbeelden van glas te koop. Een tuinbeeld, geplaatst op de juiste plek in de tuin, vormt een echte blikvanger. Een tuinbeeld aan het einde van een zichtas geeft de tuin extra diepte. Voor wie eens wil ervaren wat er allemaal kan met een tuinbeeld, is een bezoek aan een beeldentuin zeker aan te raden.

Tuinbeelden

Tuinbeelden zorgen voor iets extra’s in een tuin. Het kan dan gaan om een subtiel beeldje op een tuintafel, maar ook om een grote blikvanger aan het einde van een zichtas. Klassieke schoonheden of abstracte figuren, afhankelijk van de sfeer en de architectuur van de tuin kan ieder het beeld kiezen dat het beste bij de tuin past. Tuinbeelden zijn steeds meer te koop. Denk hierbij aan het min of meer standaard assortiment in de tuincentra, maar er komen steeds meer speciaalzaken die een bredere en unieker assortiment te koop aanboden. Wie op zoek is naar iets bijzonders en wil weten op welke manieren een tuinbeeld toegepast kan worden, kan ook eerst eens een bezoek brengen aan één van de vele beelden tuinen die Nederland rijk is.

Tuinbeelden van beton

De bekendste en meest toegepaste tuinbeelden zijn gemaakt van (giet)beton. Ornamenten, dierenfiguren, zuilen, waterpartijen en/of fonteinen zijn vaak uitgevoerd in beton. Veelal gemaakt met bestaande mallen en ontelbare keren opnieuw gegoten. De meeste betonnen beelden zijn dan ook niet zo uniek. Het aanbod is enorm groot en veelal hetzelfde. De eigenschap van beton is dat het onder invloed van het weer gaat veranderen. Het is een poreus materiaal en zal daardoor de tand des tijd gaan vertonen. Dit is over het algemeen helemaal niet erg, de beelden worden er alleen maar fraaier van! Voor betonnen beelden is in elke tuin wel een plekje te vinden. Het feit dat er meestal gewerkt wordt met gietmallen (dus géén maatwerk) en beton maakt dat de prijzen voor betonnen tuinbeelden vrij laag zijn.

Tuinbeelden van brons

Een heel ander verhaal zijn de tuinbeelden gemaakt van brons. Deze worden niet in serie vervaardigd, maar zijn stuk voor stuk uniek. Dit, in combinatie met het materiaal maken bronzen tuinbeelden veel duurder dan tuinbeelden van beton. Deze beelden zijn over het algemeen het persoonlijke werk van een kunstenaar. Dat maakt het aanbod dan ook heel bijzonder. Van standaard figuren is dan ook meestal geen sprake. Het kan gaan om abstracte sculpturen, maar ook om verfijnde levensechte beelden. Bronzen beelden kunnen het hele jaar buiten staan. Ook hier zullen de beelden met de jaren alleen maar mooier worden. Onder invloed van het weer, vooral de (zure) regen, zal de kleur veranderen. Voor wie dat niet wil, is het mogelijk om d.m.v. boenwas het beeld tegen deze verkleuring te beschermen.

Tuinbeelden van natuursteen

De modernere tuinbeelden zijn vaak gemaakt van natuursteen en meestal abstract vorm gegeven. Het gebruikte natuursteen is bijvoorbeeld terrazzo, lavasteen of marmer. Duurzame, slijtvaste materialen, waar de natuur nauwelijks invloed op heeft. De tuinbeelden van natuursteen worden echt als blikvanger in een tuin gebruikt. Geef ze een opvallende plek, zodat het oog er naar toe wordt getrokken. Houd de omgeving rondom het beeld rustig, eventueel met wintergroene beplanting, zodat alle aandacht naar het beeld uit kan gaan. Elk tuincentrum heeft wel een klein assortiment tuinbeelden staan. Maar er zijn ook veel speciaalzaken waar het aanbod groter en bijzonderder is.

Tuinbeelden van Fossiel Hout

Deze beelden worden nog niet veel toegepast, maar zijn zeer de moeite waard. Fossiel hout is versteend hout. U hebt dus een stenen beeld met de uitstraling van hout in uw tuin staan. Daar waar hout kan verteren, is dit met steen uiteraard niet het geval. Kortom een prachtig materiaal, waar u jaren plezier van zult hebben!

Beeldentuinen

Nederland kent een aantal bekende en minder bekende beeldentuinen. In het nationaal Park De Hoge Veluwe bevindt zich, als onderdeel van het Kröller-Müller Museum de bekendste beeldentuin van ons land. Overigens is dit ook de grootste in Europa. In een groen landschap van 25 hectare wordt daar moderne beeldhouwkunst tentoongesteld.

Beeldentuin Ravesteyn

In het kleine plaatsje Heenvliet ligt Kasteel Ravesteyn. Een stap door de toegangspoort brengt u in een andere wereld; u doet even een stap terug in de tijd. Maar u vindt hier ook een hele moderne en uitgebreide beeldentuin met wisselende exposities van kunstenaars uit binnen- en buitenland.
Beeldentuin Ravesteyn, Korte Welleweg 1, 3218 AZ Heenvliet (www.beeldentuinravesteyn.nl)

Interart Beeldentuin / Gallery

Een uitgestrekte tuin met veel beelden. De medewerkers hebben kennis van zaken en kunnen meedenken over het toepassen van een beeld in uw tuin.
Interart Beeldentuin/Gallery, Gouverneursweg 6c, 5473 VB Heeswijk-Dinther, www.interart.nl

Museum De Buitenplaats

Een organische beleving, zowel de tuin als de architectuur van het museumgebouw. Verspreid door de tuin vindt u een tentoonstelling van hedendaagse figuratieve kunst.
Museum De Buitenplaats, Hoofdweg 76, 9761 EK Eelde, (www.museumdebuitenplaats.nl)
Gerelateerde artikelen
Beeld in de tuin: aanschaf van een tuinbeeldBeeld in de tuin: aanschaf van een tuinbeeldEen beeld in uw tuin geeft net die persoonlijke touch die uw tuin anders maakt als die van de buren. De keuze voor zo'n…
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Sierbestrating van betonEr zijn vele materialen mogelijk om als bestrating te dienen. Wat u kiest hangt af van uw persoonlijke voorkeur en uw fi…
Sierbestrating van natuursteenSierbestrating is er in veel variëteiten te koop. U kunt kiezen voor beton, waar niets mis mee is, maar die haalt het qu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinbeelden en beeldentuinen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!