InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De klimroos is een uitbundige bloeier

De klimroos is een uitbundige bloeier

De klimroos is een uitbundige bloeier Klimrozen zijn leiplanten. Ze groeien langs een klimzuil of pergola naar boven. Op de grond nemen ze niet veel ruimte in. De grootte van de bloemen is per soort verschillend. Er zijn soorten die bloeien met grote bloemen, anderen krijgen trossen met bloemen of ze bloeien met kleine bloemen. De bloeitijd varieert van éénmalig tot doorbloeiend. Sommige soorten bloeien na de eerste uitbundige bloei, nog een keer. Klimrozen houden van een plekje in de zon, waar de wind ook kan komen. In de wind droogt het blad sneller op, waardoor de kans op schimmelziekten vermindert.

Het planten van een klimroos

Klimrozen nemen op de grond niet veel ruimte in. Ze vormen lange ranken, die niet uit zichzelf hechten. Je kunt ze leiden langs een muur, pergola of rozenboog. Daar bind je een paar dikkere takken aan vast. De rest groeit vanzelf. Rozen hebben een paar jaar nodig om goed aan te slaan. Het kan dus even duren voordat ze volop bloeien. De plantafstand tot andere klimplanten is per soort verschillend.

De standplaats

De meeste klimrozen houden van een plek in de zon. Er zijn uitzonderingen die genoegen nemen met een plek in de halfschaduw. Dat betekent dat ze minimaal vier tot vijf uur zonlicht per dag nodig hebben. Geef klimrozen een plek waar ook de wind kan komen omdat ze op een beschutte plek meer kans hebben op schimmelziekten. Alhoewel klimrozen niet meteen last hebben van droogte, is het wel nodig om droge zandgrond te verbeteren. Vermeng het met een laag compost.

Wanneer kun je klimrozen verplanten?

De beste tijd om klimrozen te verplanten is de herfst. Dit kan vanaf half oktober. De bodem is dan nog warm, zodat de roos een betere kans heeft om aan te slaan. Maak een ruim plantgat voor de wortels. Plant klimrozen niet te dicht tegen een muur omdat de grond daar te droog is.

Ramblers zijn snelgroeiende klimrozen

Ramblers zijn krachtig groeiende klimrozen die zich omhoog werken met hun haakvormige stekels. Ze kunnen bomen en gebouwen volledig begroeien. Ramblers bloeien uitbundig en verspreiden daarbij een heerlijke rozengeur. De bloemen zijn klein en kunnen enkel, dubbel of gevuldbloemig zijn. Ramblers bloeien eind mei tot in juni, één keer in het seizoen. Soms bloeit de roos nog een keer, maar minder uitbundig. Daarna vormen ze rozenbottels. Rozenbottels zijn eetbaar, ook vogels houden ervan. Ze zijn heel gezond en zitten boordevol vitamine C. Vanwege de groeikracht zijn ramblers niet zo geschikt voor een kleine tuin.

Klimrozen met bloemtrossen

Minder hoge klimrozen hebben vaak bloemtrossen. Een voorbeeld hiervan is de 'New Dawn'. Deze roos heeft soepele takken waardoor hij zich goed laat leiden. Het is een gezonde, doorbloeiende, licht geurende roos, die het ook goed doet op een plek waar weinig zonlicht komt. De bloemen zijn heel geschikt als snijbloemen.

Grootbloemige klimrozen

Grootbloemige rozen worden ook wel theerozen genoemd. Ze bloeien met grote, gevulde bloemen. Soms bloeien er meerdere bloemen bij elkaar, maar meestal alleen. De roos begint in juni te bloeien en vormt tot in de herfst nieuwe bloemen. Om de bloei te stimuleren moeten uitgebloeide bloemen wel worden afgeknipt. Sommige soorten verspreiden een heerlijke geur. Grootbloemige rozen zijn kleurrijk.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van klimrozen?

  • Het blad moet mooi groen van kleur zijn.
  • Het wortelgestel moet stevig zijn en goed vertakt.
  • De plant moet minimaal drie stevige stelen hebben met een lengte van 25 cm.

Bemesting

Doorbloeiende klimrozen hebben extra voeding en water nodig tijdens het groeiseizoen. Ze hebben lange wortels waardoor ze niet meteen last hebben van droogte. Bij langdurige droogte geef je ze één keer per week een ruime hoeveelheid water. Voor bemesting in de zomer kan rozenmest worden gebruikt. Volg hierbij de aanwijzingen op de verpakking. In de herfst kunnen de rozen worden bemest met organische mest. Deze bemesting geeft niet direct resultaat omdat voedingsstoffen langzaam vrij komen.

Schimmels

Veel soorten rozen zijn gevoelig voor schimmels zoals:
  • Meeldauw Het blad wordt dof of grijs. Warm of vochtig weer bevorderen het ontstaan van de schimmel. Een middel op basis van zwavel kan gebruikt worden om de schimmel te bestrijden.
  • Sterroetdauw Het blad wordt geel, daarna ontstaat een zwarte tekening. De schimmel tast eerst het lage blad aan. Aangetast blad moet worden verwijderd om het jaar erop erger te voorkomen.
  • Roest Er ontstaan oranje stipjes op de onderkant van het blad. Ook deze bladeren moeten worden verwijderd.
  • Bladluizen Deze kunnen met een harde waterstraal worden verwijderd. Herhaal dit elke week.
  • Rozenblad wesp Is herkenbaar aan opgerolde bladeren waar de larve van de rozenblad wesp uit zijn eitje is gekomen.

Gooi aangetast blad niet op de composthoop omdat sporen van schimmels door de compost in de tuin terecht komen.

Het snoeien van klimrozen

De nieuwe scheuten, die in de zomer worden gevormd, kunnen worden aangebonden. Ze bloeien goed in het volgende jaar. Haal wilde scheuten op de onderstam van rozen weg. Trek ze met de hand bij de wortel weg. Vanaf maart (geen vorstschade meer) kunnen klimrozen worden gesnoeid. De oudste, vertakte takken van de grootbloemige rozen en trosrozen moeten helemaal worden verwijderd om de jonge takken de ruimte te geven. De evt. zijtakken van de jonge takken mogen worden teruggesnoeid tot 1,5 a 2 cm. De onvertakte, jonge takken krijgen de meeste bloemen. Bind de jonge takken goed aan.

Grootbloemige rozen en ramblers

Bij het snoeien van ramblers worden de oudste takken verwijderd. Dit moet af en toe gebeuren, niet te vaak. De roos moet helemaal worden losgemaakt en na het dunnen weer worden vastgebonden. Grootbloemige klimrozen moeten zo min mogelijk worden gesnoeid. Haal alleen het dode hout en de uitgebloeide bloemen weg.
Gerelateerde artikelen
Klimrozen en ramblers voor een verticaal accent in de tuinKlimrozen en ramblers voor een verticaal accent in de tuinKlimrozen en ramblers zijn ideale tuinplanten om het verticale vlak in de tuin mee in te vullen. Een tuin wordt veel spa…
Klimplanten voor over de pergolaKlimplanten voor over de pergolaErg mooi in een tuin is een pergola begroeid met klimplanten zoals een Clematis, de druif of blauwe regen. Er is veel ke…
Rozen - grootbloemige rozen en klimrozenRozen - grootbloemige rozen en klimrozenDe roos, de koningin van de bloemen. Grootbloemige rozen, ook wel theehybriden genoemd zijn qua schoonheid eigenlijk nie…
Winterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplanten worden niet zo vaak toegepast. De laatste jaren komen er nieuwe soorten op de…
Tuin: het bouwen en maken van een pergolaTuin: het bouwen en maken van een pergolaVeel mensen willen een pergola in hun tuin bouwen. Het maken van een pergola kan vrij eenvoudig zijn wanneer u besluit o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Schneeknirschen, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.tuinadvies.nl/artikels/rozenbottels_van_hippe_rozen
  • http://www.bureautuinleven.nl/roos-met-duizend-bloemen
  • https://https://www.tuinadvies.nl/artikels/rosa_new_dawn_klimroos_klimrozen
  • www.border.nl/contents/nl/d2_rambler-rozen.html
  • https://tuinfo.nl/rozen/

Reageer op het artikel "De klimroos is een uitbundige bloeier"

Infoteur: Liza
Laatste update: 11-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!