InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bokashi, maak van keukenafval een supercompost

Bokashi, maak van keukenafval een supercompost

Bokashi, maak van keukenafval een supercompost Bokashi is een goede bestemming voor je keukenafval, met een bokashi set maak je gemakkelijk van keukenafval een hoogwaardige plantenvoeding. Bokashi maken is een hygiënische manier van fermenteren, hier komt geen stank bij vrij de keuken blijft fris.

Wat is bokashi?

Bokashi komt uit Japan Bij het maken van bokashi wordt keukenafval gefermenteerd. Bokashi vormt een perfecte bodemverbeteraar, die veel voedingsstoffen levert aan de planten. Het vocht dat vrijkomt bij het maken van bokashi kan ook gebruikt worden als hoogwaardige plantenvoeding

Hoe maak je bokashi?

Bokashi is Japans voor, goed gefermenteerd organisch materiaal. Bokashi ontstaat dus door het fermenteren van bijvoorbeeld keukenafval.

De beste methode om bokashi te maken, is door gebruik te maken van een kant en klare bokashi set. Een bokashi set bestaat uit twee bokashi emmers en een verpakking bokashi starter.

Je doet het organische keuken afval inclusief vlees-, visresten en botjes in de bokashi emmer, wanneer je een laagje keukenafval in de emmer hebt strooi je hierover wat van de bokashi starter, nu begint het fermentatieproces. Het bokashi systeem is gesloten dat wil zeggen dat er geen lucht in of kan, hierdoor ruik je de bokashi niet in de keuken. Alleen wanneer je de bokashi emmer opent komt er wat van de geur vrij. Bokashi stinkt overigens niet, het heeft een wat zoet zurige geur. Het vocht dat tijdens de fermentatie proces vrijkomt kan met behulp van een kraantje wat op de bokashi emmer zit worden afgetapt. Dit vocht moet je verdunnen met water , waarna het een perfecte plantenvoeding vormt.

De bokashi set bestaat uit twee bokashi emmers dus wanneer de ene emmer vol zit ga je verder met de andere bokashi emmer. De volle bokashi emmer laat je twee weken staan, ondertussen wel regelmatig het overtollige vocht aftappen. Na deze twee weken is de bokashi klaar en kun je deze eruit kieperen in de tuin. De bokashi ziet er nog steeds ongeveer zo uit als toen je het keukenafval erin deed maar de samenstelling is totaal veranderd.
Ligt de bokashi eenmaal in de tuin (grond) dan transformeert deze binnen een paar weken tot een mooi bruine humus.

De verpakking bokashi starter gaat afhankelijk van de hoeveelheid keukenafval ongeveer 4 maand mee. Nieuwe verpakkingen bokashi starter worden verkocht in biologische supermarkten en ze zijn te bestellen via internet. De bokashi set kun je ook via internet bestellen en deze kost ongeveer 70 euro.

Voordelen van het gebruik van bokashi

Met bokashi breng je naast veel goede voedingsstoffen tevens goede micro-organismen in de bodem. Deze micro-organismen onderdrukken de ziekteverwekkers die in de bodem zitten. Ook produceren de micro-organismen waardevolle voedingsstoffen uit de bokashi, die hierna makkelijk door de planten kunnen worden opgenomen.

Tip

Zorg ervoor dat je alle keukenafval in kleine stukken in de bokashi-emmer doet zodat het beter kan fermenteren.
© 2011 - 2019 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Praktisch gebruik van effectieve micro-organismen in de tuinPraktisch gebruik van effectieve micro-organismen in de tuinEffectieve Micro-organismen (EM) zijn van oorsprong ontwikkeld om een landbouw te ontwikkelen zonder pesticiden en kunst…
Het nut van zelf compost makenHet nut van zelf compost makenComposteren vormt de basis van biologisch tuinieren. Het is een van de belangrijkste methoden om de grond te verrijken e…
Wormenbak voor uitstekende compostWormenbak voor uitstekende compostBent u kleinbehuisd? Hebt u alleen een balkon en geen tuin? Dan nog kunt u milieubewust compost maken met een wormenbak.…
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
Maak zelf wormencompostAls u geen tuin hebt maar wel een balkon of een daktuin, begin dan een wormenkwekerij in plaats van een composthoop. Het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bokashi, maak van keukenafval een supercompost"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!