InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Waterval: maken van waterval of beekloop in de tuin

Waterval: maken van waterval of beekloop in de tuin

Waterval: maken van waterval of beekloop in de tuin Veel mensen willen een beekloop of waterval in de tuin. Dat hoeft niet per se heel duur te zijn. Er zijn verschillende manieren waarop dit goedkoop kan. U kunt het zelf maken, maar heeft ook de mogelijkheid dat door een aannemer te laten doen. Dat brengt wel bepaalde kosten met zich, want alles heeft een prijs. U kunt ook via een tuincentrum of bouwmarkt bepaalde watervalelementen kopen. Veel mensen willen een waterval of beekloop in hun tuin. Er zijn verschillende manieren waarop dat gecreëerd kan worden. Er zijn kant-en-klare-pakketten die daarvoor kunnen zorgen. Het is ook mogelijk dat u deze zelf maakt. De belangrijkste reden waarom mensen een beekloop of waterval in hun tuin willen is omdat er een bepaalde rust van uit gaat. Het doet hun denken aan hun vakantie in het buitenland, waar deze beken vaak voorkomen. Ook van het geluid van stromend water gaat een bepaalde rust uit.

Kopen van een waterval of beekloop

De belangrijkste voorwaarde voor het bouwen van een beekloop of waterval is dat de tuin groot genoeg is. De beek moet namelijk een bepaalde omloop kunnen hebben, anders is het nauwelijks de moeite waard. U kunt eventueel bochten of een kromming aanbrengen in de beek om deze een langere loop te geven. Daarbij is het ook mooi meegenomen als er als sprake is van een natuurlijk verloop in uw tuin. In de meeste tuinen is dat echter niet het geval en dus moet dat dan kunstmatig worden gecreëerd. Meestal loopt de waterval uit in een vijver. Dan hoeft niet per se. In dat geval kan de beekloop of waterval ook eindigen in een ingegraven bak. Deze is voorzien van vijverfolie en bijvoorbeeld keien en grind. Op deze manier zakt het water niet de bodem in, maar kan het opnieuw opgepompt worden om weer van de waterval af te lopen. Anders zou het namelijk een dure grap worden. Het is eventueel mogelijk op een goedkope manier tweedehands via Marktplaats tegen een lage prijs een waterval te kopen. Een bedrijf die deze modellen maakt is rvs

Zelf een waterval maken

U kunt er voor kiezen om zelf de waterval of beekloop aan te brengen. Het is dan wel belangrijk dat u enige kennis van zaken heeft. Anders kunt u het ook laten doen door een hovenier of een andere specialist. Het is mogelijk kant-en-klare watervalletjes te kopen bij bijvoorbeeld een tuincentrum of bouwmarkt, zoals de Praxis, Gamma en Formido. Als u zelf gaat aanleggen kunt u het beste beginnen met het leggen van waterfolie. Daarvoor moet u een kuil of verdieping aanbrengen op de plek waar u de beek of water val wilt hebben. In de meeste gevallen is het handig een bodem van zand of grind te leggen. Wanneer u dat heeft gedaan kunt u het waterfolie er over heen spannen en goed vastmaken.

Planten bij waterval of beekloop

Een waterval kunt u ook laten metselen. In de meeste gevallen is dat wel aan te bevelen. Vervolgens kunt u de waterval ook een natuurlijke uitstraling geven, bijvoorbeeld door natuursteen aan te brengen. Ditzelfde kunt u overigens doen bij een beekloop. Met behulp van natuurstenen kunt u bijvoorbeeld ook een snelstromende beek maken, door op sommige plekken een versnelling aan te brengen. U kunt het vervolgens verder een natuurlijke uitstraling geven door bijvoorbeeld vissen te kopen voor in de vijver of bepaalde natuurplanten om de waterval of beekloop neer te zetten.

Kopen van een goede waterpomp voor bij een waterval of beekloop

Het is ook belangrijk dat u een goede waterpomp koopt, die het water van het einde van de beek weer naar boven kan pompen. Het is handig als daar een filter in zit zodat het water af te toe gereinigd. Het meeste milieuvriendelijke is als u een waterpomp koopt die werkt op zonne-energie. Wanneer u eenmaal klaar bent is het verstandig de beek ís avonds uit te zetten zodat de omgeving, bijvoorbeeld buren, geen last hebben van het watergeklater. Het scheelt ook in stroomverbruik, dus ook in de kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waterval: maken van waterval of beekloop in de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijver
Schrijf mee!