InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het beschermen van je tuin tegen schadelijke dieren

Het beschermen van je tuin tegen schadelijke dieren

Het beschermen van je tuin tegen schadelijke dieren Het beshermen van je tuin tegen schadelijke dieren is iets wat elke tuinbezitter in zijn achterhoofd moet houden. Sommige beesten kunnen namelijk veel schade aanrichtten in je tuin en de mooiste en zelfs de sterkste planten vernielen. Hoewel je de situatie soms niet altijd volledig in de hand hebt, kun je wel preventief ingrijpen tegen de meeste schadelijke dieren in je tuin, vooraler ze grote vernieling kunnen aanrichtten.

Slakken

Slakken zijn nachtdieren die alles aanvreten. Het ergste is dat slakken meestal de duurste of zeldzaamste planten aanvreten. De be beruchtste soort onder de slak is ongetwijfeld de naaktslak. Minder schadelijk is de wijngaardslak. Als je deze herkent, hoef je deze slak niet per se te doden. Wijngaard voeden zich vooral met onkruid. Als je merkt dat slakken je planten aanvreten en je kunt ze niet vinden, kun je ze bestrijden zonder andeer planten in gevaar te brengen. De meeste drogisten verkopen speciale korrels die enkel slakken kun doden. Je kunt deze korrels gerust verspreiden in je tuin. De slakken gaan deze korrels vanzelf vinden.

Wild en konijnen

Wild in het algemeen, maar vooral konijnen kunnen een grote schade aanrichtten in je tuin. Vooral op agrarische gebieden zijn ze erg actief. Vooral voor de boeren daar kan het soms een echte ramp worden als ze hun gewassen niet genoeg beschermen tegen deze beesten. De meeste tuinen kun je erg gemakkelijk beschermen tegen konijnen, maar je moet er wel de nodige tijd en middelen in stoppen. De eenvoudigste manier is om je tuin af te sluiten met gaas. Maar let er wel op dat je het gaas minstens 30 cm in de grond steekt, anders werkt het niet. Konijnen graven zich namelijk gemakkelijk onder hekken door, omdat het onder de grons dikwijls niet afgerasterd is met gaas of beton.

Mollen en vegetarische muizen

Sommige muizen en mollen kunnen enorm veel schade aanrichtten in je tuin. Veldmuizen omdat ze alle groenten in de tuin opeten. Molle, daarentegen zijn nog erger omdat ze ook het hele gazon overhoop halen en meestal de hele tuin omspitten als ze de kans krijgen. Er zijn 2 effectieve manieren om schadelijke muizen of mollen te bestijden. Hoewel ze niet erg diervriendelijk zijn, weken ze gegarandeerd.

Veldmuizen en mollen graven beide gangen onder de grond. Omdat deze dieren van de ene plek naar de andere willen, zijn er meestal 2 of meer uitgangen. Je kunt ze vangen met vallen, of je kunt ze vergassen. Het laatste is niet altijd handig omdat je er meestal iemand voor moet inhuren met een speciaal apparaat om deze dieren te kunnen vergassen, of vangen. Vallen zetten kun je wel gemakkelijk zelf doen. Het vergt alleen iets meer tijd en aandacht.

Vogels

Vogels kunnen soms lastig zijn om in de tuin te hebben. Aan de ene kant zijn ze nuttig omdat ze slechte insecten en andere schadelijke dieren oppeuzelen. Aan de andere kant kunnen ze ook veel goede vruchten pikken. Hun voorkeur gaat uit naar alle bessensoorten, aardbeien en kersen. Wat misschien niet mooi is, maar zeker effecten zijn het spannen van netten boven je struiken. Hierdoor kunnen de vogels niet aan de vruchten. Er wordt ook gebruik gemaakt van vogelverschrikkers, dit is wel op eigen risico. Sommige vogels trekken zich niks van vogelverschrikkers aan, en blijven dus je vruchten verder oppikken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Depaulus, Pixabay
  • Garten arbeiten/ Uitgeverij Helmond
  • ISBN 90 252 6731 9

Reageer op het artikel "Het beschermen van je tuin tegen schadelijke dieren"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!