InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrond

Tijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrond

Tijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrond Binnenkort starten we weer volop met het zaaien en planten van groenten, met het vullen van bloembakken, het stekken van planten, het aanleggen van een gazontapijt of met de realisatie van een kleurrijke border. Het succes van al deze tuinactiviteiten staat of valt met de kwaliteit én de juiste samenstelling van onze potgrond. Zonder de juiste potgrond, lukt het ons nooit onze tuinplannen tot een goed einde te brengen. Wat is goede potgrond, en hoe kiezen we de juiste soort potgrond?

Wat is goede potgrond?

Alle potgrond is lang niet hetzelfde. Er bestaan inderdaad heel wat verschillende soorten potgrond, aangepast aan hun gebruik. Maar wat is dan goede potgrond? Goede potgrond is in de eerste plaats luchtig, neemt gemakkelijk water op en droogt niet té snel uit. Kwaliteitspotgrond krimpt niet. Potgrond is meestal samengesteld uit verschillende natuurlijke ingrediënten waar witveen, zwartveen, kokosvezels, houtvezels, gecomposteerde schors en groencompost werd aan toegevoegd. In vele gevallen wordt potgrond ook verrijkt met klei, zand en/of perliet. Universele potgrond die men dus voor alle gewassen, bloemen of struiken kan gebruiken, bevat een basisbemesting die voor een periode van minimum zes weken doeltreffend is.

Geef voorkeur aan potgrond zonder turf

Het vinden van de kwalitatief beste potgrond, aangepast aan onze gewassen, is niet gemakkelijk. Er bestaan immers verschillende soorten potgrond, en het verschil in kwaliteit is enorm. Hoe gaan we dan bij voorkeur tewerk bij de keuze van de voor ons meest beschikte potgrond? Volgens tuindeskundigen kopen we best géén merkloze potgrond. We betalen voor onze potgrond beter wat méér, daar plukken we achteraf beslist de vruchten van. Hoofdzakelijk uit milieuoverwegingen, geven we de voorkeur aan potgrond waarin geen turf werd verwerkt.

Kies voor ecologische potgrond

Bij onze keuze van de juiste soort potgrond, kiezen we voor die soorten potgrond die het meest ecologische ingrediënten bevatten. Dat is uitstekend voor het milieu én voor het succesvol kweken en oogsten van onze groenten. Dergelijke potgrond zorgt eveneens voor een uitzonderlijke bloemenpracht, en is ook veruit het meest doeltreffend voor gazon, planten en struiken. Groencompost, kokosvezels, kokosturf, gecomposteerde boomschors of schorscompost en houtvezels zijn een passend alternatief voor onze klassieke potgrond.

Niet zaaien in universele potgrond

De tijd van zaaien en stekken is volop aangebroken. Zaai of stek nooit in universele potgrond, die zogezegd voor alle gewassen kan worden gebruikt. Dergelijke universele potgrond is voor het zaaien en stekken véél te rijk aan en té grof. Er vormen zich ook gemakkelijk schimmels in. Schimmels in potgrond, is nefast voor onze plantjes. We kiezen voor het zaaien en stekken bij voorkeur potgrond waarin extra zand en perliet is verwerkt.

Kleirijke potgrond voor terrasplanten

Bloembakken en terrasplanten vragen een aangepaste potgrond. Bloembakkenpotgrond bevat vooral méér klei, waardoor hij in de zomermaanden veel minder zal uitdrogen. Dergelijke potgrond bevat ook extra traag werkende voedingsstoffen, die in de meeste gevallen een gans seizoen lang werkzaam blijven. Aan deze bloembakkenpotgrond werden ook speciale, waterabsorberende polymeren toegevoegd. Dat is dan weer tijd- en milieubesparend en tegelijk ook budgetvriendelijk. Door de aanwezigheid van deze polymeren in potgrond, moeten we onze terrasplanten immers tot de helft minder water geven. We berekenen bij voorkeur vooraf hoeveel potgrond we voor al onze bloembakken nodig hebben. Een gemiddelde plantenbak vraagt al vlug zo'n tien liter potgrond. Verwijder eerst de oude potgrond en gebruik deze als mulchlaag onder hagen en struiken. Daardoor blijven we langer van onkruid gespaard.

Organisch mest en compost voor de siertuin

Onze siertuin heeft dan weer nood aan een ander soort potgrond. Met klassieke, universele potgrond aangevuld met een extra hoeveelheid organisch mest en compost voelen onze bomen, planten, struiken, hagen en rozen zich in uitstekende conditie. Een dergelijk mengsel zorgt niet alleen voor een snellere groei, maar tevens voor een snelle en uitstekende inworteling van onze gewassen. Dergelijke potgrond houdt zowel het water, als de voedingsstoffen langer vast.

Planten zijn veeleisender

Onze buxussen stellen dan weer andere eisen. Deze hebben nood aan extra kalk, terwijl de veel voorkomende rododendronstruiken, heide en camelia bij voorkeur in een zure omgeving vertoeven. Geef hierbij extra aandacht aan orchideeën. Zij groeien uitsluitend in een mengsel van schors. Voor al deze planten en bloemen zijn verschillende en aangepaste soorten potgrond beschikbaar. Deze zijn iets duurder dan de klassieke potgrond, maar zorgen dan ook voor een gezonde en weelderige plantengroei én bloemenpracht.

Organische meststoffen voor rijke groentenoogst

Zowel groenten als fruit voelen zich uitstekend in speciaal samengestelde potgrond voor de moestuin. Dergelijke potgrond bevat hoge concentraties organische grondstoffen met een hoog humusgehalte. In dergelijk mengsel zullen onze groenten veel gemakkelijker wortelen. Planten we groenten en fruit in potten, dan gebruiken we bij voorkeur ook dit soort potgrond.

Ondergrond belangrijk bij keuze potgrond

Niet alleen alle gewassen, bloemen, struiken en planten vragen een aangepast soort potgrond. Bij de keuze van onze potgrond moeten we zéker ook met de samenstelling van onze ondergrond rekening houden. We kunnen potgrond overigens vrij eenvoudig zélf maken. Voor klassieke potgrond, mengen we vier delen tuingrond met evenveel compost en de helft grof zand. Bestaat onze tuingrond hoofdzakelijk uit klei, dan voegen we meer zand toe. Bij een zanderige ondergrond, vervangen we het extra zand door bladcompost. Bladcompost van eik, berk of (haag) beuk is aan te bevelen.Een luchtige potgrond bekomen we door aan ons mengsel kokosvezels toe te voegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maak je eigen compostIn een composthoop worden natuurlijke materialen afgebroken tot een rijke, humusachtige meststof. Perfect om je biologis…
Milieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinMilieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinDe kwaliteit en de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. De keuze van onze gro…
Moestuin: bemesten van de tuinMoestuin: bemesten van de tuinEr zijn verschillende manieren om uw tuin te bemesten. Er is een groot aantal verschillende soorten mest. De meest voork…
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
Welke potgrond of tuingrond moet je gebruiken in de tuin?Welke potgrond of tuingrond moet je gebruiken in de tuin?Iedereen wil graag een tuin vol met mooie, gezonde en volop bloeiende planten. Als de tuin net is aangelegd en alles is…

Reageer op het artikel "Tijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrond"

Reactie

Lisette, 25-04-2017 15:06 #1
Vraag: Kan je groente in kokos potgrond kweken?
Gr Lisette Reactie infoteur, 26-04-2017
Dat kun je zeker Lisette, erg gemakkelijk zelfs en aan het resultaat zul je dat ook merken. Zet de potjes bijvoorbeeld op je keukenraam in de zon maar zorg ervoor dat de potgrond nooit uitdroogt.

Succes!

Groet,
Francois

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 13-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Siertuin
Reacties: 1
Schrijf mee!