InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Ideeën voor de tuin

Ideeën voor de tuin

Ideeën voor de tuin Je zou het niet zeggen, want veel mensen zijn al ruim bezig in de tuin. Maar behalve opruimen is het aanplanten van nieuwe planten nog niet te bedoeling. IJsheiligen half mei is het moment dat het verantwoord is om aan te planten. Dus wat let je voor die tijd ideeën op te gaan doen. Ideeën opdoen doe je bijvoorbeeld lopend of fietsend in de (nabije) omgeving en vergeet het fototoestel niet!

Basis

Zorg dat je de afmetingen van je tuin goed hebt en bekijk je interieur. Het hoeft niet, maar veel mensen laten de tuin aansluiten bij het interieur en dat wil zeggen dat er al een bepaalde sfeer is. Daar mag je wel een beetje vanaf wijken, maar als je het soepel over wilt laten lopen, is het raadzaam daar wel rekening mee te houden. De afmetingen zijn belangrijk, omdat wat je mooi vindt mogelijk in een grotere of juiste kleinere tuin te zien is. En dan kan het of wegvallen of veel te groot voor de afmetingen van je tuin zijn. Alles binnen perspectief dus.

Bron: Eigen tuin - AnnastaalBron: Eigen tuin - Annastaal

De drukke stadse omgeving

In de drukte van de stad kan je prima ideeën opdoen. Afhankelijk in wat voor stad je woont, kunnen de kleine binnenplaatsjes bij woningen in oude steden of de stadsparken je ideeën opleveren. Loop er doorheen of neem de fiets en neem behalve de beplanting ook de vormen in je op. Welke vormen doen nu waarvoor goed. Veel tuinen hebben rechte vormen en als je dan wat anders wil dan een betegelde tuin met enkele borders, zijn er genoeg mogelijkheden. Of je tuin nu groot of klein is, bovendien moet je ook nog mogelijkheden overhouden die behalve mooi, een functie voor de tuin in zich hebben. Lekker loungen, buiten eten, lekker buiten spelen etc. De basis vorm je met de vloer en de wanden. Tegels, grint, hout mogelijkheden te over en samen met de schutting bepalend voor de sfeer in je tuin. Logisch dat je ook je ideeën opdoet over hoe de wanden er uit moeten zien. Beton, al of niet in een kleur, hout, levend groen, kunststof, steen, glas ook hier zijn talloze mogelijkheden.

Bomen en beplanting

Let altijd op de hoogte van beplanting. In een kleine stadse tuin zijn bomen die hoog en breed worden niet aan te raden, maar er zijn genoeg geënte vormen die prima kunnen. Let op waar je dan zon boom zet. Een mooie boom kan een prima eyecatcher zijn en daar kan je omheen werken. Bekijk nu hoe het kleurenspel in de tuinen is zoals je deze voorbij loopt of fietst en doe ideeën op voor bepaalde samenstellingen van kleuren en hoogte van (bloeiende) planten. Kijk naar de hogere beplanting (achteraan) en werk zo (bijvoorbeeld in een border) naar lagere beplanting. Vergeet vooral ook niet als je in grote lijnen weet wat je wilt, wanneer de gekozen planten bloeien. Het is altijd leuker als je altijd iets bloeiends in de tuin hebt en er dus verschillende bloeiperiodes bij de verschillende planten zijn.

Landelijke ruimte

De landelijke ruimte doe je gemakkelijk aan met de fiets. Lekker een eind fietsen en de landelijke natuur in je opnemen. Bekijk het vlakke land, met de slootjes, de prachtige bomen in allerlei soorten en de opbouw van lange beplanting, wat meestal door de natuur zelf vorm gegeven wordt. Grassen bij watertjes geven dat zomerse gevoel aan de waterkant en kan in een kleinere vorm ook toegepast worden. Veel mensen hebben een watertje in de tuin en dan kunnen lage grassen invulling geven aan deze sfeer. Spreekt voor zich dat naarmate de tuin groter is, het watertje en de bijbehorende grassen grootser van opbouw mogen zijn. De wilde bloeiende planten zijn niet degene die je in de tuincentra vindt, maar het kan wel een bepaalde sfeer geven die je aanspreekt en je met een foto gaat kijken welke van de planten diezelfde sfeer geven. Maar ook de houten afzettingen waarbinnen de koeien, paarden, schapen of geiten moeten manoeuvreren kunnen je helpen aan ideeën voor de landelijke tuin.

Bron: Vught - AnnastaalBron: Vught - Annastaal

De stilte van de natuur

En dan heb je nog de ogenschijnlijk verwilderde tuin, maar vaak is niets minder waar. De natuur is rustig en als je door het bos of heideveld loopt zie je van alles groeien. Van mooie wilde rozen tot het mos op een dode boom. Ook aan het water groeit van alles en het totaalplaatje is rust niet voor niets dat zoveel mensen de rust opzoeken in de natuur. Met je eigen tuin kan je dat effect ook creëren. Zorg bij dit soort tuinen ook voor een natuurlijke vloer. Zo passen bijvoorbeeld kleine klinkertjes beter bij een dergelijke tuin dan de grote gebakken tegels uit de fabriek. Deze zijn prima, maar in een andere tuin dan een natuurlijke tuin. Let bij een natuurlijke tuin wel op dat het geen verwilderde tuin wordt. Bedenken dat je deze tuin wilt, omdat je er dan niets aan hoeft te doen is onzin. Ook een natuurlijke tuin moet onderhouden worden, maar je laat het net iets natuurlijker (binnen grenzen) groeien.

Tot slot

Mogelijkheden te over om de juiste sfeer voor je tuin te creëren en lopend of fietsend met fototoestel in de hand, kun je talloze ideeën opdoen en omvormen naar een plan voor je eigen tuin. Laat de fotos je moodboard worden en je zo laten leiden naar die mooie tuin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Eigen tuin - Annastaal
  • Afbeelding bron 2: Vught - Annastaal

Reageer op het artikel "Ideeën voor de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!