InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?

Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?

Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin? Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en vormen een mooi geheel. Een moderne tuin is overzichtelijk en heeft een strakke vormgeving. Er wordt vaak gebruik gemaakt van grote, gladde materialen en bijzondere objecten. Een groot gedeelte van de tuin bestaat uit bestrating. De beplanting is minimaal. Plantenvakken zijn veelal gevuld met één soort beplanting. Deze tuin vraagt maar weinig onderhoud. Het is een heerlijke plek om tot rust te komen.

De indeling van de moderne tuin

De moderne tuin is een eigentijdse, tijdloze tuin. In deze tuin is de beplanting beperkt. De tuin moet onderhoudsvriendelijk zijn en rust en ruimte uitstralen. Genieten en relaxen staan hier centraal. Schaal en proportie zijn belangrijk. Grote, vaak rechthoekige vlakken met één soort beplanting zorgen voor een rustige uitstraling. De moderne tuin is ook functioneel. De ruimten zijn open en leeg, terrassen zijn groot, paden lopen recht en opritten zijn ruim. Er zijn vaak meerdere terrassen. De strakke vormgeving kun je eventueel doorbreken met ronde vormen. Dit geeft een speels effect.

Vijvers en verlichting

Vijvers worden gebruikt als reflectie van de omgeving. Het is stilstaand water, of het water loopt ergens vanaf zodat het effect van de weerspiegeling behouden blijft. Als er geen ruimte is voor een vijver, dan voldoet een waterornament ook. Er wordt beperkt gebruik gemaakt van verlichting en deze is heel subtiel.

Veel gebruikte materialen en kleuren

Er worden niet veel verschillende materialen gebruikt. Het materiaal is groot en glad. Veel gebruikte materialen zijn bijv. glad beton, staal, glas, hout, grind en kalk of leisteen. Door te kiezen voor grote tegels wordt het aantal voegen beperkt en krijgt het geheel een gladde en strakke uitstraling. Bovendien moet het materiaal duurzaam zijn en van goede kwaliteit. Het strakke uiterlijk van beton combineert mooi met de losse structuur van grind. Deze combinatie wordt dan ook veel toegepast. Moderne sculpturen zijn de blikvangers in deze tuin. Dit kan van alles zijn, van waterornamenten tot kunst.

Het kleurgebruik

Het kleurgebruik is vaak heel ingetogen. Zwart, wit, grijs en groen zijn de basiskleuren. Hier kan nog wat kleur aan toe worden gevoegd in de vorm van accessoires of bijv. eenjarige planten. Grote tegels zijn mooi in licht grijs of aardetinten. Ze zijn tijdloos en hebben een ruimtelijke uitstraling.

Het kiezen van de beplanting

Er is maar weinig ruimte voor beplanting. Toch is de moderne tuin niet saai. Dat komt door de combinatie van materialen, bijzondere objecten en beplanting. Om het geheel een rustige uitstraling te geven worden planten gegroepeerd. Er wordt gekozen voor enkele soorten die op meerdere plekken worden geplant. Vaak zijn dat sterke planten die weinig onderhoud nodig hebben. Onkruid wieden is vooral in het voorjaar noodzakelijk als de planten nog niet zijn uitgelopen. Daarna zijn de plantenvakken gevuld en krijgt onkruid geen kans meer.

De planten

De basis kan bestaan uit wintergroene beplanting zoals: klimop, buxus en taxus. Daarnaast kun je kiezen voor beplanting met bijzondere bladvormen of mooi gekleurd blad. De sierwaarde van bladeren is net zo groot als de bloei van planten. Siergrassen worden veel gebruikt in de moderne tuin. Het zijn mooie bodembedekkers die weinig onderhoud vragen. Je kunt ze één keer per jaar terugsnoeien en om de paar jaar verjongen. De overgebleven ruimte wordt gevuld met bloeiende vaste planten zoals lavendel, rozen en hortensia's. Om het allemaal wat speelser te maken kun je ook een bloemenmengsel zaaien. Beperk dit tot één of twee plantenvakken zodat het niet teveel onderhoud vraagt. Mooie klimmers zijn de blauwe regen, kiwi en druif. Ze groeien over een pergola of langs de overkapping.

Bomen

Bomen mogen in geen enkele tuin ontbreken, dus ook niet in de moderne tuin. Ze zorgen voor hoogte en diepte waardoor de tuin groter lijkt. In de zomer geven ze schaduw. Met bomen kun je een lelijk uitzicht verbergen en nieuwsgierige blikken van omwonenden tegengaan. Het kiezen van de juiste boom vraagt wel enige kennis. Vraag eventueel een hovenier om advies. Smal opgaande bomen, platanen en leibomen zijn bijv. geschikt voor de kleine tuin, in een grotere tuin is meer mogelijk.

Een gazon

In een kleine tuin is niet veel ruimte voor een gazon. Het kost ook veel tijd en moeite om een gazon mooi te houden. Daarom wordt vaak gekozen voor kunstgras of voor bestrating. In een grote tuin is wel ruimte voor een gazon. Een gazon is relatief goedkoop, mooi groen en past bij de strakke vormgeving.

De belangrijkste kenmerken van de moderne tuin:

  • Strak en glad
  • Groen en wit
  • Luxe sfeer
  • Geordend
  • Sober en robuust
  • Bijzondere materiaalkeuze
  • Minimalistisch
  • Mooie verlichting
  • Minimale styling
  • Vormsnoei

Waar kun je op letten bij de aanleg van een moderne tuin?

Bij het aanleggen van een moderne tuin kun je rekening houden met de volgende punten:
  • Investeer in een goed tuinontwerp. De kennis en ervaring van een hovenier voorkomt teleurstellingen en verkeerde keuzes.
  • Ontwerp je de tuin zelf? Maak dan eerst een moodboard.
  • Gebruik tijdloze materialen. De tuin moet er over vijf jaar ook nog mooi uitzien.
  • Kies voor duurzame materialen die van goede kwaliteit zijn.
  • Zorg voor een goede balans tussen bestrating en beplanting. De tuin moet niet steriel worden.
  • Een groene erfafscheiding is sfeervoller dan een schutting of stenen muur.
  • Voeg kleur toe door middel van accessoires of bloeiende planten.
  • Gebruik rustige kleuren voor de basis zoals: wit, zwart, grijs en groen.
  • Maak een lichtplan. Tijdens de aanleg worden de kabels al ingegraven, achteraf aanleggen is vaak lastig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groente…
De PrionatuinenDe Prionatuinen zijn aangelegd door Henk Gerritsen en Anton Schlepers. Na het overlijden van beide oprichters is een sti…
Genieten van een goed aangelegde tuinVolgens een Chinees gezegde kun je een paar uur gelukkig zijn door goed dronken te worden en kun je enkele jaren gelukki…
Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin. Eigenlijk zou elke tuin moeten beschikken over een stukje water. Het voegt namelijk veel extra's…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 15-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinstijlen
Schrijf mee!