InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?

Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?

Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin? In een romantische tuin staan veel bloemen. De beplanting is hoog en rank en de borders hebben een luchtige uitstraling. Dit wordt gecombineerd met strak geschoren hagen, die er voor zorgen dat de tuin niet in één keer te overzien is. Bij een romantische sfeer passen natuurlijke materialen. De paden zijn van grind, boomschors of gebakken klinkers. Natuurlijk mogen de accessoires niet ontbreken. Ze zijn een belangrijk onderdeel in een romantische tuin. Veel gebruikte accessoires zijn: windlichten, bankjes, kussens en gietijzeren gieters.

De jaren 20

In de jaren 20 van de vorige eeuw nam de interesse voor mooi aangelegde tuinen weer toe. Rijke mensen wilden hun huis en tuin een voorname uitstraling geven. Veel kenmerken van tuinen uit deze tijd zijn tijdloos gebleken en worden nog steeds toegepast. Het is pure nostalgie, oude tijden herleven. Sommige elementen uit het toen heersende modebeeld zijn terug te zien in de beplanting zoals de pluimvormige grassen. In die jaren droegen de vrouwen hoedjes met pluimen of veren.

De kenmerken van tuinen uit deze tijd zijn:

  • Een combinatie van losse beplanting en strak gesnoeide vormen.
  • De aangelegde paden zijn bedekt met grof grind.
  • De lijnen zijn diagonaal.
  • Er is een verdiept gedeelte.
  • De gazons zijn vlak.
  • Er is niveauverschil door middel van treden of steile taluds.
  • Het metselwerk is hetzelfde als van het gebouw.
  • Er zijn kleurige bloemenranden.

De beplanting

In een romantische tuin is veel ruimte voor bloeiende planten. Vaste planten vormen de basis in de border, aangevuld met eenjarigen. Ronde vormen geven de tuin een zachte uitstraling. In een cottage tuin vind je deze romantische elementen. De beplanting mag hoog zijn. Niet alleen achter in de border, maar ook in het midden. Dit kan met planten die smal groeien, zo blijven de planten achterin de border zichtbaar. Door siergrassen tussen de planten te zetten, geef je de border een luchtige uitstraling. Planten die passen bij een romantische sfeer zijn: Rozen, irissen, pioenrozen, vingerhoedskruid, margrieten, lupines, floxen, lathyrus en ridderspoor.

Siergrassen geven de border een luchtige uitstraling

Pampagras (Cortaderia Selloana) is fors en bloeit tegen het einde van de zomer met grote witte pluimen. De bladeren blijven groen in de winter en de plant is matig winterhard. In een strenge winter heeft deze plant extra bescherming nodig. Een andere populaire grassoort is lampepoetsersgras. (pennisetum alopecuroides). Deze bloeit in augustus in de kleur bruin/groen. De plant is winterhard en wordt minder hoog, ongeveer 90 cm. Bijpassende bloemen zij o.a. Camelia, baardiris en vingerhoedskruid.

Creëer intieme hoekjes met hagen

Hagen verdelen een tuin in verschillende kamers waardoor intieme hoekjes ontstaan. Hier kun je een bankje met wat accessoires neerzetten. Het leuke van een haag is dat je verschil in hoogte kan maken. Soms kun je een doorkijkje maken in een haag.

Een romantische tuin vraagt veel onderhoud

Zet planten van dezelfde soort bij elkaar en laat dit op verschillende plekken terug komen. Het effect is op deze manier groter en het voorkomt dat de border rommelig oogt. Plant daarnaast bijv. buxus geschoren in strakke vormen, voor het contrast tussen luchtig en strak. Een romantische tuin heeft veel onderhoud nodig, om te voorkomen dat de tuin een rommelige uitstraling krijgt.
Het onderhoud bestaat uit:
  • Regelmatig bemesten van met name de eenjarige planten.
  • Het verwijderen van uitgebloeide bloemen en lelijk blad.
  • Het verwijderen van onkruid, vooral in het voorjaar als de planten nog niet zijn uitgelopen. In een volle border krijgt onkruid minder kans.
  • Het opbinden van planten met zwakke stelen.
  • Het afknippen van planten die nog een tweede keer bloeien.

Het bemesten van de borders

In het najaar of het vroege voorjaar vermeng je een laag compost of organische meststoffen met de aarde. Voedingsstoffen worden langzaam afgegeven en de doorlatendheid van de bodem verbetert. Tijdens het groeiseizoen hebben de vaste planten nog een keer extra voedingsstoffen nodig. Dit kan in mei of juni. Bloeiende eenjarigen hebben elke week extra meststoffen nodig, maar je kunt ze ook langwerkende meststoffen geven. Voor sommige planten is er speciale mest verkrijgbaar bijv. voor rozen. Deze mest is samengesteld op basis van de behoefte van de plant.

Grind past als verharding in deze tuin

De voordelen van grind zijn

  • Er blijft geen water op staan als het regent en het is daardoor altijd goed beloopbaar.
  • Het is in elke gewenste vorm te leggen.
  • Het is verkrijgbaar in veel verschillende kleuren en passend bij elke woonstijl.
  • De grond droogt minder snel uit.
  • Het is overal toepasbaar, zowel in de zon als op schaduwrijke plekken.
  • Bij huizen met rieten daken wordt het gebruikt als afwatering bij gebrek aan een dakgoot.

De nadelen van grind zijn

  • Grind belandt wel eens naast het pad in het gazon of in de border. Dit is te voorkomen door een rand te plaatsen langs het pad.
  • Het materiaal is schaars en daardoor vrij prijzig.
  • Het landschap wordt aangetast door de winning van grind.

Romantische accessoires in de tuin

Een romantische tuin kan niet zonder accessoires. Deze tuin heeft veel verschillende hoekjes die je met accessoires sfeer kunt geven. Geschikte accessoires zijn: kaarsen, windlichten, gietijzeren gieters, stoeltjes, beelden, ornamenten, kussens en kleden in zachte pasteltinten. Rieten en houten tuinmeubels passen bij de romantische stijl.

Verandaís, serres en overkappingen

Met een overkapping, veranda of een serre verleng je het tuinseizoen. Het past ook goed in een romantische tuin. Meubels en accessoires kunnen gewoon buiten blijven staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De aanleg van een grindborderDe aanleg van een grindborderGrind is een half verharding. Het wordt veel toegepast in de tuin omdat het weinig onderhoud vraagt en relatief goedkoop…
Siergrassen vullen de tuin aanSiergrassen vullen de tuin aanSiergrassen zijn niet meer weg te denken uit het beeld van de tuin. Ze zijn er in tientallen soorten, kleuren en maten,…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groente…
Paars bloeiende vaste plantenPaars bloeiende vaste plantenVoor de liefhebbers van paars bloeiende planten is er voldoende keus. Paars bloeiende planten laten zich gemakkelijk com…
Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • https://www.homeandgarden.nl/2018/05/29/eigen-english-cottage-tuin/
  • https://www.directplant.nl/tuintips/engelse-tuin/
  • https://www.tuinkrant.com/artikel/tips-aanleggen-onderhouden-border
  • https://www.vtwonen.nl/tuinieren/bodemonderhoud/wanneer-bemesten/
  • https://www.welkoop.nl/advies/tuin/plant-en-zorg/tuinonderhoud/mest-en-andere-voedingsstoffen

Reageer op het artikel "Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 06-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinstijlen
Schrijf mee!