InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Lavendel of Lavandula

Lavendel of Lavandula

Lavendel of Lavandula Lavendel/lavandula associeer ik met heerlijke vakanties in Frankrijk, maar ook in Nederlandse tuinen komt lavendel uitstekend tot zijn recht. De plant/halfheester vraagt om een droog en zonnig plekje in de tuin en groeit vanaf de late lente, de hele zomer door. Hoe verzorg je de lavendel, wanneer snoei je de plant? Waar komt de naam lavendel vandaan?

Inhoud artikel

De naam van de plant

De naam komt van het Franse woord lavare, dit betekent wassen. Het zou al populair zijn geweest bij de Romeinen als geurkruid, het werd toegevoegd aan het badwater.

Lavendel is een kruid

Een kruid is een plant waarvan bepaalde delen worden gebruikt voor voedsel, medicijnen, smaak of geur. Je kunt met lavendel een mooi hegje maken om je kruidentuin!

Wat doet lavendel, waar wordt het in gebruikt

  • Lavendel verspreidt een geur die door veel mensen als aangenaam wordt ervaren.
  • De plant heeft antiseptische en antibacteriële eigenschappen.
  • Lavendel wordt verwerkt in heel veel producten, het wordt toegevoegd aan badolie, aan doucheproducten, in haarspoelingen, in parfum. Maar ook in bijvoorbeeld luchtverfrissers.
  • Lavendel in de vorm van massageolie zou helpen bij hoofdpijn.
  • Het inademen van de geur kan helpen bij slapeloosheid.
  • Lavendel scheidt stoffen af die bladluizen niet kunnen verdragen.

Soorten lavendel

Lavendel komt oorspronkelijk uit het Middelandse-Zeegebied en het Midden-Oosten. Het wordt al zo lang gekweekt dat er heel veel soorten zijn.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Grofweg kun je de soorten in drie groepen onderscheiden:
  • Lavandula angustifolia: kleine paarse bloemen, deze lavendel kan tot 75 centimeter hoog worden. Cultivars van de Lavandula angustifolia zijn onder andere: Alba (wit), Rosea (roze), Muntstead (lila/blauw), Hidcote (violetblauw). Een cultivar is een variant op een soort of hybride (kruising tussen twee soorten) met een bijzonder kenmerk.
  • Lavandula x intermedia: dit zijn hybriden van de Lavandula angustifolia en de Lavendula latifolia. En hybride is een kruising tussen twee soorten.
  • Lavandula stoechas: dit is niet geheel winterharde Franse lavendel.

Het planten van lavendel

Lavendel houdt van een droge en zonnige plek. Maak de grond eerst goed los, bij het planten moet je de wortels goed uitspreiden. Zet de plantjes op ongeveer 30 centimeter van elkaar.

Hoe hoog wordt lavendel

De hoogte hangt af van het soort: tussen de 25 en de 75 centimeter.

Welke kleuren kun je tegenkomen

Paars, lila, blauw, roze en wit.

Snoeien

Om de planten mooi te houden kun je deze het beste snoeien in de lente en licht in de herfst. In de herfst de uitgebloeide stengels verwijderen.

Stekken

Stekken doe je in de maand augustus. Je scheurt niet-bloeiende zijschuiten van de stengel met een hieltje eraan (daar komen de nieuwe wortels aan). Verwijder de onderste blaadjes en zet de stekjes in een pot met stekgrond. Geef de stekken regelmatig water. Wortels zullen na een of twee maanden verschijnen. In de winter moet je de stekken vorstvrij houden, in het voorjaar kun je ze planten in de tuin.

Hoe droog je lavendel en hoe maak je een geurzakje

  • Je kunt gedroogde bloemen in hun geheel bewaren, maar je kunt ook de bloemen van de steel halen. Je droogt lavendel door deze in losse bosjes op te binden (gebruik elastiek, dan zullen er geen takjes uitvallen) en op te hangen. Het is handig om de bloemhoofdjes in een papieren zak te hangen om losse deeltjes op te vangen.
  • Een cirkel knippen uit lichte doorzichtige stof, gedroogde lavendel in het midden leggen. Daarna maak je er een bundeltje van en je bindt het zakje dicht. Ter versiering kun je er een mooi lintje omheen doen. Mijn geurzakje, zie foto, is niet van doorzichtige stof gemaakt maar laat de geur wel door, voor moederdag gekregen twee jaar geleden.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Ziektes/ongedierten

Schuimcicade/schuimbeestjes/spuugbeestjes, je ziet ze in mei en in de vroege zomer. Je kunt ze bestrijden door ze met een krachtige waterstraal van de plant af te spuiten.

Met welke planten/bloemen kun je lavendel combineren

Met rozen (het staat mooi en lavendel houdt ook bladluis weg), geraniums en salvia’s.

Lees verder

© 2010 - 2017 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lavendula - een veelzijdig kruidEen van de bekendste kruiden, met name vanwege de aangename geur, is lavendel. Lavendel is afgeleid van het Latijnse woo…
Lavendel kopen en gebruiken voor veel doeleindenLavendel kopen en gebruiken voor veel doeleindenIn iedere tuin of op een balkon kan men wel een pot met lavendel kweken en de eigenschappen van deze plant bieden onbegr…
Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheidLavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheidEr is al heel wat geschreven over kruidengeneeskunde, kleur-en geurtherapie en de werking van stenen. In dit eerste arti…
Natuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidNatuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidEen natuurlijk middel tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is iets dat 30 procent van de mensen regelmatig overkomt. Niet…
Lavendel deodorant, handcrème, olie en lotion tegen luizenLavendel wie kent het niet? De Lavandula spica heeft witte, roze of blauwe bloempjes en verspreidt een heerlijk frisse g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Boek: Tuinieren het hele jaar
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Lavendel of Lavandula"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 01-08-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!