InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Natuurlijke Bedstrijdingsmiddelen

Natuurlijke Bedstrijdingsmiddelen

Chemische verdelgingsmiddelen werken steeds minder goed tegen insecten en onkruid, bovendien vervuilen zij het milieu, steeds vaker wordt er gezocht naar alternatieven om de natuur te sparen. Niet voor niets is er in de natuur altijd wel een middel te vinden voor deze overlast.

Natuurlijke bestrijdingsmiddelen

Kookwater van aardappelen als onkruidbestrijder.

Gooi na het koken het kookvocht van uw aardappelen niet meer weg, in het kookwater bevinden zich stoffen die het onkruid laten verdwijnen. Giet het water over uw tegelpaden of daar waar het onkruid zich bevindt.

Nicotine

Roken is slecht voor de gezondheid, maar dat weten we allemaal, maar de nicotine die in een sigaret zit is een prima insecten verdelger, meng de sigarettenas met het potgrond, de plant neemt de nicotine op en zal de insecten die de plant aanvallen vergiftigen.

Knoflook

Een knoflookmengsel laat paddestoelen, die de boom uiteindelijk ziek maken, aan de voet van de boom verdwijnen.
Neem één teentje knoflook en laat dit geruime tijd weken in een beetje olijfolie, voeg dan een halve liter water en een paar druppels afwasmiddel of allesreiniger toe. Goed schudden en b.v. in een fles koel en donker wegzetten.
Bij gebruik verdunnen met water en in een plantenspuit doen om te verstuiven op de paddestoelen.
Knoflookteentjes uitwrijven op plaatsen waar mieren zich bevinden of binnenkomen, houdt ze op een afstand.

As tegen wormen en slakken.

Als u snoeihout verbrandt of een vuurkorf aansteekt, hoeft u het as niet meer weg te gooien, strooi het uit over uw grond en werk het onder met spitten, het is een prima mest en wormen en slakken houden er niet van.

Bloembollen

Een muis wil zich nog wel eens te goed doen aan bloembollen, vooral als het voedsel schaars wordt, leg er een laag hulst overheen of steek de takjes in de grond, zo gauw ze zich prikken aan de hulst zijn ze weg. Dit geldt ook voor katten.

Koffiedik

Laat uw koffiedik drogen en verzamel dit in een droge trommel, strooi vervolgens tussen uw zaailingen, van wortels en uien, het gedroogde koffiedik, het geeft uw planten mineralen en verjaagt vliegjes die het op uw groenten hebben voorzien.
Ook helpt koffiedik tegen een overlast van mieren.

Bieslook tegen rupsen.

Zaai of plant bieslook aan de voet van uw bomen of rozen, rupsen hebben een hekel daaraan, daarnaast maakt bieslook uw rozen sterker en geuren ze meer.

Rabarber

Laat ongeveer 500 gram rabarberblad weken in 2 liter water, gedurende 24 uur en besproei de insecten en planten met dit mengsel. Muggen, wespen en andere stekende en zuigende insecten houden hier niet van.

Koper draad

Mieren kunnen niet over koperdraad heen komen, span daarom een koperdraadje langs de gevel van uw huis.
Ook slakken kunnen niet tegen koper, maakt om uw bloempotten een koperband en om uw planten in de tuin een koperen ring die u iets ingraaft, slakken krijgen hierdoor een stroomstootje en blijven zo weg van uw plant.
© 2010 - 2019 Babiezenzo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen insecten. Ze zijn er .Natuurlijk zijn er flessen vol gif te vinden om in tuinen i…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Hoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenHoe je slakken in de tuin kunt bestrijdenWanneer het vochtig is buiten, is dit de ideale leefomgeving voor een slak. Slakken zijn voornamelijk 's nachts actief.…
Milieuvriendelijk tuinieren voor meer vogels en vlindersMilieuvriendelijk tuinieren voor meer vogels en vlindersEen makkelijke manier om te tuinieren is om zonder pardon bestrijdingsmiddelen, kunstmest en alle andere milieu onvriend…
Onkruid en slakken bestrijden: cacaodoppen of cacaoschillenOnkruid en slakken bestrijden: cacaodoppen of cacaoschillenOnkruid in je tuin bestrijden op een natuurvriendelijke manier? Dat kan met cacaodoppen. Strooi ze in je tuin zodat de a…

Reageer op het artikel "Natuurlijke Bedstrijdingsmiddelen"

Reactie

Leo, 15-05-2011 14:14 #1
Kijk ik als roker weet dat als je tabak brand en inhaalt je dus nicotine binnen krijgt, als ik een pakje shag met aarde meng kan ik er nog bij dat het plantje ook de nicitine opneemt, maar als ik de as bewaar van mijn shagie dan zit daar geen nicotine meer in, het is immers verbrandt, dus leg is uit hoe jou as nicoitine aan een plant geeft

Infoteur: Babiezenzo
Gepubliceerd: 03-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!