InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tover Grootmoeders Tips voor de tuin

Tover Grootmoeders Tips voor de tuin

Eenvoudige tips voor de tuin gebruiken, die niet duur zijn, om dieren te verjagen, planten te laten groeien, zelfs andere nuttige insecten te lokken. Tips van Grootmoeder met een vleugje moderne tijd, door het gebruik van hedendaagse-en ouderwetse middelen, die het tuinieren leuk en eenvoudig te maken.

Tover Grootmoeders Tips voor de tuin

De Lente komt er weer aan, heerlijk weer de tuin in, genieten van bloemen, vlinders en andere dieren.

Helaas komen er met al dat moois ook ongenode gasten, Grootmoeder had daar vroeger heel eenvoudige middeltjes voor.
Op deze manier kunt u milieuvriendelijk, doormiddel van hergebruik van voedingstoffen, oude cd's en kruiden, tuinieren.

Slakken

De laatste jaren zien we steeds meer slakken, na een flinke regenbui zie je ze in grote getale op de stoep en is het moeilijk om ze te ontwijken, ook zijn ze een plaag in de tuin, eten ze mooie bladplanten kaal en als u groente kweekt pas dan op met uw slakroppen.

Slakken zijn dol op bier, neem van een plastic fles de bodem, 10-15 cm, graaf de flesbodem in de grond onder de plant en giet er bier in, zodat de slakken niet meer boven kunnen komen en verdrinken. Om te voorkomen dat er regenwater in komt, zet er een leuke bloempot opkop overheen, maak in de rand een opening, zodat de slakken eronder kunnen komen.

Heeft u mooie kuipplanten en wilt u niet dat de slakken de mooie bladeren wegeten en zo de plant verzwakken?
Doe om de bloempot een rand van koperfolie, vroeger wisten ze al dat koper en slakken niet samen gaan, de slak krijgt een stroomschokje van het koper, dus een chemische reactie, en zal het wel laten om de pot te beklimmen.

Katten

Katten vernielen vaak ook planten, of graven er net onder om hun behoeften te doen, het is heel eenvoudig om ze weg te jagen.

Met Cayennepeper, strooi cayennepeper rondom de plant, als ze dat éénmaal geroken hebben komen ze niet meer terug,
je brengt er de kat geen schade mee toe, de scherpe geur irriteert de slijmvliezen van de kat, die vele malen gevoeliger is dan de mens.

Doornen, heeft u rozen? Dan snoeit u die regelmatig, bewaar de doornen die aan de steel zit, het is even een werkje, maar de katten houden niet van doornen in hun voetkussentjes, dus strooi de doornen in uw bloem- en groentebedden.

Cacao doppen, die zijn te koop bij tuincentra, de kat houdt er niet van om over de doppen te moeten lopen, helaas is dit een minder goedkope manier als hierboven, maar het voordeel is, als je de bloembedden er mee bedekt het ook mooi oogt.

Water, gooi een emmer water over de kat als hij in uw tuin zit, doe dit voorzichtig, zonder dat deze het merkt, het nadeel is dat het een tijdrovende manier kan zijn, maar de kat zal wegblijven.

Katten houden ook niet van de geuren van azijn, citroen en sinaasappel. Zet bakjes met azijn her der verspreid in uw tuin, of strooi citroen/ sinaasappelschillen op de plekken waar de kat niet mag komen. Het voordeel daarvan is dat de schillen vergaan en zo ook weer voeding geven aan de bodem.

Vogels

De fruitbomen zitten vol met vruchten, maar er liggen stropers op de loer vogels, natuurlijk wilt u niet dat ze uw bomen kaal eten, dus zijn er eenvoudige tips om ze te verjagen. Er zijn ook netten in de handel om over de bomen te doen, maar het nadeel is dat de vogels er verstrikt in kunnen raken.

Oma gebruikt vroeger Aluminium-folie, neem een velletje alufolie van ongeveer 20 bij 20 cm, vouw het in drieën tot een langwerpige strook, maak een gaatje boven in de strook en doe er een touwtje in zodat u deze in de boom kunt hangen, maak er zo veel als er nodig zijn, vogels houden niet van de weerkaatsing van de zon.

In onze moderne tijd heeft bijna iedereen wel cd's, oude muziek en beschadigde cd's, plak twee cd's met de doffe kanten tegen elkaar, doe een touwtje door het gat in het midden en hang deze in de bomen, het lijkt niet alleen leuk, maar het heeft dezelfde werking als het Aluminium-folie.

Nuttige insecten lokken

Vlinders
Planten voor uw tuin die vlindesr aantrekken zijn: Margriet, Aster, Vlinderstruik, Zeepkruid, Salie, Zenegroen, Oostindische kers, Hemelsleutel, Lavendel, Liguster, Klimop, Wilg enz.
Wel moet u er rekening mee houden dat met de vlinders ook rupsen mee komen, die op hun beurt weer het loof van uw struiken en planten eten.

Hommels en Bijen.
Maak een huis voor bijen en hommels, voor de bijen maak in een blok hout, eiken of kastanjehout, allerlei boorgaten van verschillende grootte, daar maken de bijen hun nest, bestuiven uw bomen en struiken, en maken honing.
Zet het houtblok op een veilige plaats zodat kinderen er niet bij kunnen.
Voor de hommels graaft u een gat ter grootte van een bloenpot, leg op de bodem een omgekeerde bloempot, leg rond het gat enkele steentjes met daarover heen een platte steen, hommels kruipen is dit nest af.

Oorwurmen
De meeste mensen gruwelen van oorwurmen, maar het zijn heel nuttige dieren, ze eten bladluizen.
Doe in een bloempot stro en sluit hem af met gaas, zorg dat s' nachts de pot net boven de grond staat, de oorwurmen schuilen hier dan in. Overdag zet u de pot dicht bij een plant met bladluizen en de oorwurmen hebben een feestmaal.
Lieveheersbeestjes eten ook luizen.
© 2010 - 2019 Babiezenzo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelenNatuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen insecten. Ze zijn er .Natuurlijk zijn er flessen vol gif te vinden om in tuinen i…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Schoenlappersplant of bergenia: ook mooi in de winterSchoenlappersplant of bergenia: ook mooi in de winterDe schoenlappersplant is een vaste plant die opvalt door de royale, leerachtige, wintergroene bladeren. Het is een goede…
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…

Reageer op het artikel "Tover Grootmoeders Tips voor de tuin"

Reacties

Colin Storey, 13-06-2019 11:36 #2
Tegen overlast van katten alles al geprobeerd, ook cacaodoppen. Als we nu naar het bos gaan verzamelen we dennenappels en strooien die tussen de vaste planten Het werkt!

Bijmans, 07-08-2017 09:41 #1
Wij hebben een notenboom in de tuin. Kan het dat er daardoor minder vlinders in onze tuin komen?

Infoteur: Babiezenzo
Gepubliceerd: 03-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!