InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe leer ik tuinieren?

Hoe leer ik tuinieren?

Hoe leer ik tuinieren? Leren tuinieren. Vroeger leerden kinderen van hun ouders of grootouders hoe ze een tuin moesten bewerken, wat er in moest staan en wat kon en wat niet. Tegenwoordig gebeurt dat leren tuinieren veel minder. Maar hoe weet je nu hoe je een tuin moet bewerken? Alles over leren tuinieren.

Aardappelen groeien onder de grond en niet erboven

Op het platteland weten kinderen vaak nog wel dat aardappelen onder de grond groeien en niet aan een boom hangen. Maar in steden weten veel volwassen mensen dat ook al niet. Ook snappen sommige mensen soms niet waarom die bollen zoals dahlia’s het tweede jaar maar niet opkomen of waarom de Afrikaantjes van vorig jaar niet terug komen. De antwoorden zijn eenvoudig. Na een winter met vorst vriezen dahlia bollen dood en worden dus ook niet meer levens. Zij moeten uit de grond worden gehaald en vervolgens weer worden geplant. En Afrikaantjes? Dat zijn 1-jarige planten die zoals het woord ook al zegt, slechts 1 jaar groeien en bloeien en dan verdwijnen.

Hoe krijg je kennis van tuinieren?

Kennis van tuinieren is belangrijk om hooggespannen verwachtingen uit te laten komen. Waar mensen die kennis op moeten doen is nog niet eens heel eenvoudig. Er zijn rijen boeken en tijdschriften over tuinieren, maar het ene boek is ingewikkelder dan het andere. De basisboeken waarin in eenvoudige taal wordt uitgelegd hoe zaken werken zijn in het begin vaak het best. De programma’s op tv over tuinieren bevatten ook wel enige zinnige informatie, maar gaan vaak meer over gesponsorde producten dan over wat tuinieren nu werkelijk inhoudt. Bovendien wordt in dergelijke programma’s vaak niet het hele traject getoond. De aanleg van een tuin aanleggen is in een programma van een half of een uur niet uit te leggen. Bovendien lijkt het altijd veel gemakkelijker op het scherm dan het vaak in werkelijkheid is.

Informatie op het internet over tuinieren

Ook op het internet is heel veel informatie te vinden over tuinieren, maar het is best moeilijk om daar juist die informatie uit te pikken die in dat specifieke geval belangrijk is.

Tuincentra en kwekers kunnen goede, maar ook slechte informatie over tuinieren verschaffen

Bovendien willen bedrijven zoals tuincentra ook altijd wel veel informatie geven. Maar in die centra is niet iedereen altijd specialist. Bovendien gaan dergelijke bedrijven vaak in op trends. Wie gewoon degelijk advies wil over het planten, snoeien of poten van planten en bomen, krijgt vaak nul op het rekest of de verkeerde informatie.

Hoeveel Gunnera's op 4 vierkante meter?

Er is een tip om erachter te komen of tuincentra over de veel kennis beschikken en wel betrouwbaar zijn. Wie bij zo’n firma vraagt hoeveel Gunnera’s (ook wel reuzenrabarber of mammoetblad genoemd) je kunt planten op een stuk grond van 4 vierkante meter, moet te horen krijgen dat dit er slechts eentje kan zijn. Meer verkopen is onzin, want deze plant heeft heel veel ruimte nodig en op 4 vierkante meter kan eigenlijk slechts maar een halve Gunnera staan. Die worden niet verkocht, dus blijft een heel exemplaar over.

Netwerk om informatie over tuinieren te verkrijgen

Serieuze verkoper van planten en bomen komen dus door hun kennis altijd wel bovendrijven. Vaak hebben zij ook goede contacten met betrouwbare tuinontwerpers of kwekers en willen zij die adressen ook wel doorgeven.

Probeer gewoon te tuinieren

Een goed advies is verder om gewoon te proberen. Door te doen wordt de meeste kennis opgedaan. De meeste tuinplanten zijn bovendien zo sterk dat ze ook wel eens een kleine foute behandeling kunnen ondergaan. Daar gaan ze niet direct van dood. Door jaar in jaar uit, te onderzoeken wat er gebeurt met een bepaalde plant of struik ontstaat veel eigen kennis. Kennis bovendien die niet meer verloren gaat, want wie eens iets verkeerd heeft gedaan, weet dat vaak voor de rest van zijn leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe leer ik tuinieren?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!