InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De aanleg van een vijver

De aanleg van een vijver

De aanleg van een vijver Uitgebreid werkstuk over alle aspecten van de aanleg van een vijver. Er wordt gekeken naar het doel, de materialen, de aanleg en de beplanting

Vijveraanleg

1. welk doel

Mensen leggen zelf een vijver aan, of laten een vijver aanleggen om verschillende redenen:
  • Geeft en mooie sierwaarde
  • Om in te zwemmen
  • Geeft rust
  • Buffer voor regenwater opvang

2. Aanleg

Bij het aanleggen van een vijver moet je er op letten dat de vijver in een mooie zichtlijn ligt. Bijvoorbeeld in de lijn van het huis mee en goed in het zicht ligt, in verband met veiligheid. Dus niet te ver uit het zicht. Zorg dat je de vijver niet te dicht bij een boom hebt staan zodat er minder kans is dat er blad er in valt of in waait. Blad dat in de vijver komt, gaat rotten en zorgt er voor dat het water zuur word. Probeer de vijver in het laagste punt van de tuin te maken. Plaats altijd beschoeiing in de vijver, dit zorgt voor een goeie stabiliteit. Gebruik hier bij voorkeur gerecycled plastic. Een ander alternatief is hardhout. zorg er voor dat de randafwerking nooit schuiner dan 45 graden is. Dit voorkomt verzakkingen en bij een gemetselde zijkant moet je ervoor zorgen dat die minimaal 15 cm breed is. Ga je smaller dan is de kans groot op inzakkingsgevaar, omdat de druk van buiten af te groot is. Bij het aanbrengen van het vijver folie zorg je er voor dat je aan alle kanten voldoende folie over houd. Het is het makkelijkst om van te voren in te meten dat doe je als volgt:
  • 1 keer de lengte + 2 keer de diepte + 1m
  • 1 keer de breedte+ 2 keer de diep +1m

En daarna het folie inbrengen, dan heb je genoeg over om de zijkanten afwerken om hoeken mooi af te werken. Dat doe je door de hoeken in te knippen het overtollige folie weg te snijden, de twee stukken met behulp van een föhn weer aan elkaar te smelten. Om doorvoeren en bodemdrains te maken maak je de opening zo klein mogelijk, zodat het folie er strak om heen zit, dan kit je hem goed af met zuurvrije kit. Om de vijver mooi aan te kleden gebruik je waterplanten (o.a. de waterlelie) en verlichting. Een goed werkende filter en UV verlichting moeten er voor zorgen dat je vijver mooi helder blijft. Zuurstof- en moerasplanten geven hier een kleine bijdrage aan.

3. Soorten vijvers

Er zijn verschillende soorten vijvers :
  • Strakke vijver
  • Zwemvijvers
  • Biologische vijvers
  • Natuurlijke vijvers
  • Moeras vijvers
  • Koivijvers
  • Beeklopen
  • Watervallen

Die op verschillende manieren te realiseren zijn doormiddel van een :
  • Standaard polyester bak
  • Gestort
  • Gemetseld
  • Folie rubber/pvc

4. Soorten randafwerking

  • Natuursteen
  • Beton
  • Hardsteen
  • Oud Hollands
  • Graniet
  • Beton bielsen/tegels
  • Marmer
  • Palissade/stoep banden
  • Leisteen
  • Getrommelde stenen

Natuurlijk
  • Turf
  • Siergrassen
  • Maaskeien
  • Bodem bedekkers
  • Boomschors
  • Varens
  • Vijveraarde
  • Riet

Metalen
  • R.V.S
  • Vuren hout
  • Lood/zink
  • Hard hout
  • Koper
  • Geïmpregneerd Hout

5. Onderhoud

Bij de aanleg is het belangrijk dat alles goed gebeurd, maar het onderhoud is net zo belangrijk. Het is dan ook niet verkeerd om bij de aanleg een onderhouds contract aan te bieden. Meestal is twee keer per jaar voldoende. Het is meestal niet veel werk maar wel makkelijk geld verdienen. Wat bij onderhoud in ieder geval van belang is dat er vijvertest uigevoerd word. Omdat het water in de vijver altijd fluctueert. Waar het water dan op getest word is de pH (zuurgraad). Aan de hand daarvan kunnen de behoeften vastgesteld worden.
  • Gh ( totale hardheid)
  • Kh (carboonhardheid)
  • No2 (nitriet)
  • No3 (nitraat)
  • Nh3/Nh4 (ammoniak)
  • Po4 (fosfaat)
  • Fe (ijzer)
  • Cu (koper)

Het onderhoud bestaat ook uit het vervangen van de UV lampen, het filter schoon maken, eventueel het ingevallen blad eruit halen en planten snoeien.
© 2010 - 2019 Tozalin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De aanleg van een vijver"

Infoteur: Tozalin
Gepubliceerd: 06-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!