InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloeiende bomen

Bloeiende bomen

Bloeiende bomen Bomen zijn voor een wat grotere tuin eigenlijk een 'must'. Het zorgt voor hoogte in de tuin, waardoor alles meer één geheel wordt. In onze tuin staan een aantal bloeiende bomen, de magnolia, de treurpeer of Pyrus Salicifolia,de Japanse Sierkers of Prunus Serrulata en de hibiscus. Iedere boom bloeit weer op een eigen moment en de kleuren zijn verschillend. In samenspel met de beplanting eronder geven deze bloeiende bomen veel extra's aan de tuin. Bomen geven schaduw in de tuin en trekken vogels naar de tuin.

Bloeiende bomen

Magnolia

Er zijn wel 125 verschillende soorten magnolia's. Sommige zijn vroegbloeiers, andere laatbloeiers, sommige verliezen hun blas, andere blijven wintergroen. Magnolia's zijn er in de kleuren wit, roze, purper en geel. Van oorsprong komt 2/3 van de soorten uit Azië; van Zuid en oost India, Sri Lanka, Vietnam, Laos, Cambodja, Maleisië, China, Korea, Japan tot New Guinea. 1/3 Komt uit Noord-Amerika, Mexico, Centraal-Amerika, het Caribisch gebied tot aan de zuidgrens van Brazilië. De bloemen van Magnolia's kunnen afhankelijk van de gekozen soort enkele centimeters tot 40 cm groot worden. De losse bloemen kunnen 2 tot 4 dagen mooi blijven, maar bij sommige heesters of kleine bomen blijven ze weken of zelfs maanden mooi.

Magnolia's houden van leemhoudende, voedzame, goed doorlatende, vocht houdende grond. De PH moet tussen de 5,5 en 6 zijn. Op de foto zie je de bloem van de Magnolia brookl. 'Yellow River'. De boom op de foto staat hier 3 jaar in de tuin.

Pyrus Salicifolia of treurpeer

De treurpeer lijkt totaal niet op een 'gewone' perenboom. Oorspronkelijk komen ze uit de Kaukasus, NO Turkije. De boom is winterhard en bladverliezend. De boom bloeit in april en mei. Tegelijk met de bloemen worden ook de bladeren gevormd. Daarna komen er 2 tot 3 cm lange vruchten aan. De bladeren zijn groen/ grijs van kleur en zijn viltig, fijn en smal. De takken van de boom zijn dun en afhangend. De treurpeer houdt van een zonnige plek. Hij kan in iedere tuingrond groeien, zolang die niet te vochtig is. De grond moet neutraal tot kalkhoudend zijn. Snoeien is mogelijk, voor het bijsnoeien om de vorm mooi te houden is juni of juli een goede tijd. Voor krooncorrectie of een flinke snoei is oktober of november een goede tijd. De boom is geschikt voor een kleine tuin en kan erg goed solitair geplant worden, maar ook langs een tuinpad. Op de foto is te zien de bloemen van de Pyrus Salicifolia 'Pendula'.

Prunus Serrulata of Japanse sierkers

De Japanse sierkers is een roodbladige boom, die na 10 jaar 6 meter hoog kan worden. De boom is zeer winterhard en verliest in de winter zijn blad. De boom bloeit eind april tot begin mei. De boom maakt dubbele, roze bloemen. De Japanse Sierkers houdt van een lichte, warme, kalkhoudende, goed doorlatende grond. De boom stelt hoge eisen aan zijn standplaats en als deze niet goed is, is de boom bevattelijk voor allerlei ziekten. De bloemen op de foto zijn van de Prunus Serrulata 'Royal Burgundy'.

Hibiscus Syriacus

Deze struik/ boom heeft veel verschillende soorten. De boom houdt van een luchtige, goed water doorlatende grond met veel humus. Hij houdt vooral van ochtendzon, een muur op het zuiden is ideaal. Als hij veel zon krijgt groeit hij minder en gaan de bladeren er wat verpieterd uitzien. Het blad is groen en glanzend en heeft drie lobben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bloeiende bomen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bomen
Schrijf mee!