InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Buitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuin

Buitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuin

Buitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuin De tuin wordt steeds meer een verlengstuk van de woning. Er verschijnen hele mooie zithoeken in de tuin en ook het buiten koken en eten wordt steeds populairder. Bestond het buiten eten jaren lang slechts uit het barbecueën van stukjes vlees, tegenwoordig worden er complete maaltijden buiten bereid en geserveerd. En dit heeft niet eens met de grote van de tuin te maken. Ook in kleine(re) tuinen, waar de keuken binnen handbereik is, worden de mooiste buitenkeukens geïnstalleerd. Van eenvoudig tot heel luxe, op hout, op gas of elektrisch: het kan allemaal.

Inhoud

Buitenkeukens

Een buitenkeuken is eigenlijk een luxe uitvoering van de barbecue. Maar dan veel groter, completer en gebruiksvriendelijker. Doordat de buitenkeuken groter en completer is, is het binnen gedeeltelijk voorbereiden van de maaltijd vaak niet meer nodig. Alles kan ter plaatse buiten worden voorbereid en zelfs bereid.

Bekende merken zijn

  • Barbecook
  • Boretti
  • Brada
  • Broil-King
  • Campingaz
  • Coleman
  • Grandhall
  • Luxius
  • Patton
  • Weber

Uitvoering buitenkeukens

Buitenkeukens zijn vervaardigd van duurzame materialen. Logisch, want ze moeten immers tegen alle weersomstandigheden (regen, wind en zonlicht) bestand zijn. Wil je de buitenkeuken echt het gehele jaar buiten laten staan, informeer dan of het materiaal daar tegen bestand is. Vaak zijn er ook speciale afdekhoezen te koop, zodat de apparatuur, zeker in de winter, toch enigszins beschermd kan worden. Klassiek of modern, compact of uitgebreid, van teak- of eikenhout, van RVS, er zijn enorm veel keuze mogelijkheden, waardoor alles op eigen smaak is samen te stellen.

Formaat en samenstelling buitenkeukens

Bepaal de gewenste afmeting

Voor je tot aanschaf overgaat, is het verstandig om goed na te denken over het toekomstige gebruik. Blijft het gebruik bij een aantal keren op een mooie zomeravond of worden het regelmatig terugkerende feestjes met familie en/of vrienden? Voor het eerste kan je volstaan met een eenvoudig model, in het tweede geval komt een uitgebreide buitenkeuken in beeld. Bepaal de plaats in de tuin waar de keuken moet komen. Is er een veranda aanwezig, kijk dan eerst of deze voldoende ruimte heeft. Na het plaatsen van de keuken is het ook belangrijk dat er nog voldoende zit- en loopruimte overblijft.

Buitenkeuken opgebouwd uit losse modules

Veel buitenkeukens zijn opgebouwd uit modules. Daardoor kan je de buitenkeuken zo groot maken als je maar wilt. De meest eenvoudige uitvoeringen, die het dichtst komen bij de traditionele barbecue, zijn vaak mobiel en dus gemakkelijk op te bergen. Aan het einde van het buitenseizoen rij je een dergelijk apparaat de berging of garage in, zodat hij in de winter beschermd staat. Zelfs de kleinere uitvoeringen beschikken vaak al over een opbergruimte voor kookgerei. Let bij aanschaf goed op de hoeveelheid bergruimte. In de praktijk is het heel prettig als je alle spullen steeds bij de hand hebt en niet telkens weer naar binnen moet lopen. Bij veel modellen is zelfs een uitbreiding met een spoelbak-unit of extra kook unit mogelijk.

Levertijd

De meeste leveranciers hebben een grote collectie, die vaak online en/of in een showroom te bekijken is. De modellen zijn, zeker vroeg in het voorjaar, vaak uit voorraad leverbaar en worden (eventueel gratis) thuisbezorgd door heel Nederland.

Buitenkeuken op gas

De meeste buitenkeukens werken op gas. Het grote voordeel van gas is dat de temperatuur goed en snel te regelen is. Bij goed gebruik behoort verbrand vlees dan ook tot de verleden tijd. De buitenkeukens zijn vaak royaal opgezet en beschikken, naast "gewone" gasbranders vaak ook over een grill en een wok brander.

De Belgische leverancier Barbecook levert gas-barbecues waarbij je toch kan genieten van de typische barbecuesmaak én -geur. Alle modellen van het type Brahma zijn voorzien van het zogenaamde "Aromaz"-systeem. Onder het barbecue-rooster zitten roestvrijstalen schaaltjes die gevuld kunnen worden met een smaak (door middel van rookchips, een kruidenmix, bier, wijn) naar keuze. Door het systeem van losse schaaltjes, kan er tijdens het barbecueën gemakkelijk van smaak gewisseld worden.

Barbecueën in de zomer én de winter

De eerste barbecues werden alleen op heel warme zomeravonden aangestoken. Die tijd ligt echter al lang achter ons. Tegenwoordig barbecueën we bijna het hele jaar rond, omdat het veel minder afhankelijk van het weer is geworden. Dit hebben we te danken aan de verdere ontwikkeling van de apparatuur én door de veranderde tuininrichting. Als men beschikt over een overkapping of veranda, dan kan de barbecue al snel aan. Is het te koud, dan kan een vuurkorf of terrashaard de temperatuur verhogen.

Barbecues op houtskool

De houtskool barbecue is ideaal voor iedereen die enorm geniet van het aanmaken van een barbecue, van de gloeiende briketten en/of van de geur van de gerechten. Velen zien dit toch als de authentieke manier van barbecueën. Niet alleen het eten speelt daarbij een rol, maar ook het hele ritueel eromheen is belangrijk. In tegenstelling tot de gas-barbecue is bij het barbecueën op houtskool het onder controle krijgen van de temperatuur heel belangrijk. Dat is niet altijd even eenvoudig, omdat de omgeving een grote rol speelt. Factoren als de wind (staat de barbecue in of uit de wind) en de buitentemperatuur hebben beide invloed op het op temperatuur krijgen van de barbecue. Met barbecues kun je zogenaamd direct en indirect grillen. Direct grillen is het meest bekend, namelijk het vlees direct met een rooster boven de gloeiende kolen plaatsen. Bij indirect grillen schuif je de briketten naar de zijkant en plaats je een bakje in het midden om de vleessappen op te vangen. De warmte gaat zo langs het vlees en brandt niet direct onder het vlees! Ideaal voor grote stukken vlees als een hele kip, rollade, lamsbout, etc.

Barbecueën met de (Big) Green Egg

De Big Green Egg is een keramisch kooktoestel, speciaal ontwikkeld voor koken buitenshuis. Het is inderdaad meer een kooktoestel, dan een barbecue. Welke manier van bereiden je ook wenst, alles is mogelijk met de Big Green Egg. Of je nu wilt bakken, braden, barbecueën, grillen, koken of roken het kan echt allemaal. Dat maakt deze prachtig vormgegeven barbecue zo bijzonder. Vanaf het moment dat deze in je tuin staat tover je met het grootste gemak vlees, vis, gevogelte, maar ook pizza, brood en taarten uit dit mooie kooktoestel. De Big Green Egg is leverbaar in verschillende modellen, in prijs (prijspeil 2019) variërend van ongeveer 600 (Big Green Egg Mini) tot 4000 (Big Green Egg 2XL). Daarnaast kan je ook nog allerlei verschillende accessoires aanschaffen, die het bereiden van de maaltijd nog aangenamer en leuker maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barbecue en buitenkeukenBarbecue en buitenkeukenDe barbecue is er al jaren, is er in alle soorten en maten en levert, mits goed klaargemaakt, gezonde voeding op. Sinds…
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Buitenkeuken steeds populairderBuitenkeuken steeds populairderDe buitenkeuken is een populair fenomeen geworden. Veel mensen kiezen ervoor om zelf een buitenkeuken te bouwen, dat hoe…
Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houdenBarbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houdenEr gaat niets boven een heerlijke barbecue op een mooie zomerse dag, en al helemaal niet als je dan ook nog eens op een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Buitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuin"

Infoteur: Martina
Laatste update: 08-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinaccessoires
Schrijf mee!