InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en roken

Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en roken

Big Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet alleen mee kunt braden maar ook kunt koken, roken, bakken en grillen. Je kunt er niet alleen vlees en vis in klaarmaken maar ook brood, pizza's, fruit en aardappelen smaken fantastisch met Big Green Egg. De Big Green Egg is dan ook erg populair onder culinaire genieters, want deze eivormige gadget ziet er niet alleen geweldig uit maar wat er uit komt is ook nog eens heel erg lekker!

Wat is Big Green Egg?

De Big Green Egg is een nieuwe en geavanceerde barbecue, die ook te gebruiken is als een volledige en goede buitenkeuken. Je kunt er namelijk niet alleen mee barbecueën maar ook roken, stomen, bakken, grillen en koken. Big Green Egg is gebaseerd op het principe van de Kamado, een oude Chinese hittebestendige pot van keramiek, maar is veel geavanceerder dan deze traditionele tool om eten mee te bereiden. De Amerikaanse Ed Fischer zette het principe van de Kamado om in een extreem duurzame barbecue van keramiek die in zijn eentje een outdoor keuken kan vervangen. Alles wat uit Big Green Egg komt smaakt heel erg lekker. Inmiddels is Big Green Egg dan ook een hele grote hype onder culinaire liefhebbers in meer dan 40 landen.

Wat zijn de voordelen van de Big Green Egg barbecue?

Big Green Egg heeft een aantal duidelijke en vrij unieke voordelen ten opzichte van andere barbecues en buitenkeukens, bijvoorbeeld:
  • Wordt heel snel warm en is perfect op temperatuur te brengen
  • Biedt mogelijkheden voor alle vormen van eten bereiden (koken, grillen, barbecue, bakken, braden, stomen, roken en grillen)
  • Goede warmteverdeling en eenvoudige bediening
  • Veilig en hittebestendig (de Big Green Egg heeft een deksel)
  • Duurzaam en voordelig (vier tot zes uren koken met één hoeveelheid houtskool)
  • Levenslange garantie
  • Alles wat er uitkomt is lekker (culinaire fijnproevers zijn er dol op)
  • Je kunt er alle soorten eten op bereiden van pizza, tot fruit, vlees, aardappelen of vis
  • Combineert de gezelligheid van een buitenkeuken met de efficiëntie van een barbecue

Bron: Mfield, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Mfield, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Welke modellen Big Green Egg bestaan er en wat is de prijs van een Big Green Egg?

De Big Green Egg is verkrijgbaar in vijf maten, variërend van Mini tot Extra Large. De Mini is met name bedoeld voor gebruik op de camping of onderweg maar kan ook binnen worden gebruikt in de keuken of als tafel grill. De Small variant is groter en is bevestigd op een stalen frame.

De Medium, Large en X-Large modellen hebben daarnaast nog een side table, zodat je al je ingrediënten en hulpstukken gemakkelijk naast je kunt plaatsen.

Behalve de basis varianten zijn er ook nog tal van accessoires te verkrijgen, die de verschillende toepassingen van de Big Green Egg barbecue ondersteunen. Alles van handschoenen tot taartvormen en bakplaten is verkrijgbaar. Ook zijn er Big Green Eggs te koop met een speciale houten werktafel.

De Big Green Egg is al verkrijgbaar op de markt vanaf ongeveer 450 EUR voor de kleinere varianten.

Waar vind ik recepten voor Big Green Egg?

Op de officiële website van Big Green Egg zijn veel recepten te krijgen. Op sbs6 wordt de Big Green Egg gebruikt om telkens nieuwe gerechten te bereiden in het programma Tuinruimers. Met name culinaire websites spelen in op de Big Green Egg hype; er zijn heel veel lekkere en eenvoudige recepten te vinden voor deze hippe barbecue. De buitenkeuken ofwel outdoor keuken zit enorm in de lift en is een gezellige manier om samen met vrienden en familie bezig te zijn met slow cooking.
Gerelateerde artikelen
Een buitenkeuken kopen: waar let u op bij aanschaf?Buiten koken en van de maaltijd genieten geeft een gevoel van vrijheid. Voor wie verder wil gaan dan alleen de eenvoudig…
Barbecue en buitenkeukenBarbecue en buitenkeukenDe barbecue is er al jaren, is er in alle soorten en maten en levert, mits goed klaargemaakt, gezonde voeding op. Sinds…
Buitenkeuken steeds populairderBuitenkeuken steeds populairderDe buitenkeuken is een populair fenomeen geworden. Veel mensen kiezen ervoor om zelf een buitenkeuken te bouwen, dat hoe…
Buitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuinBuitenkeukens en barbecues voor gezellig eten in de tuinDe tuin wordt de laatste jaren steeds meer een verlengstuk van de woning. Er verschijnen hele mooie zithoeken in de tuin…
Wat kost een nieuwe keuken?Wat kost een nieuwe keuken? Het is niet eenvoudig om de prijs van een nieuwe keuken te berekenen. Een keuken bestaat nam…
Bronnen en referenties
  • Big Green Egg: De officiële site van Big Green Egg biedt achtergrondinformatie, recepten en dealers
  • Afbeelding bron 1: Mfield, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en roken"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!