InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een schone en aangename tuin

Een schone en aangename tuin

Tuinen zijn gemakkelijk op te ruimen en schoon te maken. Onderhoud tuingereedschap en tuinmeubels goed zodat je ze niet na elk seizoen hoeft te vervangen. Met enkele handige tips blijft je tuin er als nieuw uitzien.

Barbecue

Door de hitte van de barbecue verbrandt het meeste oude vet en vuil vanzelf. Maak er een gewoonte van om de barbecue na gebruik schoon te maken. Borstel zoveel mogelijk weg met een staalborstel en verwijder vetresten met proppen oud krantenpapier. Schuur metalen kookplaten schoon met wat zout of zand als ze nog warm zijn en zet ze in de olie voordat je ze opbergt.

Betonnen paden en tegels

Veeg betonnen paden en tegels regelamatig schoon met een harde bezem. Was ze met heet water en schoonmaakmiddel. Beton wordt weer mooi door er wat cementpoeder over te strooien als het nat is. Laat tien minuten intrekken en veeg op.

Canvas zonneschermen en parasols

Verwijder eerst vuil en stof met een borstel. Schrob vervolgens met een harde borstel gedoopt in een sopje van warm water en schoonmaakmiddel. Spoel af. Over hardnekkige vlekken kun je wat zuiveringszout strooien. Laat dit vijf minuten intrekken en spoel af met de tuinslang of een emmer met schoon water. Verwijder schimmelvlekken met een sopje van water en bleekmiddel. Test de stof wel eerst op kleurvastheid. Laat het 48 uur intrekken en spoel af. Als je geen bleekmiddel wilt gebruiken, probeer de schimmel dan te verwijderen met een halve citroen gedoopt in zout. Laat canvas volledig drogen voordat je het weer opbergt.

Dakgoten

Dakgoten zijn alleen nuttig als ze schoon zijn. Als ze vol liggen met blaadjes en vuil, functioneren ze niet goed als het regent en zijn ze bovendien brandgevaarlijk als het droog en heet weer is. Om te voorkomen dat je dakgoten verstopt raken door blaadjes en ander vuil, kun je gaas over de dakgoten spannen. Maak dakgoten regelmatig schoon. Gebruik een troffel, plastic harkje of harde borstel om vuil te verwijderen en spuit de dakgoten schoon met de tuinslang. Controleer de afvoerpijp regelmatig op verstoppingen. Gebruik heet water om aangekoekt vuil los te weken voordat je de afvoerpijp schoonspoelt met de tuinslang.

Horren

Verwijder met een zachte borstel eerst het stof van de horren. Neem ze vervolgens af met een spons gedoopt in warm water. Spoel af met schoon water waaraan enkele druppels citronellaolie of tea tree-olie zijn toegevoegd.

Oprit

Als de auto altijd op dezelfde plek op de oprit parkeert en je bang bent voor vet- of olievlekken, zet dan een ondiepe metalen schaal gevuld met zaagsel of fijn zand onder het motorblok. Om olievlekken te verwijderen, haal je eerst de olie weg met een absorberend voorwerp, zoals een oude krant of kattenbakkorrels. Leg nu een oude doek met een vetoplossend middel op de vlek. Geschikte oplosmiddelen zijn brandspiritus en terpentine. Je kunt ook een sterk schoonmaakmiddel met bleekmiddel proberen. Maak een krachtige oplossing volgens de aanwijzingen van de fabrikant en verdeel dit over de vlek. Laat tien minuten intrekken en spoel af.

Stenen en plavuizen

Meestal is borstelen met een harde bezem voldoende om stenen en plavuizen er weer goed uit te laten zien. Als schimmel en meeldauw een probleem worden, schrob je de stenen en plavuizen met een sopje van bleekmiddel. Laat 48 uur intrekken en spoel af met de tuinslang. Het is beter voor het milieu als je onkruid tussen plavuizen met de handen uitgraaft, wegknipt of uittrekt. Je kunt ook heet water over het onkruid gieten. Borax is een ongevaarlijke onkruidverdelger. Gebruik het echter niet in de buurt van bloembedden of het gazon, want het is giftig voor alle planten en maakt geen onderscheid. Onkruidverdelgers op basis van zeep bevatten het actieve ingrediënt carbonzuur en zijn ook veilig voor het milieu.

Tuinmeubels

Neem meubels van gelakt hout af met een spons gedoopt in een sopje met schoonmaakmiddel. Zet de meubels regelmatig opnieuw in de lak. Smeer ongelakt hout een keer per jaar met een mengsel van onbewerkte lijnzaadolie en terpentine. Was rieten meubels met warm zout water en laat het drogen in de zon. Bescherm rieten stukken door ze te verven met een buitenbeits. Was canvasmeubels op dezelfde wijze als canvas zonneschermen. Smeer metalen scharnieren in met olie of vaseline. Neem metalen onderdelen af met een zeemleren doek. Vloeibare was helpt roesten voorkomen.

Vuilnisbakken

Door je vuilnisbakken regelamtig te wassen met schoonmaakmiddel blijven ze wat frisser ruiken. Verwijder aangekoekt vuil met een harde borstel en spoel af met de tuinslang. Om vliegen weg te houden, smeer je de rand van de vuilnisbakken in met wat citronellaolie of tea tree-olie. Je kunt ook repen oude lakens dopen in een insectenwerend middel gemaakt van 10 druppels citronellaolie en 3 druppels pepermuntolie vermengd met 1 liter water. Hang de repen in de vuilnisbak.

Vijvers

Een gezonde vijver is zelfvoorzienend: het ecosysteem van planten en dieren fungeert als een levend filter. Maar als dit systeem niet meer in evenwicht is en de vijver verstikt raakt door vegetatie, of de vissen ziek worden, moet je ingrijpen. Roep het advies in van een vijverdeskundige voordat je een filter installeert.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud van tuinmeubelenTuinmeubelen kunnen best prijzig zijn. Gelukkig gaan ze jarenlang mee, mits u ze goed verzorgt. In dit artikel geven we…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Hoe en wanneer tuinmeubelen en loungesets reinigenHoe en wanneer tuinmeubelen en loungesets reinigenTuinmeubelen van hout, kunststof, Wicker of textyleen, hebben allemaal een eigen vorm van onderhoud nodig. En hierbij ge…
Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?Kunststof tuinmeubelen zijn de laatste jaren in populariteit gedaald maar nog steeds te vinden in vele tuinen. De meeste…
Tuinmeubels: meubels voor in de tuinTuinmeubels: meubels voor in de tuinAls de lente komt zullen weer veel mensen hun tuinmeubels buiten gaan zetten zodat ze lekker in de tuin kunnen gaan zitt…

Reageer op het artikel "Een schone en aangename tuin"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 17-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!