InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hot tub, spa, jacuzzi, whirlpool; relaxen in eigen tuin

Hot tub, spa, jacuzzi, whirlpool; relaxen in eigen tuin

Hot tub, spa, jacuzzi, whirlpool; relaxen in eigen tuin Relaxen in eigen tuin. Voor de één betekent dat een luie stoel en een goed boek. Voor een ander kan tuinieren zeer ontspannend zijn. Maar het ultieme relaxen, wat bovendien ook nog eens een luxe gevoel zal geven, is een heerlijke zit in je eigen hottub. Wanneer je maar wilt, 24 uur per dag beschikken over een eigen spa. Twaalf maanden per jaar, relaxen in eigen tuin. Alsof je bezit over je eigen sauna. Het is natuurlijk anders, maar zeker in de winter, geeft het wel een soortgelijke ervaring. Om het uit te proberen kunt u zelfs een hottub huren.
Bron: Claire rowland, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Claire rowland, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Wat is een Hottub, spa, jacuzzi of whirlpool?

Verschillende benamingen voor een verwarmd bad

Wat is een Hottub? Of een Spa? En wanneer spreek je over een Jacuzzi of een Whirlpool? Deze benamingen worden door elkaar gebruikt, maar duiden hetzelfde aan. Er is namelijk geen verschil tussen een Hottub, Spa, Jacuzzi of Whirlpool. Het zijn gewoon allemaal verschillende benamingen voor hetzelfde product. Met die verschillende benamingen wordt namelijk altijd een verwarmd bad bedoeld. Een verwarmd bad gevuld met water van ongeveer 38°C, waarbij luchtbellen in het water een ontspannend effect veroorzaken. Aan de naamgeving is verder dus niets af te leiden. Het zegt helemaal niets over de verschillende mogelijkheden van het verwarmde bad en ook niets over de afmetingen. Ook het verschil tussen een binnen- of buitenbad zit niet in de naamgeving.

Wat is een Whirlpool?

Baden die als Whirlpool worden aangeduid zeggen niets over het soort bad, maar alleen maar iets over het merk. Whirlpool is namelijk gewoon een merknaam. Dit bedrijf kent een lange geschiedenis, die teruggaat tot 1911. Een duidelijk voorbeeld van hoe een bedrijfs- of merknaam een eigen leven gaat leiden en als productaanduiding verder gaat.

Wat is een Jacuzzi?

Ook de als Jacuzzi aangeduide baden vertellen niets over het bad zelf. Jacuzzi® is namelijk ook een merknaam. Het is wel zo dat hier de oorsprong ligt van de verwarmde baden met masserende luchtbellen. Het is namelijk Roy Jacuzzi geweest die, al in 1956, als eerste een masserende lucht/waterstroom combineerde met een gewoon ligbad. Deze uitvinding heeft inmiddels al jaren de hele wereld veroverd en heeft bovendien bijgedragen aan een nieuwe zienswijze waarop wij tegenwoordig het baden beleven. Momenteel is Jacuzzi® een voor iedereen heel herkenbaar merk met een luxe uitstraling.

Wat is een Spa?

Er worden voor de verwarmde baden dus allerlei verschillende namen gebruikt. Maar misschien is de enige juiste aanduiding wel gewoon Spa. Spa staat voor Sanitus Par Aqua. Dit betekent letterlijk gezondheid door water.

Wat is een Hottub?

Veruit de meest gebruikte benaming voor een verwarmd bad buiten in de tuin is Hottub. Hierbij denken we dan gelijk aan het ronde houten vat, dat de laatste jaren in steeds meer tuinen verschijnt. Een Hottub trekt ons naar buiten en dan niet alleen in de zomer. Deze verhoging van het buitenplezier is steeds vaker vooral van toepassing in de wintermaanden. Want als de tuin in winterslaap is en de buitentemperaturen worden lager, is het juist heerlijk om buiten te genieten van een verwarmd bad. Het contrast tussen de buitentemperatuur en de temperatuur van het water in de Hottub is een geweldige ervaring. Het verhoogt dan ook absoluut het ontspannende effect dat van een verwarmd bad uitgaat.

Bron: Mwanner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Mwanner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Een Hottub in de tuin plaatsen

Waar moet u aan denken bij de aanschaf van een Hottub?

  • Hoe belangrijk is de uitstraling van de Hottub?
  • Wilt u een exemplaar van hout of kunststof?
  • Is zitcomfort belangrijk voor u?
  • Hoeveel tijd wilt /kunt u besteden aan het onderhoud?
  • Hoe belangrijk is de veiligheid (bv. voor uw kinderen)?
  • Is de opwarmingsduur belangrijk voor u?
  • Met hoeveel mensen wilt u tegelijk kunnen baden?

Gebruik van de Hottub in de winter

Je kunt de Hottub dus heerlijk gebruiken in de wintermaanden. In de Scandinavische landen wordt het verwarmde buitenbad zelfs het meest gebruikt als de temperaturen onder het vriespunt liggen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het therapeutische effect groter is naarmate het temperatuurverschil tussen de buitenlucht en het water in de Hottub toeneemt.

Isolatie van een Hottub

Voor een Hottub die veel gebruikt wordt in de winter moet, om een te groot verlies van warmte tegen te gaan, extra isolatie worden aangebracht. De wanden van het bad moeten extra geïsoleerd worden en ook het afdekzeil moet isolerend zijn. Dit maakt de Hottub bij aanschaf uiteraard wel duurder, maar door het afgenomen energieverlies is een geïsoleerde Hottub wel goedkoper in gebruik. Er zijn ook opblaasbare baden in de handel. Dit zijn prima baden, die goed functioneren. Maar voor gebruik in de wintermaanden zijn ze minder geschikt, omdat de wanden niet geïsoleerd zijn.

Afstand tussen Hottub en de woning

In de zomermaanden zal niemand het een probleem vinden om een stukje te moeten lopen voor een heerlijk verwarmd bad. Maar in de winter ligt dat uiteraard anders. Ben je van plan om de Hottub in de winter veel te gaan gebruiken, houd hier dan rekening mee bij het bepalen van de juiste locatie.

Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Een hout gestookte of een elektrische Hottub?

De hout gestookte Hottub

De hout gestookte Hottub kent zijn oorsprong in de Arctische gebieden, waar men vroeger met de middelen die men voorhanden had een warm bad creëerde. Met het aanwezige hout was het mogelijk om op eenvoudige wijze een hout gestookt bad in elkaar te zetten. Dit basisconcept, baden zonder gas of elektriciteit, is iets wat ook nu nog veel mensen aanspreekt. Als u overweegt om zelf een hout gestookte kachel aan te schaffen, dan moet u rekening houden met de plaatsing van een schoorsteen. Dit neemt uiteraard extra ruimte in uw tuin in beslag. De pijp moet voldoende hoog zijn, zodat de rook goed wordt afgevoerd, en uw buren niet in de rook komen te zitten.

De elektrische Hottub

Een elektrische hottub heeft gewoon de uitstraling van een authentieke hottub, vanwege de houten buitenkant. Maar u hebt wel het moderne comfort van een bad dat altijd verwarmd is. Daar waar een hout gestookt bad de nodige voorbereidingstijd vraagt, kunt u van een elektrisch bad direct genieten. Wanneer u maar wilt: het bad met heerlijk verwarmd water staat altijd voor u klaar. Hier hangt uiteraard wel een prijskaartje aan en is bovendien niet zo milieuvriendelijk. Let ook op dat u een dergelijk bad plaats op een plek waar stroom voorhanden is.

Wat is een Softub?

Een Softub is gemaakt van polybond en leathertex, wat resulteert in een bad met een vrij licht gewicht. Deze combinatie van materialen zorgt voor een kwalitatief hoog bad, dat bestand is tegen alle weersinvloeden en bovendien kan het zwaar belast worden. Het onderhoud aan een dergelijk bad is minimaal. De Softub heeft als groot voordeel dat het gemakkelijk zelf te plaatsen is en u geen erkende installateur nodig hebt. Na plaatsen is het een kwestie van vullen met water, aansluiten op de elektriciteit en u kunt genieten van een heerlijk warm bad. Het geheel heeft het uiterlijk van een opblaasbaar bad, maar dan met de luxe van verwarmt water. Houdt u van een meer esthetische uitstraling? Dan is het mogelijk om de Softub te voorzien van een speciale rand. Door deze speciale omranding kunt u er voor zorgen dat het bad wat meer opgaat in de tuin en niet al te erg opvalt. Bovendien hebt u dan ook, ter verhoging van het comfort, een afzet ruimte om spullen op te zetten.

Hottub kopen of huren?

Bent u er(nog) niet zeker van of u echt een Hottub in de tuin wilt plaatsen? Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om een Hottub te huren. Dit is een ideale manier om uit te proberen of het iets voor u en uw gezin is. Huren kan al voor een dag, maar elke gewenste periode is meestal mogelijk. Op diverse plaatsen in Nederland bestaat de mogelijkheid om een Hottub af te halen. Maar als dit lastig is, dan kan het bad desgewenst ook thuis bezorgd worden. Het op een degelijke manier uitproberen is ideaal. De aanschaf van een hottub is immers een flinke investering. En dit biedt u de mogelijkheid om in alle rust te ervaren of u deze investering wel of niet moet doen. Het huren van een Hottub is ook leuk voor een vakantieperiode. Wie niet naar de wintersport gaat, maar toch iets bijzonders wil doen kan bijvoorbeeld een bad huren gedurende de voorjaarsvakantie. En wat denkt u van de kerstvakantie? Na het kerstdiner heerlijk ontspannen in uw eigen tuin in een verwarmd bad?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buitenbubbelbad: kopen van een buitenjacuzziBuitenbubbelbad: kopen van een buitenjacuzziHet plaatsen van een buitenjacuzzi hoeft niet eens heel duur te zijn. Door allerlei ontwikkelingen is het de laatste jar…
Bubbelbad, wat zijn er voor een soorten?Een bubbelbad is tegenwoordig niet langer alleen te vinden in zwembaden en wellness oorden, maar steeds vaker hebben men…
De paarden jacuzziDat paarden de laatste jaren steeds meer verwend worden door hun baasjes is algemeen bekend. Als u tegenwoordig een paar…
Ervaringen met vrieskastenEen nieuwe of extra vriezer kopen? Bekijk eerst eens een paar koop- en energiebesparingadviezen voor vriezers en de conc…
Themasuites Hotel van der Valk, luxe en uniekVan der Valk is een bekende hotelketen in Nederland en daar buiten. Wat veel mensen niet weten is dat een aantal van dez…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hot tub, spa, jacuzzi, whirlpool; relaxen in eigen tuin"

Reactie

Nancy Arntz, 17-11-2009 21:49 #1
Hallo wij hebben misschien interesse in een hottube maar we vroegen ons af hoe vaak je het water moet verversen en of je daar ook grondwater in kunt doen. Reactie infoteur, 18-11-2009
Regelmatig reinigen is belangrijk i.v.m. legionella of andere bacterien. Er kan ook een waterzuiveringsinstallatie toegevoegd worden. Gebruik voor het vullen altijd leidingwater.

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinaccessoires
Reacties: 1
Schrijf mee!