InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Natuurtuin met een verhaal: een bloemweide

Natuurtuin met een verhaal: een bloemweide

Natuurtuin met een verhaal: een bloemweide Een natuurrijke tuin is een klein natuurgebiedje aan huis, waar wilde planten, vogels, natuurmensen en andere beestjes zich op hun best voelen. In de tuin kun je, van de natuur afgekeken, kleine biotoopjes creëren. Zeg maar, kleinschalige half-natuurlijke landschappen.

Aanleg bloemrijk grasland.

Een van die biotoopjes is een bloemrijk grasland. Je gazon laten verwilderen, is één manier om zon grasland te creëren. Een fleurigere manier is een geploegd of gespit stukje grond in te zaaien met wilde planten, die van nature in een hooiland voorkomen. Kijk maar naar de wilde kalkgraslanden in Wallonië, bijvoorbeeld bij Han sur Lesse of in de vallei van de Molignée.
Mooie planten voor zon grasland zijn beemdkroon, blauwe knoop, gras- en andere klokjes, rode klaver, echt walstro, wilde margriet en beemdooievaarsbek. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar de vermelde planten zijn gemakkelijke, stevige en mooi bloeiende soorten, die om te beginnen goede resultaten geven. En waar ook mooie verhalen aan verbonden zijn. Naast deze vaste planten kun je ook wat eenjarige akkeronkruiden zoals klaproos en korenbloem mee inzaaien, dat zorgt het eerste jaar voor een uitbundige bloei. Probeer wel het zaad van de originele wilde soorten te verkrijgen.

Beheer van een bloemrijk grasland

Het beheer van een bloemrijk grasland is eenvoudig. Maai 1 tot 2 keer per jaar, afhankelijk van de vruchtbaarheid van de grond. Haal het maaisel weg, om de grond te verarmen en om de planten niet te verstikken. Bij vruchtbare of zware grond de eerste keer maaien eind juni, eventueel net voor je op vakantie gaat, bij het terugkomen staan de bladrosetten er dan weer fris bij en heb je ook nog een goeie kans op een tweede bloei. De tweede keer maai je dan eind september of nog iets later. Je wilt mogelijk zaad oogsten en dan moeten de zaden natuurlijk rijp kunnen worden. Of je wilt sommige stengels en zaaddozen gewoon mooi laten zijn op het land.

Enkele planten in t kort

Beemdkroon - Knautia arvensis

is een vaste plant van 60 cm hoog met grijsgroene bladeren. Typisch is wel dat de onderste bladeren anders van vorm zijn dan de bovenste. Beemdkroon heeft een vertakte wortelstok (rhizoom). De plant bloeit in juni met lilablauwe bloemen, al zijn er ook varieteiten met witte of gele bloemen. De oude namen Scabiosa en Schurftkruid verwijzen naar zijn vroeger gebruik bij huidkwalen en meer bepaald tegen schurft.
Biotoop: wat vochtige, kalkrijke weilanden en dijken.

Blauwe knoop Succisa pratensis

De plant kan tot 1m hocog worden, is wat forser dan de beemdkroon en vormt een bladroset. Hij bloeit vooral juli met grote blauwe tot paarse bloemen. Er komen echter ook gele soorten voor. De bloemhoofdjes zijn bij het begin van de bloei half bolvormig en worden later bolvormig. De wortel ziet er afgebeten uit, vandaar het verhaal dat de duivel deze plant wou vernietigen omdat hij te waardevol was voor de mensen. Duitse en Engelse benamingen verwijzen nog naar dit verhaal. Duits: Gewöhnlicher Teufelsabbiss, Engels: Devilsbit Scabious
Biotoop: schrale wat zure graslanden.

Geel Walstro Galium verum

Het is een vaste, geel bloeiende plant die tot 80cm hoog kan worden. De slappe stengels waaien makkelijk, in ons bloemrijkweiland tussen wat stevige grassen en andere planten blijft hij beter rechtopstaan.
Typisch is de sterke, zoete geur van cumarine. De hele bloeiende plant werd vroeger omwille van zijn melkstremmende kwaliteiten gebruikt om kaas te maken. Op het menselijk bloed heeft hij juist een verdunnende werking. De gele kleurstof in het bovengronds gedeelte van walstro werd gebruikt om chesterkaas te kleuren, het ondergronds gedeelte, dus de wortels, bevatten een rode kleurstof. Deze plant is niet voor niks familie van de beroemde kleurstofplant Meekrap.
Biotoop: weilanden, heggen, duinen, aan wegkanten, op droge zandgronden.

Margriet - Chrysanthemum leucanthemum

Een sterke vaste plant. De gele, door grote witte straalbloemen omgeven bloemhoofdjes van de wilde margriet, zijn onmisbaar in ons grasland. Biotoop: graslanden, grazige bermen, dijken en langs wegkanten.

Beemdooievaarsbek Geranium pratense

Een bossige vaste plant 1m hoog met blauwe bloemen. Er zijn veel uitheemse soorten en cultivars, zoals Geranium endressii en G. maculatum, die eventueel ook te gebruiken zijn in een bloemrijk grasland. Biotoop: Zonnige, soms licht beschaduwde plaatsen op voedselrijkere, kalkhoudende, grazige grond. Ruige bermen, grasland, heggen, oude spoorwegen, dijken, ruigten.

En nu maar zaaien en genieten van je eigen natuurgebiedje.
Gerelateerde artikelen
Hoe leg je een bloemenweide aan?Hoe leg je een bloemenweide aan?We brengen steeds meer tijd door in onze tuin, die we dan ook als een verlengstuk van onze woonomgeving zien. We willen…
Een natuurlijk grasveld, waarom zou je nog maaien?Een natuurlijk grasveld, waarom zou je nog maaien?Het grasveld is een onderdeel van menig tuin. Echter, het maaien ervan leidt nog wel eens tot ongemakken. Daarbij is een…
Walstro, geurend en geneeskrachtigWalstro, geurend en geneeskrachtigOok in de plantenfamilie van het walstro zijn ze met velen. De bekendsten in de kruidengeneeskunde zijn het geel walstro…
Bijzondere plantennamenBijzondere plantennamenWaarom heet Kardinaalsmuts Spindel? Wat is Belladonna voor een plant en waarom heet deze zo? Waaraan danken Bedstro en W…
Ideale weide-indeling voor uw paardBij het kopen van een paard komt veel kijken. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en er is nogal wat te kiezen. Als u k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • De ecologische siertuin. Veltuitgave. De natuurrijke tuin. Ecologische Alternatieven. Ecoflora voor zaden en vooral inheemse wilde planten. Herboristen Vereniging.www.herboristen.be

Reageer op het artikel "Natuurtuin met een verhaal: een bloemweide"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 02-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!