InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Voorjaarsbloeiende struiken

Voorjaarsbloeiende struiken

Voorjaarsbloeiende struiken Er is een groot aanbod aan voorjaarsbloeiende struiken. De ene struik toont het wonderlijke verschijnsel van een bloemenzee op kaal hout. Terwijl de wintergroene struiken de bloemen tussen hun bladeren vandaan toveren. Een bezoek aan een tuincentrum in het voorjaar is het levende bewijs van het grote aanbod aan voorjaarsbloeiende struiken. Veelal treft u hier struiken aan die bij de kweker al zijn voorgetrokken. Met andere woorden, de struiken staan al in bloei. U ziet dus direct wat u koopt.

Wat zijn voorjaarsbloeiende struiken?

Voorjaarsbloeiende struiken zijn struiken die al vroeg in het jaar bloeien. Bij bladverliezende struiken verschijnen de bloemen soms al voor het blad. Op het kale hout dus. In de tuincentra staan de vroegbloeiende struiken volop te koop. Deze zijn bij de kweker al zijn voorgetrokken en dat is voor de consument vaak alleen maar praktisch. Een bloeiende struik zegt immers veel meer dan een bloemkleur op het plantkaartje. Houdt er echter wel rekening mee dat de bloeiperiode in uw tuin dus iets later valt. En, ook heel belangrijk, laat u bij een bezoek aan een tuincentrum niet te veel verleiden door al het moois dat er staat. Straks hebt u een tuin met alleen maar voorjaarsbloeiers. En dat kan ook weer niet de bedoeling zijn! Hieronder volgt een vrij uitgebreid overzicht van voorjaarsbloeiende struiken. Het gaat dan om struiken die bloeien in de maanden maart, april en/of mei.

Chaenomeles (Dwergkwee)

De Dwergkwee is een van nature grove struik met gedoornde takken. Voor de siertuin kunnen het beste de gekweekte soorten van Chaenomeles x superba gebruikt worden, vanwege hun compactere groei en rijke bloei. De struiken verlangen een voedzame en niet te droge grond. Ze hebben een lage, breed uitstoelende groeiwijze, waardoor ze ook als (hoge) bodembedekker toegepast kunnen worden. De struik is ook geschikt om langs een warme muur geleid te worden.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Chaenomeles x superba "Crimson and Gold" 75x120rood (mrt-apr)Gele meeldraden
Chaenomeles x superba "Jet Trail"50x75wit (mrt-apr)Door zijn lage vorm geschikt als bodembedekker
Chaenomeles x superba "Pink Lady"150x120l.rood (mrt-apr)

Cornus mas (Gele kornoelje)

Een grote, grove struik die soms ook gebruikt wordt voor (brede) hagen. De struik is niet geschikt voor kleine tuinen. Ze kunnen 1 tot 6 meter hoog worden en 5 meter breed. Snoeien kan, maar hoeft niet. De jonge twijgen zijn groenachtig behaard en de kleine gele bloempjes zitten in trossen op het kale hout. De bloeiperiode ligt in de maanden maart en april. Later verschijnen er eetbare vruchten. Cornus mas "Aurea" heeft geel uitlopend blad, later verkleurend naar groen. "Variegata" is kleiner, heeft wit gerand blad en veel vruchten.

Crataegus laevigata "Paul's Scarlett" (Tweestijlige meidoorn)

Ook dit is een struik voor de niet te kleine tuin (5m.x8m.), die ook nog eens gemene doorns heeft. Bloeit wat later, in mei, met een overvloed aan donker rood paarse gevulde bloemen. Later volgen dan de eveneens rood paarse vruchten.

Cytisus (Brem)

De Brem is bijzonder geschikt voor een lichte en zure grond. Op klei zal hij het niet goed doen. Snoeien direct na de bloei, anders worden de bloemknoppen voor het volgende jaar weggehaald. De struiken bloeien rijk en zijn niet al te groot. Er zijn kweekvormen in allerlei kleuren verkrijgbaar.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Cytisus decumbens50x100geel (mei-juni)Mooie dwergvorm
Cytisus x kewensis50x150lichtgeel (mei)Kruipende groeiwijze
Cytisus x kewensis "Niki"50x150oranjegeel (mei)Kruipende groeiwijze
Cytisus x praecox200x250lichtgeel (apr-mei)Bekendste soort; goed winterhard
Cytisus x praecox "Albus"200x250wit (apr-mei)
Cytisus x praecox "Allgold"200x250geel (apr-mei)

Exochorda x macrantha "The Bride" (Parelstruik)

Mooie compact groeiende struik (150x300), geschikt voor de middelgrote tuin. In mei zit de struik vol met een overvloed aan grote helderwitte bloemen. Om deze bloemenzee te krijgen moet de struik wel veel zon krijgen. Plant hem aan op een vruchtbare, niet te kalkrijke bodem. Na de bloei de uitgebloeide takken wegknippen tot aan een krachtig oog. Zo blijft de struik goed in vorm en bent u verzekerd van een rijke bloei.

Forsythia (Chinees klokje)

De naam Chinees klokje is in Nederland eigenlijk niet zo ingeburgerd. De struik is hier gewoon bekend onder de naam Forsythia. In ons land wordt voornamelijk Forsythia x intermedia toegepast, maar er zijn ook andere benaamde rassen, soms met een mooiere bloemkleur of compacter van vorm op de markt. De bloemkleur is altijd geel, maar er zijn wel verschillende tinten. De struik doet het op elke grondsoort, als deze maar niet te nat is. Takken van de Forsythia doen het ook goed binnen op de vaas. Een leuke manier om het voorjaar in huis te halen dus. De Forsythia bloeit aan niet al te oud hout en daarom is snoeien noodzakelijk om in het volgende voorjaar weer van een rijke bloei te kunnen genieten. Doe dit zo snel mogelijk na de bloei, het liefst al zodra de bloemen aan het einde van de bloei bruin gaan worden. Snoei de uitgebloeide takken terug tot enkele centimeters boven de grond. Daar zullen de jonge scheuten, voor de bloei van het volgende jaar, inmiddels al verschenen zijn.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Forsythia x intermedia "Cortalyn"500x200geel (mrt-apr)Zeer rijke bloei
Forsythia x intermedia "Flojor"500x200donkergeel (mrt-apr)Blad loopt vroeg uit en kan daardoor de bloemen bedekken
Forsythia x intermedia "Golden Nugget"500x200geel (mrt-apr)Dik vertakte struik met grote bloemen
Forsythia x intermedia "Lynwood"500x200geel (mrt-apr)Bloemen gaan wijd open en vallen daardoor goed op
Forsythia suspensa500x250l. geel (apr-mei)Maakt slappe twijgen en daarom geschikt als leistruik
Forsythia viridissima50x50l. geel (apr-mei)Lage struik, geen overvloedige bloei
Forsythia viridissima "Weber's Bronx"30x50l. geel (apr-mei)Bloeit beter dan de vorige

Fothergilla

Bladverliezende struik met mooie bloemen in de lente (mei) en een prachtige bladverkleuring in de herfst. Aanplanten in vruchtbare, humusrijke licht zure grond en in de volle zon. Snoei, m.u.v. eventuele vorm snoei, is niet nodig. Fothergilla gardenii is een compacte struik van 1x1m. De twijgen zijn dun behaard als ze net uitlopen. Het blad is groen. De bloemen zijn wit/licht groengeel en geuren. Fothergilla major is een stuk groter (3x2,5 m.), heeft donkergroen glimmend blad dat blauwgroen is aan de onderkant en is bij de nerven behaard. De bloemen zijn ook hier wit/licht groengeel.

Kerria japonica (Ranonkelstruik)

De Ranonkelstruik bloeit in vrijwel elke grond, verdraagt zelfs wat schaduw en verlangt geen speciale snoei. Hoogte tot 6m. en 2 m. breed. De struik bloeit in de maanden april en mei met geeloranje bloemen. Kerria japonica "Variegata" heeft smal wit gerand blad. Kerria japonica "Pleniflora" heeft een meer opgaande groeiwijze en oogt wat stijver.

Magnolia stellata (Stermagnolia)

De naam Beverboom wordt weinig gebruikt, meestal wordt gesproken over Tulpenboom, omdat de bloemen sterk aan tulpen doen denken. Hele mooie struik die opvallend is vanwege zijn grote bloemen die prachtig afsteken tegen het kale hout. Daarna is de sierwaarde gering, hoewel de vorm waarin de struik groeit zeker mooi is. Hij komt dan ook als solitaire struik goed tot zijn recht. Magnolia's willen graag humusrijke, voedzame grond. Zware klei hebben ze moeite mee. En graag een plekje in de volle zon. De struik kan een omvang bereiken van 3x2m. en verdraagt snoei gemakkelijk. De bloei valt in de maanden maart en april. Magnolia stellata bloeit wit; "Chrysanthemumflora" heeft indrukwekkende gevulde licht rood paarse bloemen; "Rosea" heeft in eerste instantie licht rood paarse bloemen die vervolgens verkleuren naar wit en voor "Royal Star" geldt hetzelfde, maar deze heeft een iets rijkere bloei.

Mahonia (Mahoniestruik)

Groenblijvende struiken, die vaak gehavend uit de winter komen. Het groene blad is vaak, door beschadiging van de wind, bruin geworden. Om dit dus te voorkomen graag aanplanten op een beschutte plaats, op een humusrijke, voedzame en niet te natte bodem.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Mahonia aquifolium "Atropurpurea"50x100geel (apr)Violetblauwe vruchten, bodem bedekkend
Mahonia aquifolium "Smaragd"150x100geel (apr)Violetblauwe vruchten, bredere groeiwijze, meer bloemen en minder gevoelig voor de wind
Mahonia bealei "Hivernant"150x250geel (febr-mrt)Geurend, lange bloemtrossen

Pieris

Langzaam groeiende wintergroene struiken die aangeplant moeten worden op een zure humusrijke grond, op een beschutte plaats. Een zonnige plaats of halfschaduw is prima.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Pieris "Brouwer's beauty"250x200wit (mrt-apr)Iets getand blad
Pieris "Flaming silver"200x150wit (apr-mei)Roodpaars uitlopend blad, later glimmend groen met witte rand
Pieris "Forest Flame"200x150wit (mrt-apr)Als de vorige maar geen witte rand aan het blad
Pieris japonica "Debutante"50x100wit (mrt-apr)Compacte lage variëteit met rijke bloei
Pieris japonica "Little Heath"50x60wit (mrt-apr)Compacte struik met wit gerand blad

Rhododendron (Rododendron)

Wintergroene struiken die graag beschut staan, in de half schaduw of volle schaduw en op een zure, voedzame en redelijk vochtige grond het beste gedijen. Als de grond goed vochtig is kunnen ze wel een beetje zon verdragen. Snoei is niet nodig. Snoei alleen als er takken in de weg zitten of als de vorm niet goed is. Worden ze echt te groot, of wilt u de struik rigoureus verjongen, dan kan hij tot 25 cm. boven de grond worden afgeknipt. De overgebleven stompen zullen opnieuw uitlopen, omdat door de enorme snoei slapende knoppen geactiveerd worden. De uitgebloeide bloemen kunnen direct na de bloei verwijderd worden. Doe dit echter wel voorzichtig, omdat de nieuwe scheuten vlak onder de oude bloemknoppen zitten. Alleen de voor de kleinere tuin geschikte Rododendrons worden hier genoemd.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Rhododendron repens "Elisabeth"100x100rood (mei)Zeer rijke bloei, in trossen van 5
Rhododendron repens "Scarlett Wonder"100x100rood (mei)Zeer rijke bloei, soms tot 7 trossen bijeen
Rhododendron Williamsianum "Kimberley"600x300l. roodpaars (apr-mei)Blad loopt donkeroranje uit
Rhododendron Williamsianum "Linda"600x300roodpaars (apr-mei)Blad loopt donkeroranje uit
Rhododendron Williamsianum "Osmar"600x300l.rood (apr-mei)Blad loopt donkeroranje uit
Rhododendron flavidum "Albiflorum"50x50wit (mei)Dwergvorm
Rhododendron keiskei50x50l. geel (apr-mei)Dwergvorm

Ribes sanguineum (Bloedrode bes)

De Ribes moet aangeplant worden in normale vruchtbare tuingrond, op een plaats in de volle zon of halfschaduw. De struik bloeit met brede trossen lichtroze bloemen. Gelijktijdig met de bloei begint het blad al uit te lopen. De struik is zeer winterhard, groeit op alle gronden en bloeit op het tweejarige hout. Snoei, direct na de bloei, één op de drie uitgebloeide takken tot op de grond toe weg. Jonge uitlopers zorgen voor de bloei in het daarop volgende jaar. Als de struik erg verouderd is en slecht bloeit, kan ook een rigoureuze verjongssnoei worden uitgevoerd. Met andere woorden snoei alle takken tot 30 cm. boven de grond af.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Ribes sanguineum "Carneum"300x200l. roodpaars (apr-mei)
Ribes sanguineum "King Edward VII"300x200rood (apr-mei)Matig harde groeier
Ribes sanguineum "Pulborough Scarlet"300x200roodpaars (apr-mei)Harde groeier
Ribes sanguineum "Tydeman's White"300x200wit (apr-mei)

Skimmia japonica

Groenblijvende tweehuizige struiken. Dat betekent dat de mannelijke en vrouwelijke vruchten aan verschillende struiken zitten. Staat er geen mannelijk exemplaar in de buurt, dan vormt de vrouwelijke plant geen vruchten. Maar de sierwaarde van de Skimmia ligt niet alleen bij de vruchten. Ook de bloemen zijn zeer de moeite waard.

NaamHxBKleurBijzonderheden
Skimmia japonica "Kew White"150x100wit (apr-mei)vrouwelijk, witte vruchten
Skimmia japonica "Nymans"150x100wit (apr-mei)vrouwelijk, rode vruchten
Skimmia japonica "Rubella"150x100donkerrood (apr-mei)mannelijk, dus geen vruchten
Skimmia japonica "Veitchii"150x100wit (apr-mei)vrouwelijk, grote trossen rode vruchten

Spirea (Spierstruik)

Een bladverliezende struik, die aangeplant in matig vochtige grond en in de volle zon voor een zee aan bloemen zal zorgen. De vroegbloeiende Spirea's bloeien allemaal wit. De bloei valt in april en mei. In bloei heeft de struik een grote sierwaarde, daarna is hij onopvallend. Maar kan als rustig element in een drukke border ook weer zijn functie hebben. Snoei is niet noodzakelijk. Als men toch wil snoeien, doe dit dan direct na de bloei. Spirea x arguta is een struik met veel overhangende takken met daaraan lichtgroen blad. Spirea x cinerea "Grefsheim" is een sterk vertakte struik, daardoor mooi van vorm en heeft grijsgroen blad.

Tamarix tetendra (Tamarisk)

De vroegst bloeiende Tamarisk is Tamarix tetendra. Een struik met overhangende twijgen en licht rood paarse bloemen op het kale hout. De bloei is in april en mei. De struik wordt 3 m. hoog en ook 3m. breed. Het blad van de Tamarix bestaat uit kleine schubachtige bladnaalden. Die bladnaalden scheiden bij warm weer zout af, dat vervolgens schittert in de zon. Als de struik volop in bloei staat, dan hangt er een roze waas over. Een prachtig gezicht. Na de bloei snoeien door enkele oude takken te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterbloeiende struikenWinterbloeiende struikenWinterbloeiende struiken zijn onmisbaar in de tuin. De meeste tuineigenaren richten zich bij de keuze van de struiken me…
Mahonia: lage en groenblijvende struikMahonia: lage en groenblijvende struikMahonia's worden vaak gebruikt in openbare beplantingen. Het zijn sterke groenblijvers en je kunt ze op verschillende ma…
Struiken voor in de schaduwStruiken voor in de schaduwZeker in de schaduwtuin kan ook naar hartenlust getuinierd worden. Dat gedeelte van de tuin hoeft helemaal niet saai te…
In de naam van... BremAls de brem bloeit, staat de heide in gloed. De stijve, groene twijgen van onze brem zijn weinig opvallend maar als die…
Mahonia botanisch maar ook medischMahonia botanisch maar ook medischDe mahoniestruik heeft een enigszins negatief imago. De meeste tuinliefhebbers denken bij deze naam meteen aan de vakken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voorjaarsbloeiende struiken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Voorjaarsbloeiers
Schrijf mee!