InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Afscheiding voortuin

Afscheiding voortuin

Afscheiding voortuin Met het tuinseizoen in de picture is het goed weer eens te kijken naar de afscheiding voor de voortuin. Wat kan en wat mag, wat is gewenst en wat niet. Trends zijn er natuurlijk ook altijd, maar de eigen smaak is altijd het belangrijkste.

Mogelijkheden

Hoewel niet iedere hoogte van omheining of afscheiding in de voortuin mag (na te vragen bij de gemeente) zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om de voortuin van een nieuwe omheining of afscheiding te voorzien. Heb je rekening te houden met de buren, kan er natuurlijk afgestemd worden. Maar hoe dan ook, een nieuwe afscheiding van de voortuin kan zomaar een ander beeld geven van de woning, de entree.

Woning

Natuurlijk is het belangrijk wat voor type woning je hebt. Niet alles past bij alles, maar er is zoveel op de markt dat er voor ieder type woning wel wat naar de smaak te vinden is. Verder is het oppervlak van de voortuin en de toegankelijkheid van belang. Bewust afschermen kan met een hogere haag, maar daar heb je niet direct een afscheiding voor nodig. Mooie grote planten doen deze truc ook. Wel altijd rekening houden met hoe groot deze plant zal worden, want als je zelf of de buren of de voetgangers die langs de tuin lopen er last van hebben, gaat er toch echt iets fout. Open en zeer toegankelijk kan het met bijvoorbeeld lage buxus of bamboe zijn, maar lage omheining heeft weer als nadeel dat er gemakkelijker honden in lopen etc.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden wat er zoal te koop is. Aangemerkt dat een groene omheining het beste met een groenblijver neergezet kan worden. Zo blijft ook in de wintermaanden de omheining qua afrastering en kleur in stand.

Modern

  • Zo zijn er de strak vormgegeven buizen van metaal, kunststof of RVS. Al dan niet voorzien van LED-verlichting of ingebouwde spots.
  • Smalle rechthoekige bakken van hardhout waar planten in gezet worden.
  • Verzwaarde bamboe buizen (lage afscheiding)

Groen

  • Taxis
  • Conifeer
  • Buxus

Klassiek

  • Stenen muur (al dan niet met motief) hier kan ook licht in verwerkt worden
  • Bielzen
  • Hekwerk van metaal
  • Opstaande rand van tegels die ook het loopgedeelte van de voortuin vormen

Natuurlijk is er nog veel meer, maar deze opsomming is meer bedoeld om een idee te geven. Daarnaast zijn er ook legio mogelijkheden om materialen te combineren.

Tenslotte

Voor het ‘doen’ is het ‘kijken’ aan te raden. Eerst kijken wat er zoal te koop is, bekijk woningen met aangelegde voortuin (niet om te kopiëren, maar ideeën op te doen), maak hier desnoods foto’s van en beslis daarna wat het gaat worden (ook voor het financiële plaatje goed allerlei opties naast elkaar te leggen). Steek anders je licht eens op bij www.onlinetuindesign.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afscheiding voortuin"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 22-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!