InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Voorjaarsbloeiende vaste planten

Voorjaarsbloeiende vaste planten

Voorjaarsbloeiende vaste planten Als de zon eenmaal wat vaker gaat schijnen en de temperatuur wat hoger wordt, dan beginnen de tuinkriebels al snel op te spelen. We kijken de voorjaarsbloeiende planten als het ware de grond uit. Na de kale winter is er in het voorjaar echt behoefte aan bloeiende vaste planten in de tuin. Het assortiment voorjaarsbloeiende vaste planten biedt vele mogelijkheden om de tuin al vroeg in vuur en vlam te zetten. In alle kleuren, van hoog tot laag; er is voldoende keus. Denk dan bijvoorbeeld aan het Madeliefje, de primula, wolfsmelk of Euphorbia, de schoenlappersplant (Bergenia) of de Elfenbloem (Epimedium).

Inhoud

Scheefkelk (Arabis)

Gemakkelijke rotsplantjes, die goed als bodembedekker toegepast kunnen worden, vanwege hun zodenvormende groeiwijze. Aanplanten op een behoorlijk droge, goed gedraineerde grond. Na de bloei wat terug knippen, om de vorm er goed in te houden. Alle hieronder genoemde soorten zijn wintergroen.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Arabis x arendsii "Compinkie"15x20roodpaars (apr)
Arabis x arendsii "La Fraîcheur"15x20paars (apr)
Arabis x arendsii "Schneeball"15x20wit (apr)Soort met gevulde bloemen
Arabis x caucasica "Bakkely"15x20wit (mrt-mei)Caucasica is de bekendste en sterkste soort
Arabis x caucasicai "Hedi"15x20donkerpaars (mrt-mei)
Arabis x caucasicai "Pinkie"15x20roodpaars (mrt-mei)
Arabis x caucasicai "Plena"15x20wit (mrt-mei)Gevulde bloemen
Arabis x caucasicai "Variegata"15x20wit (mrt-mei)Groen blad met een geel randje

Aubrieta

Heel bekent kruipend rotsplantje, dus ook aanplanten op een goed gedraineerde, wat kalk bevattende, bodem. Na de bloei terug knippen en na een aantal jaar de plantjes opnemen, delen en terug planten.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Aubrieta hybriden "Argenteovariegata"20x30violet (apr-mei)Wit gerand blad
Aubrieta hybriden "Blue Emperor"20x30violetblauw (apr-mei)
Aubrieta hybriden "Double Stock-flowered Pink"20x30paars (apr-mei)Gevulde bloemen
Aubrieta hybriden "Schloss Eckberg"20x30donker violet (apr-mei)

Madeliefje (Bellis perennis)

De Bellis perennis voor de tuin is een luxe uitvoering van het overbekende Madeliefje in het gras. Deze tuinsoort bloeit echter rijker en weelderiger in de kleuren wit, roze en rood. Het is een winterharde vaste plant. De bloeiperiode valt van april tot juni. De bloemen ogen ook heel anders, ze zijn veel groter en voller. De naam Bellis komt van "bellus/bella", wat mooi betekent. En Madeliefje heeft te maken met de naam "made", zo heette vroeger het grasveld of de weide. De soortaanduiding perennis is niet helemaal juist, want de Madeliefjes zijn niet overblijvend. Misschien dat de naam eerder duidt op het feit dat de Madeliefjes altijd zullen terug komen (door vermeerdering via zaad). Bellis heeft voedzame, niet te lichte grond nodig. De mooiste planten groeien op zware kleigrond in de zon of halfschaduw.

Schoenlappersplant (Bergenia)

Planten met heel groot leerachtig blad, dat vaak rood "aangelopen" is. De planten zijn in principe wintergroen, maar na een strenge winter zien ze er slecht uit. Wordt vaak toegepast bij een vijver. Stelt geen speciale eisen aan de grond en kan zelfs in de schaduw aangeplant worden, maar zal in de zon rijker bloeien. De planten hebben dikke kruipende wortelstokken, waarmee ze zich langzaam uitbreiden.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Bergenia cordifolia50x40roodpaars (apr-mei)
Bergenia cordifolia "Purpurea"50x40donker roodpaars (apr-mei)Oranjerood getint blad
Bergenia hybriden "Abendglut"50x40roodpaars (apr-mei)Brede oranjerode bladeren
Bergenia hybriden "Bressingham White"50x40wit (apr-mei)Donkergroen blad
Bergenia hybriden "Morgenröte"50x40l. roodpaars (apr-mei)Kleiner blad dan de andere soorten
Bergenia hybriden "Silberlicht"50x40wit (apr-mei)Bloemen verbloeien naar licht roodpaars, blad is licht getand langs de rand

Brunnera

Vaste planten met grote hartvormige bladeren. Aanplanten op beschaduwde of licht beschaduwde (de bonte vormen) plaats. De bloemen lijken op die van Vergeet-mij-nietjes. Alle soorten hebben dezelfde bloemkleur, maar onderscheiden zich van elkaar door de bladvorm c.q. kleur. Door de opvallende bladeren is de plant later in het seizoen ook aantrekkelijk als bladplant in de border.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Brunnera macrophylla "Dawson's White"30x40violetblauw (apr-mei)Blad met vrij breed onregelmatig gevormde witte rand
Brunnera macrophylla "Hadspen Cream"30x40violetblauw (apr-mei)Als de vorige, maar met een smallere witte rand
Brunnera macrophylla "Langtrees"30x40violetblauw (apr-mei)Grijswit gevlekt blad
Brunnera macrophylla "Variegata"30x40violetblauw (apr-mei)Blad met brede witte rand

Voorjaarszonnebloem (Doronicum orientale)

Deze plant wordt ook wel Voorjaarsmargriet genoemd. En eigenlijk lijken de bloemen ook veel meer op die van de Margrieten, dan op de Zonnebloemen. Het is een heel makkelijke plant met knalgele bloemen die goed opvallen. Ze doen het goed op elke grond. Om teveel uitzaaien te voorkomen, moeten de uitgebloeide bloemen worden verwijderd. De planten bloeien in april/mei en worden 30 cm. hoog en 40 cm. breed. Doronicum plantagineum is hoger (80cm.) en bloeit geel met een oranje hart. Hij bloeit vanaf april tot juni. Deze soort moet wel worden gesteund, om omwaaien te voorkomen.

Elfenbloem (Epimedium)

Prima bodembedekkers, met elegante orchidee-achtige bloemen. Naast de opvallende bloemen heeft ook het blad, zeker als het net is uitgelopen, een grote sierwaarde. Plant Epimedium aan op beschaduwde en vochtige plaatsen.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Epimedium grandiflorum "Lilafee"25x30roodpaars (apr-mei)Plant met kruipende wortelstok
Epimedium grandiflorum "Violaceum"25x30donkerpaars (apr-mei)Plant met kruipende wortelstok
Epimedium x perralchicum "Frohnleiten"25x30geel (apr-mei)
Epimedium pinnatum25x30geel (apr-mei)Wintergroen
Epimedium x rubrum25x30lichtgeel (apr-mei)Heel mooi rood uitlopend blad
Epimedium x versicolor "Sulphureum"25x30geel (apr-mei)Heel mooi grijsoranje uitlopend blad, wintergroen

Wolfsmelk (Euphorbia)

Een zeer uitgebreid geslacht met éénjarige en vaste planten. Hier bespreken we alleen de voorjaarsbloeiende soorten. Alle soorten bevatten een giftig melksap, dat huidirritaties kan opleveren. De sierwaarde van deze planten wordt veroorzaakt door de gekleurde schutbladen en niet zozeer door de bloemen.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Euphorbia amygdaloidus50x40groengeel (apr-mei)Blad kleurt in de winter naar roodgroen, wintergroen
Euphorbia amygdaloidus "Purpurea"50x40groengeel (apr-mei)Grijspaars blad, wintergroen
Euphorbia dulcis "Chameleon"25x30grijspaars (apr-juni)Opvalllende plant voor contrast in de border
Euphorbia x martinii75x50groengeel (apr-juni)Roodachtige stengels, roodachtig/goen blad, bloemen hebben een oranje hart, wintergroen

Lievevrouwenbedstro (Galium odoratum)

Mooie bodembedekker voor een beschaduwde plaats, bijvoorbeeld onder struiken, waar het zich gemakkelijk uit zal breiden. De grootste sierwaarde is tijdens de bloei, daarna een vrij onopvallend plantje. Bloeit wit in pluimen en in grote groepen vormt het zo een mooi wit bed. Hoogte 20 cm. en breedte 40 cm. Bloeit in april en mei.

Baard iris (Pumila-groep (Lage baardiris))

De Lage baardiris, inderdaad lager dan de gewone Baardiris, is één van de vroegst bloeiende Irissen. De Lage Baardiris, met zwaardvormig grijsgroen blad, wordt 20 cm. hoog en 20 cm. breed. In april en mei bloeit hij ongeveer tegelijk met de fruitbomen en de sierkersen. Plant hem aan in goed doorlatende, iets kalkhoudende grond. Iris Pumila "Bright White" heeft witte bloemen en de bloemen van "Tinker Bell" zijn lichtviolet met donkere vlekken in het hart van de bloem.

Omphalodes cappadocica / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Omphalodes cappadocica / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Amerikaans Vergeet-Mij-Nietje (Omphalodes)

Een bescheiden plantje dat op elke grond goed gedijt. Breid zich gemakkelijk, maar niet hinderlijk, door middel van uitlopers uit. Bloeit in de maanden april en mei met zuiver blauwe bloemen met een wit oog. Dit maakt hem best bijzonder, want zuiver blauw is in de plantenwereld een vrij weinig voorkomende kleur. Omphalodes cappadocica staat wel graag op een goed doorlatende grond, heeft ovale tot lancetvormige bladeren en wordt 20 cm. hoog en 30 cm. breed en is bovendien wintergroen. Omphalodes verna heeft eirond blad, wordt even groot en bloeit in dezelfde kleur als de andere soort. Omphalodes verna "Alba" is een wit bloeiende variëteit. Na de bloei is Omphalodes als bladplant ook nog waardevol in de border.

Jacobsladder (Polemonium reptans)

Sterke goed bloeiende vaste planten waarvan Polemonium reptans één van de vroegste is. Aanplanten in vruchtbare, niet te droge grond. Zaait zich gemakkelijk uit. Haal, om dit eventueel te voorkomen, de uitgebloeide bloemen op tijd weg. Polemonium reptans wordt 25 cm. hoog en 30 cm. breed. Hij bloeit in april en mei. "Blue Pearl" en "Firmament" bloeien allebei violetblauw en "Pink Beauty" bloeit lichtpaars.

Primula (Sleutelbloem)

Een zeer uitgebreid geslacht van mooie, vaak in opvallende kleuren, rijk bloeiende vaste planten. En een in ons land veel toegepaste voorjaarsbloeier. Enkele soorten worden ook als kamerplant aangeboden bij de bloemist. Deze planten kunnen, nadat ze zijn uitgebloeid, buiten in de tuin worden geplant. Het volgende voorjaar zullen ze dan opnieuw in bloei komen. De planten doen het het beste in een vochtige, vrij zure grond. De grond moet echter wel goed doorlatend zijn, vooral in de winter, want anders overleeft hij het niet. De soort Primula auricula is een echte liefhebberssoort en wordt veelal alleen bij speciale kwekers aangeboden.
NaamHxBBloeiBijzonderheden
Primula denticulata25x20diversen (mrt-apr)Bolprimula, aangeboden in verschillende kleuren
Primula denticulata "Alba"25x20wit (mrt-apr)Bolprimula
Primula denticulata "Rubin"25x20roodpaars (mrt-apr)Bolprimula
Primula elatior25x20geel (mrt-mei)Slanke sleutelbloem
Primula elatior "Aurea"25x20lichtgeel (mrt-mei)Slanke sleutelbloem
Primula Juliae-groep "Groenekan's Glorie"25x20l. paarsviolet (april)
Primula Juliae-groep "L. Ferguson"25x20roodpaars (april)Bloem heeft een geel hart
Primula Juliae-groep "Schneekissen"25x20wit (april)
Primula vulgaris25x20diversen (mrt-apr)Stengel loze sleutelbloem, aangeboden in verschillende kleuren, ook als kamerplant

Pulmonaria officinalis (Longkruid)

Prachtige vroegbloeiende vaste planten met een aantrekkelijke bladstructuur. Gevlekt blad, dat soms grijsgroen is en zelfs bij enkele soorten behaard. Plant ze in de lichte schaduw, in een humusrijke, vruchtbare en niet te droge grond. Als hij te droog staat is de plant erg vatbaar voor meeldauw. Pulmonaria verdraagt ook schaduw, maar zal dan minder rijk bloeien. Als bladplant heeft hij grote waarde, zeker in de schaduw, omdat hij door de gevlekte bladstructuur de schaduw minder donker maakt.

NaamHxBBloeiBijzonderheden
Pulmonaria angustifolia25x30paarsviolet (apr-mei)Smalbladig longkruid, groen blad, bloemen eerst rood, verkleurend naar paarsviolet
Pulmonaria angustifolia "Blaues Meer"25x30violetblauw (apr-mei)Smalbladig longkruid, groen blad, mooier bloeiend dan de vorige
Pulmonaria officinalis25x30roodpaars (mrt-apr)Gevlekt longkruid, blad heeft witte vlekken, wintergroen
Pulmonaria officinalis "Sissinghurst White"25x30wit (mrt-apr)Gevlekt longkruid, blad heeft witte vlekken, wintergroen
Pulmonaria rubra25x30l.rood(mrt-apr)Zacht behaard blad, ongevlekt, wintergroen
Pulmonaria saccharata "Cambridge Blue"25x30violetblauw (mrt-apr)Gevlekt longkruid, zilver gevlekt blad, wintergroen
Pulmonaria saccharata "Mrs. Moon"25x30roodpaars (mrt-apr)Gevlekt longkruid, zilver gevlekt blad, wintergroen

Wildemanskruid (Pulsatilla vulgaris)

Sterk behaarde planten met fijn verdeeld blad en grote klokvormige bloemen. De bloemen hangen, hebben een doorsnede van ongeveer 6 cm. en zijn ook behaard. Aanplanten op een zonnige of licht beschaduwde standplaats. De grond moet doorlatend en kalkhoudend zijn. De planten starten moeizaam, maar als ze het naar hun zin hebben bloeien ze steeds beter. Ze worden ongeveer 25 cm. hoog en 20 cm. breed. De bloeiperiode valt in maart en april. De bloemkleur is violet met een oranjegeel hart. Pulmonaria vulgaris "Röte Klokke" heeft donkere rood paarse bloemen en "Rubra" bloeit licht roodpaars.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Primula: een vrolijke voorjaarsbloeier (binnen en buiten)Primula: een vrolijke voorjaarsbloeier (binnen en buiten)De primula's, die je in het voorjaar in groten getale ziet bij tuincentra, worden ook wel stengelloze sleutelbloemen gen…
Schoenlappersplant of bergenia: ook mooi in de winterSchoenlappersplant of bergenia: ook mooi in de winterDe schoenlappersplant is een vaste plant die opvalt door de royale, leerachtige, wintergroene bladeren. Het is een goede…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Wolfsmelk, giftig en geheimzinnigWolfsmelk is een verzamelnaam voor alle Euphorbiaceae. Ze bevatten alle, zonder uitzondering, melksap dat wit melkachtig…
Paars bloeiende vaste plantenPaars bloeiende vaste plantenVoor de liefhebbers van paars bloeiende planten is er voldoende keus. Paars bloeiende planten laten zich gemakkelijk com…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voorjaarsbloeiende vaste planten"

Infoteur: Martina
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Voorjaarsbloeiers
Schrijf mee!