InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Ziekten en plagen in de moestuin

Ziekten en plagen in de moestuin

Het hebben van een moestuin is een leuke hobby. De plantjes zaaien poten zien groeien en oogsten. Maar als er een ziekte of een plaag in je verbouwde groente komt wordt het minder leuk. Maar hier is wel vaak wat aan te doen. Ik zal een aantal ziekten en plagen beschrijven en hun behandeling hiervoor.

Voorzorgsmaatregelen

Kijk als je in de moestuin bent regelmatig en nauwkeurig naar de planten. Als de planten van kleur veranderen of het blad hangt slap, dan is er vaak wat aan de hand. Zorg er voor dat je de meest voorkomende symptomen herkent en dat je, indien nodig, weet hoe je een bepaalde ziekte of plaag zou moeten behandelen.

Kooluiltje

Dit is een groene of bruine rups die kool en uienbladeren erg lekker vind .Controleer de bladeren op deze rups en behandel de plant voordat de kooluiltjes tot in de kern van de kool zijn doorgedrongen. Behandel met een biologisch middel op basis van Bacillus thuringiensis of meteen chemisch insectenwerend middel op basis van phosalone.

Kiemplantenziekte

Ziekte die veroorzaakt wordt door een of meerdere schimmels in de grond. Deze ziekte bevorderd de groei door te veel vocht. De blaadjes van de jonge plant drogen uit, en de onderkant van de stelen beginnen te rotten. Dit breid zich heel snel uit over het hele zaaibed. Om dit te voorkomen zou je de zaaibak preventief kunnen desinfecteren met alcohol. Begiet het zaad matig om de grond iets vochtig te houden. Voor de grond kan een product gebruikt worden op basis van oxyquinoleine en kalium.

Preimot

Preimot is een rups die er van houd om gangetjes te graven in de bladeren van de prei en ui. Dit doet hij tussen april en juli. Tussen augustus en oktober verstopt de oudere rups zich in de stelen van de prei en in de bollen van de ui. Zodra er op de bladeren de eerste symptomen verschijnen van witachtige vlekjes, moet je gaan verstuiven met een insecticide op basis van bifentrin.

Vlieg

Dit is een klein insect waarvan verschillende soorten de moestuin terroriseren. Elke vlieg is gespecialiseerd in zijn eigen plantensoort. De wortelvlieg in wortels, pastinaken en selderijknollen. De koolvlieg in alle kruisbloemigen en de uienvlieg in alle lelieachtige zoals prei, knoflook, ui en sjalot. Tussen ongeveer april en september leggen de volwassen vliegen eitjes tussen de bladeren. De larven die uit deze eitjes komen die voeden zich met de wortels van de jonge plant. Deze plantjes sterven meteen af. Dit kun je met geen enkele behandeling voorkomen. Wel kun je voor het zaaien een insecticide door de grond mengen op basis van diazinon of diethion.

Virus

Een ziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Ook deze ziekte kan niet worden gestopt door een behandeling. Het virus wordt door een beet van een besmet insect in de plant gebracht.

Tot slot

Ik heb hier een paar ziekten en plagen met hun eventuele behandeling omschreven. Natuurlijk zijn er nog veel meer. Het beste wat je kunt doen als je iets merkwaardigs ziet op aan een plant, is met de pland of het blad naar een tuincentra gaan.Vaak weten zij wel een oplossing voor het probleem. Nog een tip over zieke planten. Gooi nooit de zieke planten of wortels op de composthoop. Hiermee voorkom je dat een ziekte weer terug komt in de grond.
© 2009 - 2019 Makkie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Abc van de groententuin

Reageer op het artikel "Ziekten en plagen in de moestuin"

Reactie

Willy, 09-07-2017 22:40 #1
Hallo ik heb dit jaar al drie keer ijsbergsla gezaaid net zoals de andere sla maar alleen de ijsberg wil niet lukken. weet u wat ik verkeerd doe?
gr willy

Infoteur: Makkie
Gepubliceerd: 08-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!