InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een moestuin beginnen is nog nooit zo gemakkelijk geweest!

Een moestuin beginnen is nog nooit zo gemakkelijk geweest!

Een moestuin beginnen is nog nooit zo gemakkelijk geweest! Hoe begin ik een moestuin? Dit gaat niet één, twee drie, maar hier gaat een hele planning aan vooraf. Volg het overzichtelijke stappenplan om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Plannen

Een moestuin begin je niet zomaar. Je moet hier behoorlijk wat stappen voor ondernemen en een goede planning maken. Allereerst is het van groot belang een geschikte plek voor de moestuin te vinden. Denk hierbij aan mogelijkheden in je eigen tuin maar ook aan de mogelijkheid om een stuk grond te huren bij een plaatselijke volkstuinvereniging.

Grond bewerken

Je kunt het beste beginnen met de voorbereidingen voor de moestuin in de herfst of de winter. Hierdoor is de grond in de lente gereed om in gebruik te nemen. Allereerst verwijder je al het gras en onkruid weg en spit je de grond om. Vervolgens ga je stroken maken. De breedte van je blad van de spade kan worden gebruikt om te weten hoe ver de stroken uit elkaar komen te liggen. Door de spade even kort in de grond te steken kunnen de stroken worden aangegeven. Daarna maak je ongeveer dertig centimeter uit elkaar staande sneden met de schop en verwijder je de wortels van het onkruid die zichtbaar zijn geworden. De grond verrijk je door gebruik te maken van mest, kalk en compost.

De moestuin in vlakken

Het is van groot belang dat je niet elke keer dezelfde groente op hetzelfde stuk grond teelt aangezien dit de grond verarmt en de kans op ziektes vergroot. Er bestaan vier vakken die samen een eenvoudig wisselschema maken: wortelgroenten, koolsoorten, vruchten en bladgroenten. Elk jaar kun je deze groenten een vak opschuiven zodat je de grond in optimale conditie houdt.

Groenten kiezen

Wanneer je groenten uitkiest kun je de meer bijzondere groenten uitkiezen wanneer je rekening houdt met het feit dat simpele groenten als aardappels en uit ook goedkoop in de supermarkt te koop zijn. Bovendien kun je een keuze maken om een plantje te kopen of gebruik te maken van zaadjes. Bij het kopen van een plantje ben je eerder gegarandeerd van groente dan wanneer je moet wachten tot een zaadje een plant is geworden.

Tuin onderhouden

Je moet er rekening mee houden dat wanneer je de natuur haar vrije gang laat gaan de kans op het bewerkstelligen van een moestuin klein is. Planten moeten namelijk voldoende water krijgen (besproeien bij droog weer is erg belangrijk!) en ze moeten worden beschermd tegen kleine en grote beestjes door een net over de grond te spannen wanneer je net hebt gezaaid. Door tijdig actie te ondernemen kun je luizen, slakken of plantenziekten bestrijden. Dit kan door biologische bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Oogst en bewaar

De meeste groenten zijn in de maanden juli tot en met oktober volgroeid, maar natuurlijk hangt dit af van de soort groente die je gebruikt. Let erop dat de groenten niet te groot worden omdat ze hierdoor veel smaak verliezen. Handig om te weten is dat de vriezer een goede uitkomst kan bieden wanneer je de groente niet in één keer op krijgt. Voordat je de groente invriest, blancheer je deze. Dit doe je door een pan water aan de kook te brengen en de groente toe te voegen. Wanneer het water weer kookt laat je het drie minuten koken. Hierna kan de groente worden afgekoeld onder stromend water, verpak je de groente zo spoedig mogelijk en stop je deze luchtdicht in de vriezer. Wel geldt de regel dat hoe meer vocht een groente bevat hoe minder goed deze tegen kou kan.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een moestuin beginnen is nog nooit zo gemakkelijk geweest!"

Infoteur: Sanne1985
Gepubliceerd: 09-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!