InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: Hysop (Hyssopus Officinalis)

Kruiden: Hysop (Hyssopus Officinalis)

Hysop mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de kok helemaal tot zijn recht kan komen. Hysop is minder bekend, maar toch een prachtig kruid.

Hysop

Hysoppus Officinalis
IJssop, paddekruid

Eigenschappen

In de Bijbel staat hij vermeld als zuiverend en in de Oudheid werd hij ook veel gebruikt. Het kruid heeft een verkwikkende aromatische geur. Deze trekt bijen en vlinders aan, die zich aan de bloemen te goed doen waar ze honing en stuff- meel bereiken kunnen. Hysop is een geurig lid van de lipbloemigen. Het is een vaste geurige heesterachtige plant die zich in ons land goed thuis voelt en soms als borderbeplanting gebruikt wordt.

Genezend (curatief)

Als geneeskruid wordt hysopthee gebruikt als slijmlosmakend middel bij ontstekingen in de luchtwegen. Hysop bevordert verder de vertering van vet vlees.
gekweekt worden.

Uiterlijk

De heesterachtige plant kan 60-80 cm hoog worden, maar wordt niet veel hoger dan 60 cm in koude streken. Het kruid bloeit van juni tot augustus en met zijn naar één kant gerichte paarsblauwe bloemtrossen is het een schitterende plant die een decoratieve randbeplanting in de tuin kan vormen. Het meest voorkomende type heeft blauwe bloemen, maar er zijn ook variëteiten met roze en witte bloemen bekend.

Teelt

Hysop is volkomen winterhard en stelt geen bepaalde eisen aan de grond. Hij heeft echter een voorkeur voor een lichte grond en een zonnige plaats. Hij kan uit zaad of stekken
Zaden moeten in geultjes van 4 cm diep gezaaid worden en de zaailingen moeten op 60 cm onderlinge afstand verspeend worden. De afstand tussen de rijen moet 35 cm bedragen. De stekken kunnen in het voorjaar worden afgesneden of nadat de bloemen in het najaar verwelkt zijn. Steek ze in een zanderige bodem en plant ze in het daarop volgende jaargetijde uit.

Oogsten en drogen

Het kruid moet vlak voor de bloei of wanneer de bloei net is begonnen worden afgesneden. Dikwijls is een tweede pluk mogelijk. De gebruikelijke voorzorgen bij het drogen van alle kruiden zijn, ook van toepassing op hysop.

Gebruik

De bloemen worden graag in parfums verwerkt. Hysop vormt ook een onderdeel van de beroemde chartreuse-likeur.

De ietwat bittere en muntachtige smaak is uitstekend als kruiderij en vooral lekker in salades in de vorm van jonge, zeer fijngehakte blaadjes. Dit geldt ook voor wild, vleessoorten, soepen en stoofschotels. Bloemen en toppen worden wel gebruikt in sommige Europese landen bij het kruiden van worst. Hysop is een goede combinatie met vette vis zoals aal; wild (4 theelepels om gevogelte of wildbraad mee in te wrijven voor het braden), en groentesoep, nieren en lamsragouts kunnen er eveneens mee gekruid worden.

In de Verenigde Staten worden vruchtencocktails, vooral als er veenbessen aan te pas komen, voorzien van een stuk of wat bladeren onderin de coupes. Pasteitjes met vruchten, zoals abrikozen en perziken kunnen met een theelepel gehakte hysop bestrooid worden voor de vruchten voorzien worden van hun deegdeksel. Opmerking, spaarzaam gebruik is verstandig wegens de uitgesproken smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hysop (Hyssopus officinalis)Hysop (Hyssopus officinalis)Hysop is een van de mooiste aromatische kruiden uit de mediterane gebieden. Hysop kent vele toepassingen in de keuken, d…
Roerei op verschillende manierenRoerei is lekker maar het is altijd zo snel op, en smaakt altijd zo standaard. Ben je dit nou ook zo zat, probeer dan ee…
Recepten wrap met kip op verschillende manierenRecepten wrap met kip op verschillende manierenDe wrap wordt steeds populairder en er verschijnen steeds meer varianten. Gezond en lekker en bovendien snel klaar te ma…
Lekker en gezond eten, gemakkelijk te bereidenLekker en gezond eten, gemakkelijk te bereidenGezond eten is niet per definitie een bak met rauwkost of alleen fruit. Met wat aandacht kunnen er heerlijke gezonde en…
Hysop, heilig en aards verledenHysop hoort thuis in het gereputeerd gezelschap van andere lipbloemigen zoals tijm, rozemarijn en bonenkruid. Deze vaste…
Bronnen en referenties
  • Tuinkruiden van toen en nu

Reageer op het artikel "Kruiden: Hysop (Hyssopus Officinalis)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 16-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruidentuin
Schrijf mee!