InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zwembad verwarmen met zonne-energie

Zwembad verwarmen met zonne-energie

Heel wat mensen dromen van hun eigen zwembad in de tuin. Zoals je weet is het bij ons maar een korte tijd aangenaam om in een onverwarmd zwembad te zwemmen. Je moet dus je water gaan bijverwarmen, als je dit doet met een brandstof kan dit een gevoelig punt zijn in je portefeuille. Met de hedendaagse technieken kan men een goedkopere verwarmingsbron gaan gebruiken, de zon is hierbij de beste oplossing om deze klus te klaren.

Hoe werkt het?

Er zijn 2 systemen vrij gangbaar: een systeem zonder en een systeem met een warmtewisselaar. Bij het systeem zonder warmtewisselaar vangt de zonnecollector het zonlicht op en geeft de warmte door aan je zwembadwater. Een pomp stuurt het water rechtstreeks door de collector en dat heeft een dubbel voordeel: je spaart de kosten van een warmtewisselaar uit en bij een lagere temperatuur is het rendement van de collector hoger. De collector zelf en de leidingen moeten echter wel bestand zijn tegen zwembadchemicaliën en vriestemperaturen. Bij het systeem met een warmtewisselaar neemt een zonnecollector eveneens het zonlicht op en geeft dit af aan een vloeistof, meestal water eventueel gemengd met glycol, die doorheen een warmtewisselaar gestuurd wordt. Ook het zwembadwater wordt doorheen de warmtewisselaar gestuurd waar het door de collectorvloeistof opgewarmd wordt. Hier moet echter het zwembadwater volledig gescheiden blijven van het collectorwater omdat deze types zonnecollectoren niet bestand zijn tegen chloor.

De accessoires:

Meestal kan een bestaande filterpomp het zwembadwater door de absorbers pompen, maar soms is het nodig een aparte pomp te installeren. Soms is ook naverwarming via een supplementaire boiler nodig. De watertemperatuur van de collectoren volstaat immers niet altijd en er moet soms worden naverwarmd tot de gewenste temperatuur is bereikt. Omdat de omgevingstemperatuur ongeveer gelijk is aan de temperatuur in de absorber, is het doorgaans niet nodig om de collector te isoleren. Dat maakt het mogelijk om goedkopere zwembadcollectoren te gebruiken die niet afgedekt zijn.

De soorten collectoren

Als men spreekt over collectoren voor zonne-energie, dan denken de meeste mensen aan vlakke plaatcollectoren ofwel aan de panelen waarop enkele buizen naast elkaar liggen nl. de vacuümcollectoren.Een vlakkeplaat-collector rendeert bij een lager wattage aan lichtinval doorgaans iets minder dan de vacuümcollector, maar geeft bij hoge buitentemperaturen een iets beter rendement. Maar buiten deze 2 systemen bestaat er nu reeds een derde systeem. Hier gaat het over een koepelvormige collector. De koepelvormige collector kan de zonnestralen beter opvangen ook wanneer de zon nog laag staat, s morgens en s avonds. Op deze manier vangt de collector langer zonlicht op dan pakweg een schuin opgesteld vlak model.Omdat de opvang van zonlicht vroeger begint en later eindigt kan men het zwembad langer gaan verwarmen dan andere systemen.

Hoeveel of hoe groot?

Om te berekenen hoeveel m² zonnecollectoren je nodig hebt om je zwembad optimaal te verwarmen moet je met enkele factoren rekening houden:
  • De oppervlakte van het zwembad.
  • De aanwezigheid van windschermen, zoals planten, begroeiing, afsluiting of een zwembadafdekking.
  • De geografische ligging van het zwembad.
  • De diepte van het zwembad.

Een richtlijn voor de oppervlakte van de collector is dat die ongeveer 1/3e tot 2/3e bedraagt van de oppervlakte van het zwembad zelf. Echter het soort van systeem dat men gebruikt speelt hier een rol in. Het is niet verstandig te besparen op zonnecollectoren. Het zwembad zal trager opwarmen en dit is echter niet aangenaam. Volg best het advies en de berekeningen van een vakman en bespaar niet op de installatie.

Plaatsing:

Zonnecollectoren kunnen geplaatst worden op een bestaand plat dak mat een maximale hellingsgraad van 30% of op een stuk grond in de buurt van het zwembad of op een andere constructie in de nabijheid vb: een pergola, een terrasoverkapping,
Combinaties van de 2 zijn echter ook mogelijk maar de voorkeur gaat naar het plaatsen op een dak, hierbij verlies je geen stuk in je tuin en staan de collectoren discreet opgesteld.
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwembad verwarmen met zonne-energie"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 04-08-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!