InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost een zwembad?

Wat kost een zwembad?

Wat kost een zwembad? Eén van de meest luxe toevoegingen aan uw huis is het plaatsen van een zwembad. Een zwembad is echter duur in aanschaf en in onderhoud. Een zwembad kunt u voor sterk uiteenlopende bedragen aanschaffen. De goedkoopste varianten zijn de niet ingegraven houten zwembaden. Deze zijn voornamelijk goedkoper doordat er geen leidingen en dergelijke ingegraven hoeven te worden, het materiaal is goedkoop en de omvang is vaak beperkt. Voor ieder budget is er wel een zwembad maar een zwembad van degelijke kwaliteit en van enige omvang kost al gauw €50.000,-. Hiermee stoppen de kosten echter nog niet, u krijgt namelijk ook nog te maken met de onderhoud en vooral niet te vergeten de stookkosten.

Om de zwembad goed op temperatuur te houden moet u rekening houden met een stijging van de energierekening met honderden euro’s per jaar. De periode dat het zwembad gebruikt gaat worden is hoogstens van mei tot september. Indien de zwembad overdekt is ligt het anders, maar het prijskaartje zal ook tienduizenden euro’s hoger uitvallen.

Wat kost een zwembad?

De prijzen voor zwembaden zijn zeer uiteenlopend. Over het algemeen zijn de goedkopere varianten slechts een halve oplossing. Indien u het goed wenst aan te leggen moet het een bad zijn van enige omvang en uiteraard ingegraven. De betonnen varianten hebben de langste levensduur. De kosten van een zwembad stopt niet met het kopen en installeren van het bad. Vergeet vooral niet de kosten van het onderhoud, en de kosten om het water te zuiveren en te verwarmen.

Goedkoopste zwembaden

De kosten voor het aanleggen van een zwembad varieren van €1.000 tot €75.000. Voor €1.000 tot ongeveer €10.000 kunt u een bouwpakket kopen. Toch kunt u redelijk grote en degelijke zwembaden kopen voor deze bedragen. U kunt als bouwpakket zwembaden krijgen met een afmeting van 4 meter bij 8 meter voor ongeveer €9.000. Hiervoor krijgt u een in beton te gieten constructie. U moet echter wel rekening houden met bijkomende kosten voor een verwarming en een systeem om het water te reinigen.

Prefab zwembad

Een prefab zwembad schaft u aan voor een bedrag tussen de €10.000 en €35.000. Deze zwembaden bestaan uit een verzinkt stalen frame of een kunstof frame, in de frame hangt een prefab PVC foliebekleding. Bij deze zwembaden is het zowel mogelijk om in te graven als gewoon op een effen ondergrond te plaatsen. Het grote voordeel van deze constructie is dat ze een korte bouwtijd hebben.

Traditionele betonnen zwembad

Een betonnen zwembad is de meest luxe, maar ook de duurste. De prijs voor een dergelijke zwembad verschilt sterk, doordat u deze in verschillende omvangen kunt kopen. De prijzen varieren ongeveer tussen de €25.000 en €60.000.

Zwembad verwarmen

Een grote kostenpost is om het zwembad op een juiste temperatuur te krijgen en te houden. Hiervoor kunt u verschillende energiebronnen gebruiken. De warmtepomp is één van de meest gebruikte verwarmingsmogelijkheden. Deze verwarmt door gebruik te maken van stroom en van de omgevingstemperatuur. Indien de buitentemperatuur hoog ligt, haalt de warmtepomp meer warmte uit de omgeving en verbruikt deze minder stroom. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van zonnepanelen en zonnecollectoren. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de opgevangen energie gratis is, maar het nadeel is dat de aanschaf in de duizenden euro’s loopt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een zwembad?"

Reacties

John, 22-08-2017 12:12 #2
Als ik kies voor een betegeld zwembad van ca. 50.000 euro. Wat is de afschrijving dan per jaar? Wat is de te verwachten levensduur van zo'n zwembad en is hij financieel afgeschreven?

Nicolaas Viets, 18-01-2011 14:02 #1
Kan ik de verwarming van mijn zwembad via warmtepomp kombineren met verwarming van het huis met dezelfde pomp. Ik moet namelijk ook een modernere Cv ketel aanschaffen.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-12-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!