InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een veilig zwembad: hoe en wat?

Een veilig zwembad: hoe en wat?

Iedereen weet hoe gevaarlijk de combinatie kinderen en zwembad zijn, maar toch gebeuren er jaarlijks nog verschillende ongelukken die soms fatale gevolgen kunnen hebben. In Frankrijk is een zwembad beveiligen sinds 2005 verplicht. Om ongelukken te vermijden volgen hierbij enkele soorten van zwembadbeveiligingen. Welke beveiligingssystemen bestaan er en welke past er het beste bij u?

Het zwembad afdekken

De eerste en de makkelijkste manier is een rolluik om het zwembad af te dekken. Men kan met een druk op de knop of manueel de rolluik in werking stellen. Men heeft verschillende soorten rolluiken. Er bestaat een systeem waarbij de rolluik over de rand van het zwembad schuift en zo het geheel afsluit. Een ander systeem waarbij de rolluiken in een gleuf in de rand van het zwembad schuift kan het gewicht van een volwassen persoon dragen, dus ook grote kinderen zijn hierbij veilig gesteld. Wanneer je niet thuis bent kan deze beveiliging ook ongewenste bezoekers tegenhouden om een plons te nemen in je zwembad. Naast zijn beveiligende rol vermindert een rolluik ook aanzienlijk het energieverlies. Het water blijft langer warm zodat je minder moet gaan bijverwarmen. Rolluiken verminderen en/of vertragen ook de vorming van algen omdat het zonlicht vaak wordt afgeschermd. Hierdoor heb je dan ook weer minder onderhoudsproducten nodig. De rolluiken zijn zonder twijfel een van de makkelijkste en beste beveiligingssystemen.

Het zwembad overkappen

De meeste zwembadoverkappingen hebben wel een beetje het opzicht van een serre maar toch is de variëteit groot. Men kan kiezen uit hoge, halfhoge, lage, gebogen, in elkaar schuivende telescopische overkappingen, tegen een muur bevestigd of zelfstandig. Deze systemen helpen allemaal de warmte van het water langer te behouden, het zwembad zuiver van vuil te houden en het zwembad te beveiligen. Een overkapping beveiligt niet alleen het zwembad maar ook de directe omgeving van het zwembad. Een ruime overkapping is het meest luxueuze beveiligingssysteem dat je kan vinden, hierdoor krijg je nog een leefruimte bij. De meeste overkappingen kan je ook nog goed afsluiten zodat niemand ongewenst in je zwembad kan.

Een alarminstallatie

Je kan ook een elektronische beveiliging gaan installeren. Deze is verbonden met een kleine centrale. Een sonde in het zwembad detecteert golven die in het zwembad voorkomen door een valpartij of lange onderdompeling. De golven worden geanalyseerd en indien nodig gaat er in huis een sirene af. Dit systeem is een beetje te vergelijken met een bewegingsdetector. Het nadeel aan dit systeem is dat het alarm pas in werking treed bij een lichaam dat meer dan 6 kg weegt. Voor echt kleine kinderen is deze beveiliging dus niet voldoende. Een alarmsysteem moet ook door een vakman geplaatst worden.

Een infraroodbarrière

Dit is een vrij gesofisticeerd systeem dat een alarm in werking gaat zetten als een kind gevaarlijk dicht bij het zwembad komt. Men plaatst op elke hoek van het zwembad een paal waarin laserstralen verstuurd en ontvangen worden. Men kan een infraroodbarrière vergelijken met een onzichtbaar hek. De infraroodbarrière ontdekt beweging in een welomschreven omtrek met behulp van onzichtbare laserstralen. Het alarm treed in werking wanneer een volumineus lichaam de laserstraal doorbreekt, dit wil zeggen dat een vallend blad of een kat die de barrière doorbreekt het alarm niet activeert.
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een veilig zwembad: hoe en wat?"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 03-08-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!