InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De Cactus, verguisd en geroemd

De Cactus, verguisd en geroemd

De Cactus, verguisd en geroemd De Cactus is afwisselend razend populair of te oubollig om in huis te hebben. Toch is deze inmiddels niet meer weg te denken uit de Hollandse huiskamer en tuin.

Algemeen

De Cactus is een succulent. Een plant die water opslaat in een deel van het lichaam, meestal als aanpassing tegen droogte. De Cactus is bekend vanuit Amerika en Mexico, daar komt immers de enorme Saguaro vandaan. Maar er zijn veel meer soorten, totaal kennen we een kleine 1800 soorten en overal komen ze voor. Het belangrijkste voor groei is dat er afwisseling van droge seizoenen en minder droge seizoenen moet zijn.

Doornen

Cactussen zijn goed aangepast, want de doornen waren vroegen bladeren en door de evolutie tot naalden ongevormd. Hiermee zijn ze nu in staat om minder te verdampen. Daarnaast vormen de doornen een prima bescherming tegen dieren.

Bloemen

Cactussen brengen bloemen voort en sommige openen de bloemen alleen ’s nachts. Uiterst efficiënt, want de bestuiving van kleine nachtdieren kan op deze wijze het beste plaatsvinden. Een enkeling brengt zelfs een eetbare vrucht voort.

Vorst

Een aantal cactussen is vorstbestendig (Opuntiasoorten) maar ze moeten wel “ overkapt” worden door bijvoorbeeld een glasplaat (alleen bovenkant afdekken, zijkanten openlaten). De neerslag is namelijk funest voor de cactus.

Verguisd en geroemd

In de jaren zeventig was de cactus uitermate populair. Veel groen in huis en verschillende vetplanten en cactussoorten gecombineerd mochten niet ontbreken. Door trends en productie van nieuwe plantensoorten werd de cactus naar de achtergrond verdreven en enig moment vond men de cactus op de vensterbank nogal “truttig”.

In de jaren tachtig zag je veel minder cactussen en moesten binnen de palmexoten de huiskamer verfraaien. Pas halverwege de jaren negentig zag je weer meer cactussen verschijnen en kreeg de cactus buiten in een mooie pot ook een plaatsje.
Inmiddels is de cactus weer helemaal terug, solo of in combinatie bakken met verschillende cactussoorten bij elkaar en is het verre van oubollig. De grote cactus in een klassieke terracotta pot (of in een primaire kleur geschilderd) of een antracietkleurige natuurstenen bak wordt zelfs als blikvanger in de tuin neergezet. Zorg wel dat er geen water in de pot staat en de grond niet te voedselrijk is.

De cactus is een aparte plant en moeten we vooral in het beeld van de huiskamer en tuin behouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Cactus, verguisd en geroemd"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!