InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhout

Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhout

Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhout Gerecycled plastic of duurzaam kunststof zijn de nieuwe milieuvriendelijke basismaterialen voor tuinschermen, tuinmeubelen, vlonderdelen en plantenbakken. Van gerecycled plastic of van Hout Kunststof Composiet (HKC) gemaakt, maar door de natuurgetrouwe nabootsing van de structuur nauwelijks van echt te onderscheiden. De producten van gerecycled en duurzaam kunststof zijn naadloos in te passen in elke tuin. Er zijn rustieke producten met een nagebootste houtnerf, maar ook unieke strakke designmeubelen gemaakt van glad gerecycled plastic.
Ingezamelde PET-flessen / Bron: Streetwise Cycle, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ingezamelde PET-flessen / Bron: Streetwise Cycle, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Gerecycled plastic als alternatief voor tuinhout

Gerecycled plastic als vervanger van tuinhout wordt steeds meer toegepast in de tuin. Het past dan ook naadloos in de trend van duurzaam tuinieren. Daarbij denken we in eerste instantie waarschijnlijk eerder aan natuurlijke materialen als hout en riet, maar het gerecyclede plastic kan hier zonder meer aan toegevoegd worden. Nu in Nederland sinds kort het plastic verpakkingsmateriaal apart wordt ingezameld en hergebruikt, kan het gebruik van deze kunststof tuinmaterialen nog wel eens een enorme vlucht nemen. Zelfs de grote bouwmarkten als GAMMA en Karwei hebben de kunststof tuinmaterialen in hun assortiment opgenomen. Gerecycled kunststof is onderhoudsvrij en gemakkelijk te reinigen. De meest gebruikte kleuren voor het gerecyclede plastic zijn zwart, bruin en grijs. Tuinmeubelen en accessoires worden soms ook in andere (fellere) kleuren geproduceerd.

Tuinschermen van kunststof
Tuinschermen van gerecycled en duurzaam kunststof gaan tientallen jaren mee. Gerecycled kunststof heeft als groot voordeel dat het splintervrij is. Bovendien is het kleurvast en bestand tegen alle weersinvloeden (zon, wind, regen, vorst). Kunststof tuinschermen worden geleverd in de bekende standaard afmetingen, zoals we die gewend zijn van de houten tuinschermen. Ook de benodigde tuinpalen zijn leverbaar in duurzaam kunststof, evenals een bijpassende tuinpoort.

Vlonder planken en tuintegels van gerecycled kunststof

Ook aan duurzaam bestratingsmateriaal is gedacht. Het houten vlonder terras kan vervangen worden door vlonder planken van duurzaam kunststof. Het kunststof tuinmateriaal is zeer stroef, waardoor de gevaarlijk gladde houten vlonder terrassen tot het verleden behoren. Ook tuintegels worden al vervaardigd van gerecycled plastic.

Tuinmeubelen van gerecycled plastic
De tuintrends van de laatste decennia op het gebied van tuinmeubilair werden vooral gekenmerkt door hardhouten en rieten tuinmeubelen. Deze kwamen in de plaats van de veelal witte plastic tuinstoelen die daarvoor lange tijd in de mode waren. Riet heeft een prachtige natuurlijke uitstraling, maar het is erg kwetsbaar en gaat niet lang mee. Het houten tuinmeubilair heeft als nadeel dat het veel onderhoud vraagt en bovendien vrij zwaar is. Gerecycled kunststof levert tuinmeubelen van een hoogwaardige kwaliteit. Het is erg sterk, uitstekend bestand tegen alle weersinvloeden, gemakkelijk schoon te houden en erg licht. Stoelen, banken, tafels en loungesets; het kan allemaal gemaakt worden van 100% gerecycled kunststof. En het is ook nog eens in verschillende kleuren leverbaar.

Plantenbakken en potten van gerecycled plastic

Naast de duurzame tuinset als blikvanger op het tuinterras kan het terras en/of de tuin verder aangekleed worden met plantenbakken en potten van gerecycled plastic. Deze plantenbakken en potten van duurzaam kunststof zijn een natuurgetrouwe kopie van de terracotta potten. Ze zijn bijna niet van echt te onderscheiden en hebben dezelfde kleur en uitstraling. Bovendien hebben ze als groot voordeel dat ze erg licht zijn en niet kapot kunnen vriezen of vallen.

Hout Kunststof Composiet (HKC) als milieuvriendelijk alternatief

Hout Kunststof Composiet (HKC) of Wood Plastic Composite (WPC) is samengesteld uit een combinatie van houtvezels en kunststof. Ook dit materiaal is duurzaam, milieuvriendelijk en onderhoudsarm. Het heeft een strakke en moderne uitstraling en geeft een tuin een eigentijdse aanblik. De structuur van Hout Kunststof Composiet is niet van echt hout te onderscheiden.
Naast de kleur bruin kunnen de tuinproducten gemaakt van HKC ook in antraciet geleverd worden. Deze kleur wordt over het algemeen meer toegepast in een tuin met een moderne en strakke architectuur. HKC heeft ten opzichte van echt hout misschien als enig nadeel dat het zwaarder is. Hier moet met de plaatsing en bevestiging uiteraard rekening mee worden gehouden.
Gerelateerde artikelen
Kunststof: recyclen van plasticKunststof: recyclen van plasticVeel van het plastic dat wij gebruiken wordt gerecycled. Vanuit gemeenten wordt de inzameling van gebruikt plastic steed…
Houten of kunststof dakkapelEr komt veel kijken bij het laten plaatsen van een dakkapel. Een grote beslissing die gemaakt moet worden is het kiezen…
Hoe wordt kunststof gemaaktHoe wordt kunststof gemaaktVroeger werden veel dingen vervaardigd uit materialen als hout, metalen, marmer en andere steensoorten. Natuurlijke mate…
Kunststof, milieu, inzameling en recyclingKunststof heeft als licht verpakkingsmateriaal veel voordelen. De houdbaarheid van levensmiddelen is groter als deze in…
Borstwering: welke soorten zijn er?Borstwering: welke soorten zijn er?Borstwering is er in veel soorten en kleuren. Kunststof borstwering is het populairst. Opvallend aan de gevelbekleding v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhout"

Reactie

Barbara Schmitt, 29-06-2011 11:45 #1
Beste Martina, ik ben erg geïnteresseerd in tuinmeubilair van gerecycled plastic! Het plaatje bij je artikel spreekt me qua ontwerp ook erg aan. Kun je mij producenten noemen van dergelijk tuinmeubilair / sites / adressen? Reactie infoteur, 29-06-2011
Beste Barbara,

Voor het tuinmeubilair, zoals afgebeeld in dit artikel, kun je terecht bij Loll Design (www.lolldesign.nl).

Succes!

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Milieubewust leven
Reacties: 1
Schrijf mee!