InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gazon aanleggen

Gazon aanleggen

Het aanleggen van een grasveld is helemaal niet moeilijk maar wel arbeidsintensief. In een aantal stappen wordt uitgelegd hoe je een gazon aanlegt.

De zaaiperiode

In principe kan je het hele jaar door gras zaaien maar hoe langer de droogteperiode, hoe meer je de gazon zal moeten sproeien en hoe intensiever de arbeid en hoe duurder het wordt. Het ideale zou zijn dat regen volgt na de zaaiperiode. Hou daarom de weersverwachtingen in het oog. De beste periode voor een gazonaanleg is in het voor- of najaar.

Voorjaar

  • vlug resultaat na het zaaien
  • opgepast voor koude nachten (slechte kieming)
  • opgepast voor ander eenjarige onkruiden

Najaar

  • beste periode van 15 augustus tot eind oktober
  • vochtig weer en niet koud
  • minder last van eenjarige onkruiden (sterven af in de herfst)

Soorten gazon

Afhankelijk van de functie van de gazon, heb je een keuze tussen:

  • siergazon (fijne grassoorten)
  • speelgazon (fijne en grove grassoorten)
  • sportgazon (grove grassoorten)
  • schaduwgazon (bosbeemdgras)

Aanleg gazon

Het is aangeraden eerst je terras en oprit te laten aanleggen. De gazon moet namelijk even hoog komen te liggen als het terras. Als dat niet helemaal duidelijk is, is het mogelijk dat er nog zand moet afgeschraapt worden of bijgevoerd worden waardoor je opnieuw je gazon moet aanleggen en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Materialen

  • spade
  • frees (minstens 6 Pk)
  • hark
  • zaaiwagentje
  • rol
  • kruiwagen
  • troffel
  • graszaad
  • meststoffen

Werkwijze

Verwijder eerst de struiken, bomen en andere grote planten van het terrein. Steek deze uit met een spade. Verwijder bouwafval (stenen, planken, ...). Zorg dat zoveel mogelijk wortels uit de grond verwijderd worden en dat de putten terug effen worden gemaakt. Spit nu het terrein om (20 cm diepte) of gebruik hiervoor een frees van tenminste 6Pk (huurprijs +- 50 EUR). Voor vaste grond (beplant geweest) dient men een zwaardere frees te gebruiken. De zwaardere frezen zullen het terrein ook weer vlak trekken wat natuurlijk een voordeel is.

In bepaalde gevallen is het aangeraden het terrein te bemesten vooralleer te zaaien (lichte gronden). Vraag desnoods raad aan een specialist. De meest gebruikte bemesting hiervoor, is de blauwe korrel. Strooi de meststoffen uit over het terrein. Je kan dit zelf doen met de hand (draag handschoenen) of met behulp van een meststofwagentje. Heb je het terrein bemest, is het aangeraden het terrein een week brak te laten liggen om kiemverbranding te voorkomen. De grond zal na een week terug aangehard zijn.

De grond wordt nu aangehard door middel van de rol. Het kan zijn dat je meerdere keer dient te rollen om de grond voldoende aan te harden. Vul oneffenheden/gaten op.

Met behulp van een grashark, wordt het terrein geëffend. Deze dient met de nodige vakkennis uitgevoerd te worden. Zorg voor een goede afwatering van uw gazon (altijd weg van het huis). Het kan dus zijn dat je op bepaalde plaatsen zand moet wegvoeren of grond ophogen. Gebruik hiervoor een kruiwagen en schoffel.

Is het terrein effen en mooi opengeharkt, kan met met het zaaien beginnen. Niveleer eerst het terrein met water. Dat gaat de kieming na het zaaien bevorderen. Men gebruikt ongeveer 3 kg graszaad voor 1 are. Zaai enkel tijdens windstil weer. Het zaad kan wel eens wegwaaien. Voor het zaaien gebruikt men een strooiwagentje het het zaad netjes verdeeld. Doe dit in 2 richtingen (dwars).

Na het zaaien wordt het zaad 1,5 cm ingeharkt en vervolgens opnieuw gerold.

Eerste maaibeurt

Na een aantal weken, is het gras hoog genoeg om afgemaaid te worden. Je maait het gras voor het eerst als het ongeveer 10 cm lang is. Zet de grasmachine op de hoogste stand. Maai af tot ongeveer 6-7 cm. Als het terug 10 cm lang is, maai je tot ongeveer 4-5 cm. Breng de lengte uiteindelijk terug tot 3-5cm. Maai tijdens het goeiseizoen 1 maal per week.

Onderhoud van je gazon

Een gazon moet regelmatig onderhouden te worden, wil men een mooie gazon onderhouden. Meer informatie hierover, vindt je terug op "Onderhoud van uw gazon"
Gerelateerde artikelen
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Wanneer graszaad zaaien?Wanneer graszaad zaaien?Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting…
Graszoden leggenGraszoden leggenGraszoden leggen is een populaire manier om een mooi gazon aan te leggen. Het is niet zo moeilijk om graszoden te leggen…
Gras: aanleggen van een kunstgrasveldGras: aanleggen van een kunstgrasveldSteeds meer particulieren gaan kunstgras aanleggen in hun tuin. Dat hoeft niet per se heel duur te zijn. De particuliere…
Een gazon aanleggenEen gazon aanleggenIn het begin van het voorjaar is de ideale tijd om een nieuw gazon aan te leggen. Een mooi gazon is een aanwinst voor je…

Reageer op het artikel "Gazon aanleggen"

Reacties

Ignace, 21-04-2014 21:33 #2
Hallo,
Ik heb enkele weken geleden mijn gazon (gras en onkruid) met een allesverdelger behandeld. Heel het gazon zag ros en vervolgens heb ik een landbouwer laten komen om heel het stuk (10are) te laten frezen. Ik had het idee om nadien met een rotoregg alles te egaliseren.
Maar ik zit nu met volgend probleem:
Door het frezen liggen alle struiken (gras met wortel),weliswaar kapot, los bovenop de grond. Als ik nu met een tuinhark de grond probeer te egaliseren hark ik gewoon al deze kapotte struiken bij elkaar. Door de droogte hingen er ook grote stukken aarde aan deze wortels.
Ik heb dan m'n wagen genomen om heel het stuk terug plat te rijden en de grote stukken aarde zo veel mogelijk te verkleinen.
Mijn vraag is nu hoe kan ik m'n grond nu egaliseren? Mag ik zaaien bovenop de andere struiken?
Heeft m'n probleem misschien te maken met de wijze waarop gefreesd is? Dit was immers een frees met horizontaal draaiende messen i.p.v. de gekende verticaal draaiende messen.
Vriendelijke groeten,

Gerard Top, 21-01-2009 15:45 #1
Ik wil weten waneer ik kan graszaaien voor me gazon. Reactie infoteur, 23-01-2009
Nu is het nog te vroeg. Er is nog steeds kans op vriesweer en dan gaan uw kiemen kapot. Je kan best wachten tot maart-april, wanneer het wat warmer wordt maar toch nog voldoende regen valt.
Zorg ervoor dat de grond niet te zuur is (desnoods de grond verrijken met kalk) en dat er voldoende voedingsstoffen inzitten. Als je de grond freest, best een camion humus/potgrond ondermengen.
Alles samen zorgt voor een stralende gazon.

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 22-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!