InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Water sproeien in de tuin: kwestie van maatwerk

Water sproeien in de tuin: kwestie van maatwerk

Water sproeien in de tuin: kwestie van maatwerk Of het nu op het balkon, op het terras of in de tuin is, struiken, bloemen, fruit en groenten hebben regelmatig en voldoende water nodig. Water geven met een gieter is vermoeiend en tijdrovend. En wie de slang neemt, verbruikt te veel water, omdat dan ook plekken zonder beplanting water krijgen. Bovendien verdragen sommige planten het niet goed als ze vanaf bovenaf water op hun bladeren krijgen. Bij sterk zonlicht kan dat tot verbranding leiden. Of de vochtigheid kan een schimmelinfectie veroorzaken. Het is zinvoller om planten precies daar water te geven, waar het thuishoort, namelijk aan de wortel. Zo kan het waterverbruik aanzienlijk worden verminderd en het is bovendien gezonder voor de plant. Tuincentra bieden tal van eigentijdse en waterbesparende sproeisystemen. Water sproeien is anno 2017 een kwestie van maatwerk geworden.

Inhoud

Water geven aan heggen, struiken en heesters

Bij heggen, struiken en heesters verhindert een dicht bladerdek vaak dat het water tot aan de wortel geraakt. Een eenvoudige sproeilans kan dan uitkomst bieden. Met zon lange steel, die is vastgeschroefd op de waterslang, kan je ook op moeilijk bereikbare plaatsen water geven. Bij planten die in rijen zijn geplant, kan echter een druppelslang of slangsprinkler handiger zijn. Die sluit je aan op de kraan en leg je op de grond langs de stammetjes. Daar geven ze weinig maar gericht water aan de wortel af. Een voordeel is dat de slang nauwelijks opvalt en in de winter leeg buiten kan blijven liggen. Nadeel is dat de gaten in de slang na verloop van tijd verstopt kunnen raken.

Sproeien van bloemperken en groentebedden

Met de gieter of de tuinslang worden doorgaans alleen de bladeren beregend. De wortels krijgen niet genoeg water. Individuele planten worden met de hiervoor genoemde spuitlans selectief en spaarzaam van water onder de bladeren voorzien. Ook voor veel groenten- en bloembedden is een druppelsysteem handig. De dunne, flexibele slangen en verbindingen laten zich onopvallend en deels in de losse aarde leggen. Op die manier kan je bijna elk bloemperk in de tuin bereiken en die voorzien van de juiste hoeveelheid water.

Het gazon sproeien

Gras doorstaat langere periodes van warmte ook wel zonder beregening. De eerstvolgende regenbui maakt de bruine sprieten weer groen. Maar wie zijn gazon permanent groen wil houden, moet regelmatig sproeien in de zomer. Daarbij geldt: liever eenmaal per week gedurende minstens 20 minuten zodat het water niet verdampt voordat het de wortels bereikt. Een klassieke sprinkler aansluiten op de tuinslang is de beste oplossing. Zwenksproeiers laten zich in sproeiafstand en sproeibreedte heel nauwkeurig afstellen. En dat bespaart water uiteraard. Daarnaast bestaan er ook cirkelsproeiers met draaiende, zeer precieze spuitmonden. Het bereik van dergelijke cirkelsproeiers kan worden geregeld door het volume van de watertoevoer bij te stellen. Voor heel grote oppervlakten is een zogenaamde 'impulssprinkler' de juiste keuze.

Erg praktisch: timer die de besproeiing automatisch regelt

Erg praktisch is een aan de kraan te monteren timer (tijdklok) die de watertoevoer na de ingestelde tijd stopt, zodat het gazon niet 'verzuipt'. Zon timer regelt de besproeiing van het gazon volledig automatisch. Het programmeren van de besproeiingstijden is erg eenvoudig. De bekende Duitse firma Gardena, vanaf 2007 onderdeel van de Husqvarna Group, biedt zelfs een model aan waarbij de bedieningseenheid met display kan worden afgenomen voor het programmeren. De display geeft duidelijk aan welke stappen moeten worden uitgevoerd en in welke volgorde.

Sproeisystemen voor balkon en terras

Voor een beperkt aantal bloempotten is de goede oude gieter nog altijd de gemakkelijkste optie. Wie veel potten bezit of grote bloembakken heeft, kan de aankoop van een druppelsysteem (druppelslang) overwegen. In de ideale situatie is er een wateraansluiting buiten. Men kan daarop dan een 'mini-slang-systeem' aansluiten dat elke plant exact de hoeveelheid water geeft, die deze nodig heeft. Maar er bestaan ook druppelsystemen voor balkons zonder kraan. Daarbij wordt het benodigde water met een kleine elektrische pomp bijvoorbeeld uit een regenwaterton aangevoerd.

Hoe je balkonplanten de vakantie overleven

Enkele bloempotten op balkon of terras kunnen gedurende meerdere dagen met een PET-fles van water worden voorzien. Boor een gat in de dop, vul de fles met water en zet die omgekeerd in de aarde. In geval van nood kan de buurman de fles bijvullen. Bij de vakhandel zijn er overigens containers van klei te verkrijgen die op soortgelijke wijze werken.
© 2017 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME, Pixabay
  • http://www.gardena.com/nl/
  • https://www.bol.com/nl/p/eurom-tuinsproeier-sprinkler-impulse-sector-tuinsproeier-30-360-graden/9200000031375122/

Reageer op het artikel "Water sproeien in de tuin: kwestie van maatwerk"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-07-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!