InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Sprinklersysteem: het plaatsen van een sprinklerinstallatie

Sprinklersysteem: het plaatsen van een sprinklerinstallatie

Sprinklersysteem: het plaatsen van een sprinklerinstallatie Veel huizen en panden hebben een sprinklerinstallatie. De kosten van het plaatsen van een sprinklersysteem kunnen hoog zijn. Vooral aan bedrijven worden steeds vaker eisen gesteld. Zeker grotere winkels en bedrijven zijn verplicht om een sprinkler te installeren. De sprinkler moet ook regelmatig worden getest. Dit moet gebeuren door iemand die daar een officieel certificaat voor heeft. Steeds meer huizen en panden hebben een sprinklerinstallatie. Een sprinklerinstallatie is een installatie die is aangebracht om beginnende branden te ontdekken en direct te kunnen blussen. Op deze manier worden steeds meer levens gered. Het voorkomt ook dat de brand verder kan uitslaan naar de omliggende omgeving of panden die in de buurt liggen. Alle winkels en bedrijven die een oppervlakte hebben dat groter is dan tweeduizend vierkante meter zijn verplicht om een sprinklerinstallatie in het pand te plaatsen. Ook op andere plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen zijn sprinklerinstallaties verplicht. Er zijn speciale Europese normen een aantal jaren vastgelegd waar intussen elk land aan moet voldoen. Vaak staan verzekeringsmaatschappijen er ook op dat er een sprinklerinstallatie aanwezig is. Het is namelijk voordeliger om een sprinklerinstallatie aan te brengen dan het risico lopen op een brand. De meeste verzekeraars keren ook geen brandschade uit wanneer er geen sprinklerinstallatie aanwezig was. In veel bouwbesluiten wordt de sprinklerinstallatie ook opgenomen.

Sprinklerinstallatie verplicht

Bedrijven zijn ook verplicht om regelmatig te sprinklerinstallatie te controleren. Dat is om te zien of deze nog werkt. Sommige controles moeten wekelijks of maandelijks gebeuren. Zo moet er wekelijks worden gekeken of de waterdruk nog op orde is. Een andere eis is dat de stand van de kranen maandelijks wordt getest. Meerdere malen per jaar wordt de sprinklerinstallatie gecontroleerd door personeel dat daar de juiste opleiding heeft gehad of door de brandweer. Dit is om te voorkomen dat door laksheid alsnog brand ontstaat. Het personeel dat de sprinklers controleert moet ook een speciaal certificaat hebben om dat te mogen doen.

Eisen aan een sprinklerinstallatie

Een sprinklerinstallatie bestaat uit een leidingstelsel waarop sproeiers zijn gemonteerd. Dit leidingstelsel is aangesloten op het centrale leidingstelsel. Meestal zit er een alarmklep die open gaat waardoor het water gaat stromen wanneer er ergens brand is. Dit alarm wordt gegeven door zogeheten brandmelders en rookmelders. In dat geval gaan er meestal ook alarmbellen af. Soms gaat de sprinkler meteen aan, maar bij sommige systemen gaat er eerst een melding naar een centrale. Soms kan er dan met behulp van camera's gekeken of er daadwerkelijk sprake is van brand. Als dat zo is kan de sprinkler worden ingeschakeld. Dat is om te voorkomen dat de sprinkler iedere keer spontaan aangaat in het geval dat er sprake is van een valse melding. In dat geval zou de waterschade namelijk best behoorlijk groot kunnen zijn, bijvoorbeeld als de sprinklerinstallatie in een museum afgaat.

Hoe werkt een sprinklerinstallatie?

De sproeiers sproeien vooral rondom onder het plafond. Dit is voordelig, omdat in het geval van een brand de meest hete gassen zich meestal tegen het plafond verzamelen. Daardoor wordt niet alleen de brand geblust, maar wordt ook de ruimte waar de brand is sneller gekoeld, waardoor de situatie weer sneller veiliger is. De sprinklerinstallatie stopt meestal weer met sproeien zodra de sensoren aangeven dat er geen of een aanvaardbare hoeveelheid rook is. Ook is het mogelijk om de sprinklerinstallatie zelf uit te zetten. Dit is vooral in het geval dat deze onterecht aanstaat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PDPics, Pixabay

Reageer op het artikel "Sprinklersysteem: het plaatsen van een sprinklerinstallatie"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!