InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zelf kweken van planten zoals kruiden is een leuke hobby

Zelf kweken van planten zoals kruiden is een leuke hobby

Zelf kweken van planten zoals kruiden is een leuke hobby Kweken is het zaaien of poten en verzorgen van bloemen, bomen, fruit, kruiden en planten. Kweken komt veelvuldig voor in de professionele tuinbouw maar bepaalde technieken kunnen ook succesvol worden uitgevoerd in de eigen tuin of zelfs in potjes op de keukenvensterbank. Het zelf kweken vergt wel enige zorgvuldigheid en vooral ook geduld. Het zien ontkiemen van het zaad en uitgroeien tot kleine plantjes die daarna in de volle grond opgroeien is echter een leuke gewaarwording. Uiteindelijk levert de hobby ook nog gezonde producten op.

Kweken door kwekerijen

De laatste tientallen jaren hebben zich tal van kwekerijen gevestigd die gespecialiseerd zijn in bepaalde soorten gewassen. Die kwekerijen richten zich met hun verkoop zowel op het binnenland als het buitenland. Als klanten hebben de professionele kwekerijen onder meer: bloemenwinkels, groencentra, groothandels, hoveniers, openbaar groen, tuinaannemers, tuinarchitecten, tuincentra en winkelketens. De meest voorkomende producten die aan winkelketens worden geleverd zijn daarbij: aardbeien, komkommers, tomaten, kropsla, paprika’s en witlof.

Zelf kweken van planten

Maar niet alleen tuinders zijn dagelijks bezig met kweken. Talrijke hobbyisten gooien hun ziel en zaligheid in het regelmatig bezig zijn met het kweken van diverse producten. Zelf kweken begint met het aanmaken van een goede grond die voor driekwart bestaat uit potgrond vermengd met een kwart grof zand. De grond moet vochtig gehouden worden maar mag niet nat zijn. Boven die grond komt vier centimeter speciaal zaaigrond welke licht wordt aangedrukt. Daarover wordt het zaad gelijkelijk verdeeld. Daarna moet nog een halve centimeter speciaal zaaigrond over het zaad worden gestrooid die eveneens licht wordt aangedrukt. Uiteindelijk wordt de bovenlaag vochtig gemaakt met een plantenspuit.

Begin met goede grond

Voor het zelf kweken van meestal niet al te grote hoeveelheden kunnen allerlei soorten kweekbakken worden gebruikt. Er zijn zelfs al bakjes verkrijgbaar die voldoende hebben aan een plekje op een vensterbank. Afhankelijk van de temperatuur kan de zaaibak worden afgedekt met plastic folie of een glasplaat. De beste plaats voor de bak is in het licht maar niet in de felle zon. De vochtigheid van de grond moet dagelijks worden gecontroleerd en door middel van een plantenspuit op peil worden gehouden. Als het zaad is ontkiemd kan het plastic folie of de glasplaat worden verwijderd.

Zaaitijd, verspenen en uitplanten

De beste tijd voor het zaaien van eenjarige planten is in de meeste gevallen de maand april. Vaste planten en tweejarigen worden meestal in de zomer gezaaid. Nadat de plantjes in de regel vier blaadjes hebben kunnen ze worden verspeend. Verspenen is één voor één in een potje met potgrond zetten die daarna liefst ergens in de schaduw worden geplaatst. Vanaf ongeveer half mei kunnen de plantjes dan in de volle grond worden uitgeplant.

Volle grond pas na IJsheiligen

Houd bij het uitplanten rekening met de zogenaamde IJsheiligen. Die IJsheiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius en hebben hun naamdagen op 11, 12, 13 en 14 mei. Zij danken hun bijnaam aan het gegeven dat 11 tot en met 14 mei de laatste dagen zijn dat er nog nachtvorst kan komen. Het uitplanten kan daarom bij voorkeur pas na 14 mei plaatsvinden.

Manier van uitplanten in volle grond

Het in de volle grond uitplanten kan het best door een wat ruim gat te maken en daar het plantje in te zetten. Daarna wordt het gat aangevuld met zand dat licht wordt aangedrukt. Om de wortels goed te omsluiten met het zand moet flink water worden gegeven. Indien dit niet gebeurt kunnen schimmels ontstaan en overleeft het plantje niet.

Zelf kweken van kruiden als leuke hobby

Vooral voor zelf kweken van bijvoorbeeld kruiden is niet zoveel kennis noodzakelijk. Het belangrijkste daarbij is dat er goede grond wordt gebruikt en dat er voldoende lichtval is. Uiteraard is daarnaast ook voldoende water nodig. Afhankelijk van de soort kruiden en de hoeveelheid die wordt gekweekt kan een keuze gemaakt worden uit talrijke kweekbakken en kunnen soms zelfs betrekkelijk kleine potjes voldoende zijn. Voor bepaalde kruiden is een warme plek op een vensterbank een goede plaats. Omdat er in die gevallen meestal maar van een kant licht binnen valt is het goed de potjes af en toe te draaien. De stengel kan dan beter rechtop groeien omdat die de neiging heeft naar het licht te draaien.

Kleurige tuin

Extra plezier bij het zelf kweken levert het kweken van bloemen op. Zodoende kan het hele proces van kweken, ontkiemen, verspenen en uitplanten uiteindelijk leiden tot genot van een kleurige en geurige tuin met bloemen naar eigen voorkeur. Het kiezen van de juiste soort hoeft geen probleem te zijn omdat er leveranciers zijn die wel driehonderd zaden voor bloemen in voorraad hebben. Leuk is ook om een eigen boeket bloemen mee te nemen naar een verjaardag.

Lees verder

© 2017 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: pepermuntKruiden: pepermuntPepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overb…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Tijm (Thymus vulgaris)Tijm een prachtig struikje voor mediteraanse sferen in uw tuin. Tijm is ook ongekend populair in de keuken.
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groente uit de moestuin en waterplanten voor de vijverHet is een prettige bezigheid om zelf groente te kunnen zaaien, de plantjes groot te brengen, te kunnen oogsten en uitei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Memoryloon, Pixabay
  • https://intothecycle.com/nl/kruiden.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Teelt_(kweekproces)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwekerij
  • http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/natuurdatabase.nl/i000227.html
  • https://degeneeskrachtigekeuken.nl/2014/04/27/hoe-kweek-ik-zelf-kruiden-2/

Reageer op het artikel "Zelf kweken van planten zoals kruiden is een leuke hobby"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 02-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!