InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Regelbare vijverpompen, ideaal voor ieder jaargetijde

Regelbare vijverpompen, ideaal voor ieder jaargetijde

Regelbare vijverpompen worden alsmaar meer verkrijgbaar. Steeds meer fabrikanten spelen in op een vijverpomp die perfect af te stellen is op de vijver en het filtersysteem. Prijzen worden hierdoor fors gedrukt, waardoor de pompen voor een veel grotere doelgroep interessant worden. Een groot voordeel dat een regelbare vijverpomp met zich mee brengt is dat je ervoor kunt zorgen dat de circulatie in de vijver exact afgesteld kan worden in de verschillende jaargetijden. In de zomer kan extra capaciteit ideaal zijn, terwijl er in de winter prima met wat minder waterverplaatsing gewerkt kan worden.

Perfect afstellen van de watercirculatie

Een van de redenen om te kiezen voor een regelbare vijverpomp is om ervoor te zorgen dat je er zeker van bent dat de capaciteit van de vijverpomp voldoende is. Mocht je een pomp aanschaffen die te veel capaciteit levert, kun je deze in toeren verlagen om zo ervoor te zorgen dat deze perfect bij de vijver past. Bij te weinig capaciteit is dit niet mogelijk, zorg er dan altijd voor om een iets zwaardere regelbare pomp te kopen.

Mocht je een filter hebben die via de pomp extra gespoeld kan worden, is het raadzaam een pomp te kopen met voldoende overcapaciteit. Tijdens de normale circulatie uren die gedraaid worden kan de pomp op minder vermogen functioneren. Daarnaast is tijdens het spoelen van het filter overcapaciteit aanwezig zodat het filter, bijvoorbeeld een beadfilter, goed doorgespoeld kan worden met een grote hoeveelheid water.

De watertemperatuur is gedurende het jaar wisselend, ook hier kan een regelbare vijverpomp voordelen bieden om je filter aan te passen aan het jaargetijde.

Meer capaciteit tijdens warme perioden

Hoe warmer het water wordt, hoe minder zuurstof water vast kan houden. Bij een watertemperatuur van 25 graden Celsius kan +/- 20% minder zuurstof worden vastgehouden in het vijverwater dan bij een temperatuur van 10 graden Celsius (Ibanez, Hernandez-Esparza, Doria-Serrano, Fregoso-Infante, Singh, 2008). Daarnaast worden veel vijvervissen, waaronder koi, actiever naarmate de watertemperatuur hoger wordt, ze verbruiken meer energie en verteren voedsel sneller, waardoor voldoende zuurstof in het water van groot belang is. Mocht een langere periode met hogere temperaturen aanbreken, is het geen overbodige luxe om de hoeveelheid water die per uur in de vijver circuleert te verhogen. Met een regelbare vijverpomp die extra capaciteit tot haar beschikking heeft, kan dit eenvoudig geregeld worden.

Voor het grootste gedeelte van het jaar, gemiddeld genomen in Europa vanaf april tot en met eind oktober, dient de volledige vijverinhoud eens per twee uur gecirculeerd te worden door het filtersysteem. Vanzelfsprekend, afhankelijk van de visbezetting mag dit worden verhoogd. Meer waterverplaatsing tijdens warme temperaturen, boven de 15 graden Celsius, is geen enkel probleem. Bij temperaturen boven de 20 graden Celsius kan haast worden gezegd: hoe meer circulatie, hoe beter.

Energie besparen tijdens de wintermaanden

Tijdens de rest van het jaar, november tot en met maart, kan de vijverpomp in capaciteit fors verminderd worden. In de koudste maanden is een verplaatsing van de volledige vijverinhoud per vier uur meer dan voldoende. Dit kan resulteren in een zeer forse energiebesparing. Veel regelbare pompen verbruiken hierdoor slechts 20 tot 30% van de energie die verbruikt wordt tijdens de zomermaanden. Dit kan zeer snel oplopen bij dit soort apparaten aangezien deze 24 uur per dag operationeel zijn.

Regelbare vijverpompen zijn geen slechte investering

Extra functionaliteit op de vijverpomp zorgen ervoor dat je een meerprijs betaalt bij de aanschaf ervan. Regelbare vijverpompen waren voorheen verkrijgbaar in het hogere segment, vaak met prijzen van boven de 1.000,-. Voor de consument is het gunstig dat hier verandering in is gekomen sinds 2014. Steeds meer fabrikanten zijn met elkaar gaan concurreren, en nog steeds worden vernieuwende regelbare vijverpompen op de markt uitgebracht. De kloof in prijs tussen standaard, niet te configureren of in te stellen vijverpompen en regelbare vijverpompen wordt steeds kleiner. De voordelen die de nieuwe generatie vijverpompen te bieden heeft, in combinatie met de steeds lagere prijzen van dergelijke producten zorgen ervoor dat steeds meer consumenten kennis maken met deze pompen. In de meeste situaties is het voor de consument geen verkeerde beslissing, bij veel berekeningen blijkt een regelbare vijverpomp al in 2 of 3 jaar goedkoper te zijn door verminderd energieverbruik in verhouding tot de standaard vijverpompen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koi vijver: De keuze van een vijverpompEen vijverpomp voor een koi vijver uitkiezen kan niet altijd even makkelijk zijn. Er zijn enorm veel vijverpompen in de…
Vijver in de tuin; pomp, filter of UV-lamp?Vijver in de tuin; pomp, filter of UV-lamp?Een vijver is beslist een aanwinst voor het totaalplaatje en de beleving van de tuin. Als bij het ontwerp en de aanleg h…
Zelf een vijver aanleggenHoe leg je zelf een vijver aan? Het is vrij eenvoudig. Maak eerst een keuze in vijvervorm. Een kant en klare (prefab) vi…
Het gemak van vijverstofzuigersEen vijverstofzuiger is een ideaal hulpmiddel om te gebruiken wanneer er vuil op de bodem van de vijver achterblijft. Di…
Blue Eco vijverpompenDe Blue Eco is één van de meest zuinige vijverpompen in omloop. De vijverpomp is op de markt verschenen in 2010. De Blue…
Bronnen en referenties
  • Ibanez, J. G., Hernandez-Esparza, M., Doria-Serrano, C., Fregoso-Infante, A., & Singh, M. M. (2008). Dissolved oxygen in water. In Environmental Chemistry(pp. 16-27). Springer New York.

Reageer op het artikel "Regelbare vijverpompen, ideaal voor ieder jaargetijde"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 24-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!