InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Werkzaamheden in de tuin in de winter

Werkzaamheden in de tuin in de winter

Werkzaamheden in de tuin in de winter Ook in het winterseizoen is er nog voldoende van de tuin te genieten en is er voldoende te doen. De wintertuin hoeft niet kaal en grauw te zijn, er zijn voldoende planten met een groenblijvend blad, er zijn nog sierbessen te vinden en er zijn zelfs nog winterbloemen te vinden. De winter in Nederland is altijd onvoorspelbaar. Krijgen we sneeuwlandschappen, of blijft het de hele winter druilerig regenen, of worden we verwend met mooie zonnige vorst. De winter is niet altijd het prettigste seizoen om buiten in de tuin te werken, maar er is nog voldoende te doen.

Tuingereedschap

Het tuingereedschap kan in de maanden november, december en januari opgeborgen blijven. Het gras hoeft niet meer gemaaid te worden en de planten hoeven niet meer gesnoeid te worden. Het winterseizoen is dan ook de ideale tijd om het tuingereedschap na te kijken, schoon te maken en weer netjes bij elkaar te zetten in schuur of tuinhuis. Kijk ook de grasmaaier na en slijp de messen om van het voorjaar weer met scherpe messen het gazon te kunnen maaien.

Vogels voeren

De vogels hebben in de herfst alle bessen en overgebleven fruit opgegeten en het is voor hen in deze wintermaanden lastig om aan genoeg eten te komen. In de tuin kan je dan ook voederhuisjes neerzetten om de vogels wat te helpen. Zet ook water neer, maar zorg er wel voor dat de vogels zich er niet in kunnen wassen.

Border

Als het goed is, is de tuin in de herfst al winterklaar gemaakt en hoeft de tuin nu alleen maar onderhouden te worden.

Controleer de planten

Door het vriezen kan de aarde rond de wortels van de plant omhoog geduwd worden. Controleer dan ook na de vorst of alle planten en bomen nog goed stevig staan en druk de aarde eventueel nog even aan. Controleer ook of de wortels niet bloot liggen en leg er anders aarde of stalmest overheen.

Voorbereiden

Er kunnen nu geen planten in de grond gezet worden omdat de grond of te hard, of veel te koud is. Het is echter wel leuk om nu naar de tuin te kijken en te bepalen of en waar er nog planten bijgezet kunnen of moeten worden. Probeer ook de tuin in de winter aantrekkelijk te houden door ook groenblijvende planten te planten of winterbloemen zoals de helleborus te planten.

Spitten

De winter is ook de beste periode om de tuin te spitten. Het beste is om vroeg in de winter te beginnen met spitten. Omdat spitten zware fysiek arbeid is, is het het beste om grote stukken in meerdere keren te doen, of om een mechanische hulp te huren. Wanneer de tuin vroeg in de winter wordt omgespit, kunnen de kluiten door de eventuele vorst goed verkruimelen.

Sneeuw

Wanneer er een flinke hoeveelheid sneeuw is gevallen, is het belangrijk dat planten zoals heesters en groenblijvende bomen en struiken van de sneeuw wordt ontdaan. Als dit niet gebeurt, kunnen de takken van de bomen en planten afbreken. Schud daarom de sneeuw van de takken. Laat een dun laagje sneeuw wel op de planten liggen. De sneeuw isoleert en beschermt zo de planten juist tegen (strenge) vorst.

Opvrolijken door potten

De tuin kan ook opgevrolijkt worden door potten neer te zetten met groenblijvende planten of planten die in de winter kleur of bloemen dragen. Leuke planten die in de winter in potten gezet kunnen worden zijn winterharde viooltjes, winterheide of wintergroene planten met bonte bladeren zoals sommige klimopsoorten of sierkool.

Het gazon

Het gras is in de winter in rust. Probeer niet te veel over het gras heen te lopen. Zeker wanneer het gevroren heeft moet er niet op het gras gelopen worden omdat er dan in het voorjaar plekken kunnen ontstaan waar er gelopen is.

Lees verder

© 2015 - 2019 4chevaux, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je huis winterklaar makenHet is belangrijk je huis en tuin voor de winter winterklaar te maken. Hiermee voorkom je onaangename verrassingen in de…
Tuin winterklaar maken: hoe doe je dat?Tuin winterklaar maken: hoe doe je dat?Tuin winterklaar maken van de tuin: de een kiest hier bewust voor terwijl de ander de natuur zijn gang laat gaan. Waar m…
De tuin winterklaar makenDe tuin winterklaar makenWe hebben te weinig kunnen genieten van de tuin, wellicht komen er nog enkele mooie dagen aan, maar dan zit het er toch…
Duitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsDuitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsMaandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag... Januari, februari, maart, april, mei... Zomer, herfst, winter en herfs…
Seizoenen: betekenis, data en halfrondeSeizoenen: betekenis, data en halfrondeVier keer per jaar wisselen wij in Nederland van seizoen. In de lente komt de wereld tot leven, in de zomer is het warm,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sogard, Pixabay

Reageer op het artikel "Werkzaamheden in de tuin in de winter"

Infoteur: 4chevaux
Gepubliceerd: 09-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinonderhoud
Schrijf mee!