InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het gemak van vijverstofzuigers

Het gemak van vijverstofzuigers

Een vijverstofzuiger is een ideaal hulpmiddel om te gebruiken wanneer er vuil op de bodem van de vijver achterblijft. Dit kan gebeuren wanneer er onvoldoende stroming in de vijver is, of wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een bodemdrain. Het vuil hoopt zich hierdoor snel op, wat ervoor kan zorgen dat de vijver niet meer mooi helder wordt of het kan er zelfs in resulteren dat er problemen ontstaan.

Problemen door vuil in de vijver

De eerste problemen welke voorkomen wanneer er vuil op de bodem van de vijver achterblijft, zijn meestal vrij onschuldig. Uitwerpselen van vissen blijven op de bodem liggen en verteren daar langzaam, stofdeeltjes welke in de vijver achterblijven hopen zich op. Vaak is het zo dat hierdoor de vijver eerst troebeler wordt en de vissen steeds minder goed zichtbaar worden. Dit gebeurt ondanks dat het filter goed wordt onderhouden en de UVC lamp prima functioneert. Redenen hiervan zijn meestal dat er geen gebruik wordt gemaakt van een bodemdrain, waardoor vuil minder goed kan worden afgevoerd naar het filter.

Zoals benoemd zijn de eerste problemen meestal onschuldig, echter kan dit snel veranderen wanneer er te lang gewacht wordt met het verwijderen van het vuil. Grote kans dat de eerstvolgende problemen in de vijver de parasiet trichodina zijn. Welke graag voorkomt op vuile plekken in de vijver. Niet voor niets wordt trichodina vaak een vuilwaterparasiet genoemd. Parasieten tasten allereerst de slijmlaag van de vissen aan. In een verder stadium kunnen ze zelfs de huid aantasten, waardoor er met het oog zichtbare beschadigingen ontstaan. Redenen genoeg om gebruik te maken van een vijverstofzuiger om te voorkomen dat dit soort dingen kunnen ontstaan.

Vijverstofzuigers

Hedendaags heeft haast ieder tuincentrum of gespecialiseerde winkel in vijver en Koi vijverstofzuigers op voorraad. Er zijn veel verschillende modellen verkrijgbaar, beginnend bij enkele tientallen euro's, oplopend tot zelfs een paar honderd euro. Let wel op met het de aanschaf, de goedkopere modellen zijn vaak duurkoop en zorgen voor de nodige ergernis. Vaak zijn de goedkope modellen namelijk voorzien van een klein reservoir, wanneer deze vol is dient er gewacht te worden tot deze weer leeggepompt is. De duurdere modellen zijn geschikt voor continue gebruik, waardoor je in één keer door kunt.

De voordelen van vijverstofzuigers op een rij

  • Eenvoudig verwijderen van vuil, zonder verdere aanpassingen door te voeren aan de vijver
  • Het voorkomen van vuilophopingen in de vijver en de hierdoor mogelijke problemen welke ontstaan
  • Een heldere vijver!

Goedkope oplossing als vijverstofzuiger

Een goede vijverstofzuiger is vrij duur in aanschaf. Een alternatief om te gebruiken is een goedkope vijverpomp. Je kunt er gemakkelijk een tweedehands op de kop tikken, daarnaast is een oude vijverpomp van jezelf natuurlijk ook prima. Aan de pomp wordt aan weerszijde, de in- en uitlaat, een stuk PVC pijp gekoppeld. Het stuk PVC aan de ingang mag kort zijn, zo'n 30-40 cm is voldoende. De PVC pijp aan de uitgangszijde dient langer te zijn, hiermee wordt het water afgevoerd. Aan het einde van dit stuk PVC wordt vijverslang gekoppeld. Aan het einde van de vijverslang kan een zeer fijne filterzak worden gehangen waarna het water direct retour de vijver in kan. De PVC pijp met vijverpomp eraan kan langzaam over de bodem van de vijver verplaatst worden, waardoor het vuil opgezogen wordt en in de filterzak terecht komt. Een alternatief voor de filterzak kan ook een pantykous zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gemak van vijverstofzuigers"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 02-08-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Koi vijver
Schrijf mee!