InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kunstgras, dat scheelt een hoop werk!

Kunstgras, dat scheelt een hoop werk!

Kunstgras, dat scheelt een hoop werk! Lekker luieren in de tuin, als de temperaturen aangenaam genoeg zijn, languit op een tuinstoel of ligbed. Boven je zie je een enkel wit plukje door het diepe blauw zeilen, vanuit je ooghoeken wuiven enkele boomtakken met lichtgroene blaadjes je kalmerend toe. Bloemengeuren dringen subtiel maar onmiskenbaar in je neusgaten door en een zacht briesje streelt je huid. Een tuin is werkelijk een stukje paradijs op aarde. Toch?

Het tuinparadijs er niet zomaar…

Het klinkt allemaal fantastisch en dat is het ook. Er zit maar één kleine consequentie aan zo’n tuinparadijs: je moet er wel wat voor doen om het zo mooi en prettig te krijgen. En dat betekent dat je in je tuin regelmatig de handen uit de mouwen moet steken. Het onkruid moet steeds opnieuw worden aangepakt, zo nu en dan moet de snoeischaar gehanteerd worden en het gazon, ja het gazon dient wekelijks van de hoogste toppen ontdaan te worden. Het is nu eenmaal een feit, voor een mooie en prettige tuin moet regelmatig flink gewerkt worden.

Hoeveel tuinwerk wil je doen?

Als je iemand bent met groene vingers en veel plezier beleeft aan het werken in je tuin, dan draai je voor de tuinklus je hand niet om. Maar niet iedereen vind het werken in de tuin even leuk als het rustig en ontspannen zitten in de tuin. Ook heeft lang niet iedereen de tijd die nodig is om alles helemaal goed te onderhouden. Interesse, een druk leven, het zijn factoren die invloed hebben op het aantal uren dat je in je tuin aan het werk wilt zijn. Dan komt de vraag bij je op: kan het allemaal niet een beetje gemakkelijker, met minder werk en minder tijd? Dat kan. Zo zou je erover kunnen denken het grasveld te vervangen voor een veldje met kunstgras. Daarmee behoort in ieder geval het wekelijkse grasmaaien tot het verleden.

Waarom kunstgras?

Op de eerste plaats scheelt het je een berg werk. Het is goed je te realiseren dat de ontwikkeling van kunstgras bepaald niet stil heeft gestaan. Op allerlei sportvelden wordt het kunstgras ingevoerd, juist om de kwaliteit van de speelmat te garanderen en een hoop tijd en geld te besparen op het grasmaaien. Het kunstgras van tegenwoordig is bijna niet meer te onderscheiden van de groeiende grasvariant en het ziet er bovendien prachtig uit.

Aanleggen van kunstgras

Voor je een keuze maakt dien je je goed te oriënteren. Je hebt kunstgras voor allerlei toepassingen, in allerlei kleuren groen, zodat je met je kunstgras je tuin precies de uitstraling kunt geven die bij jou, je tuin en de toepassing van het gazon past. Kunstgras wordt aangelegd door gespecialiseerde bedrijven. Dat garandeert dan ook dat je kunstgrasmat er ook werkelijk als een kunstwerkje bij komt te liggen. Voor het daadwerkelijke kunstgras wordt gelegd, wordt veel aandacht besteed aan het perfect egaliseren van de ondergrond. Op kuilen, bergjes en gaten zit je per slot van rekening op een strak aangelegd kunstgrasje niet te wachten.

Prettig in onderhoud

Na aanleg van je kunstgrasveldje heb je een juweeltje in je tuin. Een juweeltje, waarbij je het wekelijkse grasmaaien mooi achterwege kunt laten. Kunstgras groeit gelukkig niet en het blijft prachtig groen. Dat betekent dat je mooi een uurtje langer op je ligbedje op je kunstgazon van je tuin kunt genieten.
Gerelateerde artikelen
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!

Reageer op het artikel "Kunstgras, dat scheelt een hoop werk!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 24-09-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!