InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onkruid en de bestrijding daarvan

Onkruid en de bestrijding daarvan

Onkruid en de bestrijding daarvan Onkruid is voor veel mensen een vervelend iets. Als je een tuin hebt wil je die graag mooi houden. Vanaf het voorjaar tot ver in de herfst steekt onkruid regelmatig de kop op. Niet alleen tussen de aarde, maar ook tussen de tegels. Je wordt er langzamerhand een beetje gek van. Het onkruid is nog maar net verwijderd en dan komt het alweer omhoog. Vooral op warme dagen in combinatie met regen schiet het de grond uit. Hoe kun je dit onkruid nu het beste verwijderen?

Inhoud

Tuinieren

Mensen die een tuin hebben vinden het vaak niet erg om te tuinieren. Een beetje schoffelen, snoeien en aanharken zijn geen vervelende bezigheden. Het wordt anders als onkruid steeds weer de kop op steekt. Af en toe onkruid verwijderen gaat nog, maar als het hardnekkig is, kun je er best gek van worden. Er zijn zelfs mensen die dan besluiten om hun tuin niet meer van planten en struiken te voorzien, maar van grind of stenen. Maar ook hierin komt onkruid voor.

Wat is onkruid precies?

Als er op een bepaalde plaats een ongewenste plant groeit en zich te snel uitbreidt, spreekt men van onkruid.
Echter niet iedereen vindt dezelfde ongewenste plant onkruid. Sommige mensen hebben daarom ook bewust onkruid in hun tuin staan. Daarnaast zie je in bermen ook vaak een kleurenpracht van onkruid:
  • wilde papavers
  • distels
  • paardenbloemen
  • speenkruid

Hoe verspreidt onkruid zich?

Onkruid is hardnekkig en verspreidt zich snel. Het verspreidt zich door middel van zaadjes of doordat er bijvoorbeeld aarde op een tuin wordt gelegd waarin worteldelen zitten. Probeer daarom bij het aanleggen van je tuin ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk aarde gebruikt waarin geen worteldelen zitten. Onkruid wordt onderverdeeld in zaadonkruid of wortelonkruid.

Zaadonkruid

Deze vorm van onkruid bestaat vaak uit eenjarige planten die zich snel verspreiden en veel zaad produceren. Ze zijn gemakkelijk te verwijderen door middel van schoffelen of wieden.

Enkele voorbeelden van zaadonkruiden zijn:
  • alsemambrosia
  • gewone melkdistel
  • harig knopkruid
  • klein kruiskruid
  • kleine brandnetel
  • melganzenvoet
  • spiesmelde
  • straatgras
  • vogelmuur

Wortelonkruid

Deze vorm van onkruid heeft moeilijk te verwijderen wortels. Het is lastig te bestrijden, omdat de wortels steeds opnieuw kunnen uitlopen.

Enkele voorbeelden van wortelonkruid zijn:
  • gewoon biggenkruid
  • paardenbloem
  • ridderzuring

Wortelstokonkruid

Ook bestaat er wortelstokonkruid. Deze vorm van onkruid heeft ondergrondse, meestal horizontaal lopende wortelstokken (rizomen). Bij het verwijderen van dit onkruid kan de wortel afbreken en bij elk stukje wortelstok met een knoop kan het onkruid weer gaan wortelen en uitlopen. Op deze manier blijf je kans op onkruid houden.

Onder deze onkruidsoort vallen:
  • akkerdistel
  • gladde witbol
  • grote brandnetel
  • haagwinde
  • heermoes
  • kweek
  • zevenblad
  • zilverschoon

Direct verwijderen

Indien je in je tuin of tussen de tegels onkruid ontdekt dat voor jou ongewenst is, verwijder dit dan zo snel mogelijk. Als je dit iedere week bijhoudt, heb je er het minste werk van. Om het onkruid uit je tuin te verwijderen kun je gebruik maken van een schoffel. Je kunt natuurlijk ook het onkruid met de hand verwijderen.

Onkruid tussen de tegels

Onkruid tussen de tegels kun je met een mesje of met een harde borstel op een lange steel verwijderen. Dit laatste scheelt rugklachten. Wil je het onkruid met een mesje verwijderen? Ga dan bijvoorbeeld op een krukje, een kniekussen of skateboard zitten. Dan kun je makkelijker bij het onkruid en belast je je rug minder.

Tips ter voorkoming

Als je het vervelend vindt om steeds maar weer onkruid te moeten verwijderen, zou je het volgende kunnen doen:
  • maak gebruik van bodembedekkende planten
  • gebruik schors of houtsnippers
  • maak bij de aanleg van je tuin/terras/voetpad gebruik van worteldoek

Onkruidbestrijding

Tot voor kort mocht je onkruid bestrijden met chemische middelen (glysofaat), zoals RoundUp. Dit mag echter vanaf 2015 niet meer gebruikt worden, omdat dit schadelijk is voor de gezondheid. Tevens doodt het ook andere soorten planten. Gelukkig bestaan er verdelgingsmiddelen die biologisch afbreekbaar zijn en daarom op het terras of bestrating gebruikt mogen worden. Denk hierbij aan Ultima van het merk Ecostyle.

Middelen om onkruid te bestrijden

  • biologisch afbreekbare verdelgingsmiddelen
  • ammoniak; dit is natuurlijk ook erg slecht voor het milieu
  • azijn; pas op voor andere planten, want die gaan ook dood
  • heet water
  • strooizout; pas op voor andere planten, want die gaan ook dood
  • elektrische apparaten die speciaal zijn ontwikkeld om onkruid te verwijderen
  • elektrische onkruidbrander (bijvoorbeeld van Berthoud)
Gerelateerde artikelen
Onkruid verwijderen kan met producten van EcostyleOnkruid verwijderen kan met producten van EcostyleIn de zomermaanden ben je vaak veel tijd kwijt aan het bestrijden van onkruid in de tuin. Meestal begin je met de oprit…
Onkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectiefOnkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectiefOnkruidbestrijding in de tuin en op paden is een werk wat de meeste mensen niet echt plezierig vinden. Het hoort erbij e…
Tips: Ecologisch onkruid verdelgen in de tuinOnkruid is voor veel tuinierders een doorn in het oog. Ze bederven menig zorgvuldig aangelegde bloembedden, voortuinen,…
Onkruid verwijderen met een onkruidborstelOnkruid verwijderen met een onkruidborstelOnkruid tussen de bestrating vinden veel mensen erg vervelend. In het voorjaar tot en met het einde van de herfst ervare…
Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelgerOnkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelgerOnkruid in de tuin of tussen de tegels van het terras ziet er ontsierend uit en is vaak moeilijk te verwijderen. Bij het…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Onkruid
  • http://www.ecostyle.nl/tuin/tuinkalender/augustus/onkruid-bestrijden

Reageer op het artikel "Onkruid en de bestrijding daarvan"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 23-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!