InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onkruid verwijderen met een onkruidborstel

Onkruid verwijderen met een onkruidborstel

Onkruid verwijderen met een onkruidborstel Onkruid tussen de bestrating vinden veel mensen erg vervelend. In het voorjaar tot en met het einde van de herfst ervaren veel mensen de hinder van onkruid. Een manier die veel wordt toegepast om het onkruid te verwijderen, is het gebruik van een chemisch bestrijdingsmiddel. Het gebruik van een chemisch bestrijdingsmiddel wordt als schadelijk ervaren, waardoor veel middelen uit de handel zijn gehaald. Een milieuvriendelijke manier om onkruid in de tuin te verwijderen, is met een onkruidborstel.

Waarom onkruid borstelen?

Om onkruid te verwijderen zijn er verschillende technieken. Onkruid wordt vaak verwijderd met een chemisch bestrijdingsmiddel, wat erg slecht is voor het milieu. De reden hiervan is dat schadelijke stoffen in de bestrijdingsmiddelen uitspoelen in het oppervlakte- en grondwater. Het drinkwater in Nederland wordt hierdoor aangetast. Bovendien kunnen chemische bestrijdingsmiddelen een negatieve invloed hebben op levende organisme.

Een ander alternatief dat vaak wordt toegepast, is het branden van onkruid met een gasbrander. Het gebruik van een gasbrander is een goed werkende methode, maar er bestaat wel een verhoogde kans op brandgevaar. Door het gebruik van gasbranders zijn er al diverse coniferenhagen in brand gevlogen. Een bewerking met een onkruidborstel is niet brandgevaarlijk. Wanneer je onkruid te lijf gaat met een bestrijdingsmiddel of een gasbrander, blijft een dood onkruidplantje staan. Met borstelen wordt het bovengrondse deel van het onkruidplantje verwijderd, waardoor er geen dood onkruid meer tussen de bestrating te zien is.

Hoe werkt een onkruidborstel?

Een onkruidborstel bestaat uit staal- of nylondraden. Door met de onkruidborstel over het onkruid te vegen, verdwijnen de bovengrondse delen van het onkruid. Een onkruidborstel kan ook roterend werken. Door een ronddraaiende beweging van de borstel, worden de bovengrondse delen van het onkruid verwijderd.

Soorten onkruidborstels

Onkruidborstels om onkruid tussen de bestrating te verwijderen, zijn er in verschillende soorten. De meest toegepaste methodes om onkruid met een borstel te verwijderen zijn:
  • Een onkruidborstel met steel
  • Een onkruidborstel op een bosmaaier
  • Een onkruidborstel & aanslagverwijderaar (elektrisch)
  • Een onkruidborstelmachine (benzine)

Een onkruidborstel met steel

Een onkruidborstel met steel wordt ook wel voegenkrabber genoemd. Een onkruidborstel op steel bestaat uit staaldraden. Door met de borstel tussen de voegen te krabben, wordt het onkruid verwijderd. Sommige onkruidborstels hebben een krabhaakje om het grove onkruid te verwijderen. Een onkruidborstel met steel wordt meestal toepast in tuinen met een klein bestratingsoppervlak.

Een onkruidborstel op een bosmaaier

Onkruid kan verwijderd worden met een bosmaaier met staaldraadstrengen. Dit is een ideale manier om pleksgewijs onkruid te verwijderen op paden, terrassen en trottoirs. Let wel op dat je geen bomen, planten of houten schuttingen beschadigt. Dit kun je voorkomen door voldoende afstand te houden van deze obstakels. Het onkruid verwijderen met een bosmaaier gaat sneller dan een onkruidborstel met steel.

Een onkruidborstel & aanslag verwijderaar (elektrisch)

Een elektrische onkruidborstel werkt met roterende borstels. De machine wordt aangedreven door een motor, waardoor je niet zelf hoeft te krabben. Er zijn elektrische onkruidborstels die ook meteen de groene aanslag op de tegels, stenen en vlonders verwijderen. Bij deze machine heb je twee soorten onkruidborstels.
  1. Brede nylonborstel voor het reinigen van stenen.
  2. Staalborstel voor het verwijderen van onkruid en mos.

Het verschil met een bosmaaier is dat je deze onkruidborstel vooruit moet duwen. Een bosmaaier moet je dragen, waardoor de rug meer belast wordt door het gewicht. Het voordeel van een bosmaaier is dat deze sneller wendbaar is.

Onkruidborstelmachine (benzine)

Een andere methode om onkruid met een borstel te verwijderen is met een duwbare borstelmachine op benzine. Door achter de machine te lopen, kun je de machine vooruit duwen. De machine wordt voornamelijk gebruikt door semi-professionals. De machine wordt vaak ingezet op grote oppervlakten en is door zijn gewicht gemakkelijk wendbaar.

Opruimen na het borstelen

Na het opruimen kan het vrijgekomen materiaal bij elkaar geveegd worden. Voor een snellere methode kun je het vrijgekomen materiaal met een bladblazer bij elkaar blazen. Het vrijgekomen materiaal kan afgevoerd worden bij het GFT afval.

Nadelen van het onkruid borstelen

Aan het borstelen van onkruid zijn een aantal nadelen gebonden. Met een staalborstel bestaat er de kans dat de bestrating beschadigd raakt. Wanneer je een borstel veelvuldig gebruikt, zal de borstel regelmatig vernieuwd moeten worden. Voor een borstel op steel lopen de kosten niet hoog op, maar voor een borstelmachine kan dit best prijzig zijn.

Onkruidborstel kopen

Onkruidborstels kun je kopen bij een tuincentrum of bouwmarkt. Het is ook mogelijk om een onkruidborstel online te bestellen.

Onkruidborstel huren

Voor grote oppervlakten kan het verstandig zijn om een borstelmachine op benzine te huren. Wanneer je de borstelmachine minder intensief gebruikt, kan dit goedkoper zijn dan het kopen van een borstelmachine. Een borstelmachine kun je huren bij een verhuurbedrijf zoals Boels en Bo-rent.
© 2016 - 2017 Thijs1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roundup is mogelijk een schadelijke onkruidverdelgerRoundup is mogelijk een schadelijke onkruidverdelgerRoundup is een onkruidverdelgingsmiddel waarover de laatste tijd nogal wat verhalen de ronde doen. Het middel is midden…
Hoe borstel ik mijn paard?Het borstelen hoort bij de dagelijkse behoeftes van een paard of pony. Borstelen zorgt ervoor dat de huid van het paard…
Onkruid en de bestrijding daarvanOnkruid en de bestrijding daarvanOnkruid is voor veel mensen een vervelend iets. Als je een tuin hebt wil je die graag mooi houden. Vanaf het voorjaar to…
Onkruid verwijderen kan met producten van EcostyleOnkruid verwijderen kan met producten van EcostyleIn de zomermaanden ben je vaak veel tijd kwijt aan het bestrijden van onkruid in de tuin. Meestal begin je met de oprit…
Het borstelen van een paard/ponyHet borstelen van een paard/ponyHet borstelen van het paard is zowel vaak een rustige fijne ervaring voor de ruiter als voor het paard. Daarbij is het o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Schmelczer / Flickr
  • http://www.tuin-tools.nl/onkruidborstelmachine/onkruidborstel-voor-bosmaaiers-c-881_661_846.html
  • https://www.bol.com/nl/p/onkruidborstel-aanslag-verwijderaar-elektrisch/9200000058144479/?suggestionType=typedsearch
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_bestrijdingsmiddel

Reageer op het artikel "Onkruid verwijderen met een onkruidborstel"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 23-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!