InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?

Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?

Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan? Een gazon aanleggen is niet bijzonder moeilijk, maar het is ook geen kinderspel. Je moet rekening houden met een aantal factoren zoals de periode waarin je kan zaaien en de voorbereiding van de bodem. Met de nodige tips kan je zeker en vast zelf aan de slag. In dit artikel leer je wanneer en hoe je jouw gazon kan aanleggen.

Welke periode?

Een nieuw gazon aanleggen vergt de nodige kennis van zaken. Eerst en vooral moet je de periode respecteren waarin de werken kunnen gebeuren, dit kan grosso modo vanaf half maart tot begin juni of in het najaar vanaf september tot eind oktober. Natuurlijk ben je altijd afhankelijk van de weergoden en mag het niet te warm maar ook niet te koud zijn. Doorgaans is het najaar de ideale periode in Nederland en België dankzij de matige temperatuur en een hogere neerslaghoeveelheid. Ook in het voorjaar kan je zaaien, maar in deze periode groeit onkruid sneller en is er meer kans op grondvorst. Hou dus de weersvoorspellingen in de gaten: zaaien doe je bij voorkeur op een windstille dag en bij regenachtig weer.

Onkruid verwijderen

Voor aanvang van de werken dien je zoveel mogelijk het onkruid te verwijderen. Dit kan je ofwel handmatig doen (probeer steeds de wortel van het kruid uit te trekken om te vermijden dat het zal teruggroeien) of door het gebruiken van een onkruidverdelger, waarna je wel enkele weken moet wachten om de grond verder te bewerken.

Spitten of frezen

Voor je kan zaaien ploeg je de grond om tot een diepte van ongeveer 20 cm. Dit kan je doen door te spitten met een spade, voor grotere oppervlaktes kan een freesmachine je veel tijd besparen. Voor zachte aarde volstaat een tuinfrees van 5 pk, voor een harde ondergrond zal een bakfrees van 16 pk meer geschikt zijn. Met een tuin- of bakfrees kan je enkele keren door de aarde gaan om deze zo goed mogelijk te verkruimelen.

Egaliseren

Na het spitten of het frezen is de grond optimaliter goed los gemaakt. Nu kan je door middel van een tuinhark en een houten balk de grond vlak leggen en egaal trekken. Voor een grote oppervlakte is dit een tijdrovende bezigheid, hier kan best een rotoreg gebruiken. Dit toestel verkruimelt de aarde en egaliseert de grond.

Inzaaien

Onder normale weersomstandigheden kan je vanaf maart-april tot en met oktober je gras inzaaien. In het voorjaar is zijn de temperaturen doorgaans hoger en zal je gras sneller kiemen en ook sneller beginnen groeien. Het nadeel van te zaaien in deze periode is dat er ook meer onkruid zal meegroeien. Indien je wil vermijden, kan je beter zaaien in oktober wanneer het onkruid door de koudere temperaturen minder goed zal kunnen groeien. In de hoogzomer is het meestal te droog om te zaaien.
Bij het zaaien verdeel je het zaad gelijkmatig op de bodem. Hark nadien het zaad enkele centimeter in de grond en druk ze aan met een tuinwals zodat het zaad goed in contact komt met de grond.

Eerste keer maaien

Je kan best voor het eerst je gras maaien wanneer het ongeveer 10 cm hoog is. Let er op dat je bij een eerste maaibeurt het gras niet te kort maait, nadien mag het gerust gemaaid worden tot 3-4 cm.
© 2015 - 2019 Jonasd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hetportaal.be/gras-zaaien-tips (geraadpleegd op 01/04/2015)
  • http://www.gazoninfo.be/inzaaien (geraadpleegd op 01/04/2015)

Reageer op het artikel "Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?"

Infoteur: Jonasd
Gepubliceerd: 02-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!