InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Waarom is gras groen?

Waarom is gras groen?

Waarom is gras groen? Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Iedereen wil graag een groene gazon in hun tuin en met goed grasmaaien en een goede behandeling is dat ook haalbaar. Maar waarom is gras groen?

Waarom is gras groen?

Wanneer je een mooie tuin hebt, is het natuurlijk altijd fijn als je gazon er strak en groen bij ligt. Mensen met groene vingers zijn vaak uren per maand bezig om hun tuin up-to-date te houden. Daarbij besteden ze ook veel tijd aan het maaien en bemesten van het gras om het mooi groen te houden. Maar waarom is gras groen?

Bladgroenkorrels

Groen gras zit boordevol bladgroenkorrels. De officiële benaming voor bladgroenkorrels is chlorofyl. Chlorofyl zorgt ervoor dat gras licht op kan vangen. Dit licht zetten de bladgroenkorrels dan om in chemische energie zodat fotosynthese mogelijk is. Fotosynthese is het proces waarbij koolstofdioxide en water omgezet worden in zuurstof en koolhydraten. Gras leeft vervolgens op deze koolhydraten en stoot de zuurstof weer uit.

Groene kleur

De vraag is echter waarom deze bladgroenkorrels groen zijn en waarom het niet bijvoorbeeld bladblauwkorrels zijn. Dit heeft te maken met de unieke eigenschap van chlorofyl. Er zitten eigenlijk twee typen chlorofyl in groen gras, namelijk chlorofyl A en B. De eigenschap van chlorofyl A is dat het een rode kleur absorbeert. De unieke eigenschap van chlorofyl B is dat het blauwe kleuren absorbeert. Als je rood en blauw uit wit licht haalt, dan is groen de enige kleur die overblijft en deze wordt dus teruggekaatst door de bladgroenkorrels. Hierdoor zien wij dus de groene kleur.

Planten

Gras is niet de enige plant die bladgroenkorrels bevat. Alle planten ter wereld bevatten bladgroenkorrels. Zelfs de planten waarvan je het niet verwacht zitten boordevol bladgroenkorrels. Sommige beuken hebben roodachtige bladeren die ook vol zitten met chlorofyl. Er zitten dan echter ook nog andere kleurstoffen in waardoor de groene kleur er niet doorheen komt.

Afsterven van bladgroenkorrels

Gewoon gras, dat de meeste mensen in de tuin hebben liggen, is groen wanneer het voldoende water en koolstofdioxide binnenkrijgt. Wanneer het gras dus niet voldoende van deze voedingsstoffen binnenkrijgt, zal de groene kleur verdwijnen. Dit komt omdat de bladgroenkorrels dan afsterven. Bij bomen zien we dit verschijnsel jaarlijks. Als het winter wordt, sluit de boom de voeding richting de bladeren af (omdat de boom deze stoffen zelf nodig heeft). Hierdoor sterven de bladgroenkorrels af waardoor bladeren bruin worden en er uiteindelijk af zullen vallen. Gras wordt ook bruin als het niet meer de nodige voedingstoffen binnenkrijgt, probeer maar eens een tentje op te zetten op een stuk gras. Dat zorgt ervoor dat er geen licht bij het gras komt en dus kan er geen fotosynthese plaatsvinden. Hierdoor kunnen het water en de koolstofdioxide niet omgezet worden in voedingstoffen en sterven de bladgroenkorrels, in het gras, af en verdwijnt daarmee de groen kleur.

Wat kun je doen om je gras mooi groen te houden?

Zoals hierboven beschreven heeft gras water en koolstofdioxide nodig. Dus wanneer het zonnig weer is, helpt het altijd om je gras extra water te geven, maar wat kun je nog meer doen?
  • Gebruik een kooimaaier in plaats van een cirkelmaaier, dit voorkomt een bruine gloed na het maaien
  • Maai niet te kort, zorg dat het gras altijd 3 tot 4 centimeter blijft
  • Verticuteer geregeld om mos te voorkomen
  • Bemest tussen april en september ongeveer 3kg mest per 100m2

Trivia

Wist je dat:
  • Chlorofyl eigenlijk gewoon bladgroen betekent in het Grieks (slecht vertaald)
  • We voor 95% van ons voedsel afhankelijk zijn van gras (vanwege bijvoorbeeld voeding voor vee)
  • Bladgroenkorrels veel beter zijn in licht omzetten in energie dan zonnecellen
© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf graszoden leggen, snel en goedkoopZelf graszoden leggen, snel en goedkoopGraszoden leggen is een voorjaarsklus. Wil je een mooi strak en groen gazon, dan zijn grasmatten een uitkomst. Je kunt v…
Zo wordt uw gras groener dan bij de burenZo wordt uw gras groener dan bij de burenDe meeste tuinbezitters willen gras in hun tuin. Dit is goed te begrijpen, want een gazon geeft een tuin gelijk een groe…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Het gazon kalkenOm een mooi groen gazon te krijgen moet je daar de nodige tijd en aandacht aan besteden. Het is januari/februari, het gr…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Bronnen en referenties
  • http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=360&s=368&exp=248&PHPSESSID=3a4cb
  • http://www.bosmaboomkwekerij.nl/tuintips/onde-gaz.htm

Reageer op het artikel "Waarom is gras groen?"

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 11-07-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!