InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen - Amber Queen, Ambiente en Super Star

Rozen - Amber Queen, Ambiente en Super Star

Rozen - Amber Queen, Ambiente en Super Star Trosrozen en theehybriden worden gekruist tot floribundarozen waarvan er ontelbare soorten gekweekt zijn. Ze stammen allemaal af van de botanische rozen die er door hun eenvoud totaal anders uitzien dan de moderne rozen. Die meestal grote, gevulde bloemen hebben en puntige bloemknoppen zoals de gele 'Amber Queen', de roomwitte 'Ambiente en de oranjerode 'Superstar'.

Floribundarozen

Floribundarozen zijn kruisingen tussen theehybriden en polyantharozen. Polyantharozen zijn doorbloeiende, meestal laagblijvende trosrozen met een uitbundige bloei. De beste eigenschappen van beide groepen zijn samengevoegd in de floribundarozen. Zo worden er steeds nieuwe rassen gekweekt waardoor er een enorme variatie van almaar nieuwe kleuren, geuren en bloemvormen ontstaat. Net zoals trosrozen hebben ze een groot aantal bloemen en deze bloemen zijn ook vrij groot, wat weer aan de theehybride te danken is. Deze planten zijn eenvoudig te onderhouden en bloeien veelvuldig. Omdat de meeste floribundarozen vrij laag blijven worden ze vaak in perken of als hagen gebruikt.

Rosa 'Amber Queen'Rosa 'Amber Queen'
Rosa 'Ambiente'Rosa 'Ambiente'
Rosa 'Super Star'Rosa 'Super Star'

Roos 'Amber Queen'

'Amber Queen' is een ambergele floribunda trosroos uit 1984 die tijdens het bloeien helder geel kleurt. Het is een kruising van de Rosa 'Southampton' en Rosa 'Typhoon'. De winterharde roos is ook bekend onder de namen 'Harroony' en 'Prinz Eugen von Savyen'. De plant wordt tot ongeveer tachtig centimeter hoog en zestig centimeter breed, mag in de volle zon geplant worden en bloeit van juni tot oktober. De roos heeft bronsgroene bladeren die langzaam donkergroen kleuren. De bloemen zijn goed gevuld en hebben een heerlijke geur. Met meerdere trosrozen bij elkaar gezet komen deze planten mooi tot hun recht in een rozenvak, maar ze zijn ook geschikt om in de border of in een plantenpot te plaatsen. Ze houden van een humusrijke, goed doorlatende grond. In de zomer regelmatig water geven en de uitgebloeide trossen afknippen. Deze roos van de Engelse veredelaar Harkness heeft in 1984 in Engeland de Roos van het Jaar gewonnen. In 1991 won deze roos de Gouden Roos en de tweede prijs voor geur op het Rozenconcours in Den Haag.

Roos 'Ambiente'

Theehybride roos van de Duitse veredelaar Noack uit 2000 met fraaie roomwitte, sterk gevulde en lichtgeurende bloemen. Bij geheel geopende bloemen wordt een roomgeel hart zichtbaar. De bloemen hebben een doorsnee van 10 centimeter en de plant wordt ongeveer tachtig centimeter hoog. Deze langbloeiende roos is goed te combineren met lavendel, salie of zilverblad. De plant heeft grote, glanzende donkergroene bladeren, is winterhard en goed ziektebestendig. Het is een mooie snijbloem die goed houdbaar is in de vaas. In de lente de beschadigde, dunne en de dode bruine takken tot aan de onderstam wegknippen. In de zomer de uitgebloeide bloemen afknippen om nieuwe bloei te bevorderen en oude uitgebloeide trossen wegsnoeien.

Roos 'Super Star'

Dit is een oranjerode, niet verblekende theehybride roos uit 1960 van de Duitse rozenveredelaar Mathias Tantau. Deze bekende en populaire roos is doorbloeiend, heeft een fruitige geur en heet ook wel 'Tropicana' of 'Tanorstar'. De plant wordt één tot anderhalve meter hoog en houdt van een zonnige standplaats of halfschaduw. De doorsnee van de bloem is twaalf centimeter met dertig tot vijfendertig bloemblaadjes en heeft lange, stevige stelen en opvallend mooie bloemknoppen. De plant is goed winterhard, heeft donkergroene, iets glanzende bladeren en bloeit van de vroege zomer tot de late herfst. Deze roos heeft éénentwintig internationale prijzen gewonnen, waarvan de Gouden Roos op het Rozenconcours van Den Haag en de eerste prijs in Portland, Verenigde Staten in 1961. De roos snoeien in het voorjaar en regelmatig bemesten want rozen houden van voedzame grond.

Botanische rozen

Botanische rozen oftewel wilde rozen, komen onder andere voor in het noorden van Mexico, Noord-Amerika en Noord-Europa. Ze komen in het wild voor en worden beschouwd als de voorlopers van de moderne roos. Ze zijn enkelbloemig, met vijf tot zeven bloemblaadjes en bloeien eenmaal per jaar, in het begin van de zomer. In de herfst vertonen ze mooie rozenbottels in verschillende kleuren die soms tot in de winter te zien zijn. Sommige botanische rozen worden speciaal voor de bottels geteeld omdat ze rijk aan vitamine C zijn. Het zijn sterke planten die weinig eisen aan hun omgeving stellen en ze worden daarom vaak in parken en openbaar groen geplant. Ook worden botanische rozen als hagen gebruikt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.plantenkwekerijen.be/rosa'amberqueen'
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Super_Star
  • Alles over Rozen - Lekturama

Reageer op het artikel "Rozen - Amber Queen, Ambiente en Super Star"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!